Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se lanserar Trygghetsport... (Cision)

2006-06-15 11:50
Fondmarknaden.se lanserar Trygghetsportfölj Den senaste tidens globala börsfall har gjort aktiemarknaderna mer osäkra. Många sparare vill därför minska risken i sina portföljer. För att möta behovet har Fondmarknaden.se tagit fram en Trygghetsportfölj som består av två hedgefonder och en aktiefond. Trygghetsportföljen ger ett sparande till låg risk och vänder sig till fondsparare som vill ha en lugn placering i oroliga tider, då börsen svänger kraftig. Trygghetsportföljen investerar 80 procent av tillgångarna i hedgefonder med låg risk, mätt som standardavvikelse. De resterande 20 procenten investeras i en svensk aktiefond med trygghetsnivå mot börsnedgångar. Fonderna i Trygghetsportföljen har inga in- eller uttagsavgifter och förvaltningsarvodet ligger på låga 1,16 procent i genomsnitt. Minsta investering är 500 kronor och fonderna handlas dagligen. Kort fakta om fonderna i Trygghetsportföljen Lannebo Alpha är en aktivt förvaltad specialfond med fokus på absolut avkastning. Fonden investerar i aktier, penningmarknadsinstrument, derivatinstrument, fondandelar samt på konto i kreditinstitut. Fondens placeringsinriktning är geografiskt knuten till Norden. Catella Hedgefond har som målsättning att uppvisa en jämn, positiv avkastning oavsett utvecklingen på aktiemarknaderna. Fondens medel kan vara placerade i aktierelaterade aktier, räntebärande värdepapper samt derivatinstrument. Carnegie Safety 90 Sverige är en aktiefond som erbjuder ett sparande med inbyggd "airbag", som ger en trygghetsnivå mot börsnedgångar som annars kan urholka värdet på sparandet. Kort fakta om Carnegie Safety 90 Sverige - Airbag-effekt genom trygghetsnivåer - Fonden skyddar mot breda nedgångar på svenska börsen - Trygghetsnivån är 90 procent av fondvärdet - Trygghetsnivån gäller för 250 affärsdagar (c:a 1 år) - En ny trygghetsnivå påbörjas var 50:e affärsdag till 90 procent av det aktuella fondvärdet - Fonden noteras och är öppen för daglig handel - Löpande inbetalningar för långsiktigt sparande Läs mer om Trygghetsportföljen på www.fondmarknanden.se För mer information vänligen kontakta: Jesper Strandberg, marknadschef, Fondmarknaden.se: 070-728 74 55 Oliver Lagerström, VD, Fondmarknaden.se: 0709-51 51 86 Om Fondmarknaden.se Fondmarknaden.se är Sveriges största oberoende fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av såväl vanligt fondsparande som PPM-sparandet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se