Fondmarknaden.se
Sveriges fondsparare drog ned på risken... (Cision)

2006-06-30 13:28
Sveriges fondsparare drog ned på risken i juni Fondmarknaden.se presenterar idag hur Sveriges fondsparare investerade under juni. Trenden är att fondspararna bromsar men har fortfarande lite tryck gasen. Statistiken visar att de fortsätter att satsa på lågriskfonder och att högriskaktiefonderna delvis har bytts ut mot bredare aktiefonder med lite lägre risk. I kölvattnet av börsnedgången i maj ser vi en försiktigare inställning från Sveriges fondsparare. Intresset för de riktiga högriskmarknaderna, så som tillväxtmarknaderna och branschfonder, har minskat. - Vi ser en trend att spararna i större utsträckning väljer bredare aktiefonder med lite lägre risk framför aktiefonder med högre risk. Det är positivt då vi vet att många sparare tidigare har haft för stor exponering mot högriskmarknaderna. Nu börjar fondspararna få en bättre balans i sina portföljer, säger Jesper Strandberg, marknadschef för Fondmarknaden.se. Många nya fonder på listan Börsturbulensen har bidragit till att fler och fler för upp ögonen för det stora utbudet på den svenska fondmarknaden, och många nya fonder har också tagit sig in på Topp20-listan, bland annat Enter Fonder Sverige, Lannebo Alpha och Spiltan Pelaro Aktiefond Sverige. - Svenskarna har en alldeles för hög andel av sitt sparande hos bankerna. Det är glädjande att fondspararna har upptäckt det breda utbudet av skickliga fondförvaltare hos de oberoende fondbolagen. Vi kan också se ett ökat intresse för utländska fondbolag, säger Jesper Strandberg, marknadschef för Fondmarknaden.se. Hedgefonder vinner mark En annan tydlig trend är att hedgefonderna vinner mark. På Topp20-listan har nu även Lannebo Alpha och Aktie-Ansvar Graal etablerat sig vid sidan av Catellas och Erik Pensers hedgefonder. - Hedgefonder är utmärkta som lågriskalternativ till räntefonder, framför allt nu när räntorna stiger och minskar värdet på obligationerna, säger Jesper Strandberg, marknadschef för Fondmarknaden.se. Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under juni 2006. (siffran inom parantes anger placering i maj). Fondbolag Fond 1 (8) SKAGEN Fonder Global 2 (3) Catella Hedgefond 3 (ny) Länsförsäkringar Penningmarknadsfonden 4 (1) Simplicity Norden 5 (ny) ABN AMRO SE Russia 6 (12) SKAGEN Fonder Kon-Tiki 7 (4) Erik Penser Hedge 8 (16) Folksam Penningmarknadsfonden 9 (9) ABN AMRO Norge Gambak 10 (13) Simplicity Indien 11 (ny) Lannebo Fonder Alpha 12 (ny) Catella Trygghetsfond 13 (6) Catella Avkastningsfond 14 (10) ODIN Fonder Offshore 15 (ny) Spiltan/Pelaro Fond Aktiefond Sverige 16 (11) Simplicity Nya Europa 17 (ny) Carnegie European Equity 18 (ny) Aktie-Ansvar Graal 19 (ny) East Capital Turkietfonden 20 (ny) Enter Fonder Sverige För mer information vänligen kontakta: Jesper Strandberg, marknadschef Fondmarknaden.se: 08-545 186 25, 070-728 74 55 Om Fondmarknaden.se Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se