Fondmarknaden.se
Sveriges fondsparare föredrog lågriskfo... (Cision)

2006-09-01 09:23
Sveriges fondsparare föredrog lågriskfonder i augusti Fondmarknaden.se presenterar idag hur Sveriges fondsparare investerade under augusti. Trenden under augusti är tydlig, spararna sökte sig till lågriskfonder. Statistiken visar också att spararna fortsätter att byta ut högriskfonderna mot bredare aktiefonder med lite lägre risk. Den sista sommarmånaden fortsatte den försiktiga inställningen från Sveriges fondsparare. Nästan hälften av fonderna på Topp20-listan var lågriskfonder, så som korta räntefonder och hedgefonder. Intresset för de riktiga högriskmarknaderna, så som tillväxtmarknaderna och branschfonder, har minskat kraftigt. - Lågriskinriktningen fortsätter, och nu börjar Sverige fondsparare få en bättre balans i sina portföljer. Trenden är tydlig att spararna i större utsträckning väljer bredare aktiefonder med lite lägre risk framför aktiefonder med högre risk. Det är positivt då vi vet att många sparare tidigare har haft för stor exponering mot högriskmarknaderna, säger Jesper Strandberg, marknadschef för Fondmarknaden.se. Många nya fonder på listan Intresset för nya fonder har också ökat, nio av tjugo fonder är nya. Det kan visa på att fler och fler för upp ögonen för det stora utbudet på den svenska fondmarknaden. Bland de nya fonderna på Topp20-listan återfinns bland annat Öhman Penningmarknad och Erik Penser Läkemedelsfond. - Svenskarna har en alldeles för hög andel av sitt sparande hos ett och samma fondbolag. Inget fondbolag är bra på allt, och för att få en bra fondportfölj behöver man plocka russinen ur kakan. Därför är det glädjande att fondspararna har upptäckt det breda utbudet av skickliga fondförvaltare hos de oberoende fondbolagen, säger Jesper Strandberg, marknadschef för Fondmarknaden.se. Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under augusti 2006. (siffran inom parantes anger placeringen i juli). Fondbolag Fond 1 (5) Folksam Penningmarknadsfonden 2 (ny) Öhman Fonder Penningmarknad 3 (13) Länsförsäkringar Penningmarknadsfonden 4 (2) Erik Penser Hedge 5 (ny) Robur Ryssland 6 (3) SKAGEN Fonder Global 7 (ny) East Capital Rysslandsfonden 8 (ny) Erik Penser Läkemedelsfond 9 (1) Simplicity Norden 10 (ny) Handelsbanken Räntefonden 11 (4) Catella Hedgefond 12 (10) SKAGEN Fonder Kon-Tiki 13 (ny) Catella Trygghetsfond 14 (ny) SKAGEN Fonder Vekst 15 (ny) AMF Pension Aktiefond Småbolag 16 (11) Simplicity Indien 17 (ny) AMF Pension Aktiefond Sverige 18 (19) SEB Östeuropafond 19 (6) Lannebo Fonder Alpha 20 (8) Catella Avkastningsfond För mer information vänligen kontakta: Jesper Strandberg, marknadschef, Fondmarknaden.se: 08-545 186 25 070-728 74 55 Om Fondmarknaden.se Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se