Skoda Auto Sverige AB
Rallycross-EM: Jernberg upp i EM-l... (Cision)

2009-07-05 20:17
Rallycross-EM: Jernberg upp i EM-ledning Michael Jernberg leder EM i rallycross. Skodaföraren tog täten i mästerskapets huvudklass i den svenska deltävlingen i Höljes. - Det är i toppen jag vill vara och nu ska jag försöka slå vakt om den här placeringen och erövra mitt första EM-guld i karriären, säger Jernberg inför fortsättningen av säsongen. Michael Jernberg kom till Nordvärmländska Höljes med två raka EM-delsegrar i bagaget. Målsättningen innan start var given: seger och ledning i mästerskapet. - Jag lyckades med det sistnämnda, men placeringen i tävlingen blev sämre än jag hade hoppats på, medger han. Efter kvalfacit 6-4-3 startade Jernberg A-finalen från tredje ruta inför närmare 25.000 åskådare. Han var också trea in i första sväng när han plötsligt hakade i norrmannen Henning Solberg, snurrade och hamnade i en sandfålla utanför banan. - Jag tappade alldeles för mycket tid där för att ha någon som helst chans att blanda mig i striden om en plats på pallen, berättar Michael, som fick nöja sig med sjätte och sista plats. Vann gjorde Stig-Olov Walfridson före norrmännen Ludvig Hunsbedt och Kjell Arne Smerud. Till EM-ledning räckte ändå Jernbergs insats. Inte heller hans värsta konkurrenter i tabelltoppen, norrmannen Sverre Isachsen och Kenneth Hansen, fick nämligen till det som de hade hoppats. Isachsen blev helt utan poäng och Hansen fick nöja sig med tolv sedan han kört in på placeringen just före Jernberg i A-finalen. Nu tar EM semester fram till den 9 augusti då årets sjunde deltävling avgörs i Belgien. Där har Jernberg två segrar och en andraplats i sina fyra senaste starter. Efter Belgien väntar Tyskland (16 augusti) och Polen (6 september) innan finalen avgörs på Skodas hemmaplan, i Sosnová i Tjeckien den 13 september. - Flera av de resterande banorna passar mig och Skodan. Det bådar gott inför fortsättningen, konstaterar Jernberg belåtet. Bild 1 Foto: Lennart Pettersson/Skoda Michael Jernberg slutade sexa och flög till EM-ledningen i sin Skoda Fabia i Nordvärmländska Höljes. Bild 2 Foto: Lennart Pettersson/Skoda Michael Jernberg tog ledningen i EM trots att han hamnade i sandfyllan med sin Skoda Fabia i A-finalen i Höljes. Resultat. Rallycross-EM, Höljes, 5 juli. Division 1, A-final. 1) Stig-Olov Walfridson, Sverige, Renault Clio 2) Ludvig Hunsbedt, Norge, Volvo S40 3) Kjell Arne Smerud, Norge, Citroën Xsara 4) Henning Solberg, Norge, Ford Fiesta 5) Kenneth Hansen, Sverige, Citroën C4 6) Michael Jernberg, Sverige, Skoda Fabia B-final. 1) Stig-Olov Walfridsson, Sverige, Renault Clio 2) Frode Holte, Norge, Volvo S40 3) Ole Kristian Nøttveit, Norge, Ford Focus 4) Michael de Keersmaecker, Belgien, Ford Focus 5) Kenny Bräck, Sverige, Citroën C4 6) Guttorm Lindefjell, Norge, Skoda Fabia EM efter 6 av 10 deltävlingar. 1) Michael Jernberg, Sverige, Skoda Fabia, 77 poäng 2) Kenneth Hansen, Sverige, Citroën C4, 74 3) Ludvig Hunsbedt, Norge, Volvo S40, 73 4) Sverre Isachsen, Norge, Ford Focus, 68 5) Andreas Eriksson, Sverige, Ford Fiesta, 50 6) Jean-Luc Pailler, Frankrike, Peugeot 207, 50 7) Jussi Pinomäki, Finland, Citroën C4, 50 Fakta? Michael Jernberg? Ålder: 46 år. Bor: Kinna.? Familj: Sambon Marie Karlsson.? Yrke: Bilbyggare, professionell rallycrossförare.? Klubb: Skene MS.? Tävlingsbil: Skoda Fabia.? Främsta EM-meriter: Två silver och två brons. ?? Rallycross-EM 2009? 12-13 april: Lydden Hill, England. ?2-3 maj: Montalegre, Portugal.? 9-10 maj: Essay, Frankrike.? 30-31 maj: Nyirád, Ungern.? 6-7 juni: Melk, Österrike.? 4-5 juli: Höljes, Sverige.? 8-9 augusti: Maasmechelen, Belgien.? 15-16 augusti: Buxtehude, Tyskland.? 5-6 september: Slomczyn, Polen.? 12-13 september: Sosnová, Tjeckien. För ytterligare information kontakta Henrik Svensson PR-ansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se. www.skoda.se www.jernberg-motorsport.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se http://www.cisionwire.se/skoda-auto-sverige-ab/rallycross-em--jernberg-upp-i-em-ledning Följande bilder finns att ladda ned: http://www.cisionwire.se/skoda-auto-sverige-ab/bild/holjes-2009- Höljes 2009. http://www.cisionwire.se/skoda-auto-sverige-ab/bild/holjes-2009--1 Höljes 2009.