Stockpicker: Nexam Chemical Holding - Nexam Chemical gör plasten bättre (MFN)

2021-06-22 11:15

Stockpicker tittar närmare på plastutvecklingsbolaget Nexam Chemical. Bolaget har det senaste året sett sitt börsvärde passera 1 miljard kr men nya order kan lyfta värderingen ytterligare. Vi sätter ett spekulativt KÖP-råd.

Nexam grundades år 2009 och utvecklar teknologi och produkter (additiv) som gör det möjligt att förbättra egenskaper hos de flesta typer av plaster. I praktiken blir plasten mer temperaturtålig, motståndskraftig mot kemikalier, starkare, segare och mer hållbar. Teknologin kan även användas för att förbättra egenskaperna hos återvunnen plast, så att det kan användas om och om igen, vilket i sin tur gör det möjligt att öka återvinningsgraden med bibehållen kvalitet. En stor fördel med Nexams teknologi är att det blir möjligt att ersätta metaller och andra, ofta tyngre och dyrare konstruktionsmaterial, med plast inom en rad olika tillämpningsområden. Det kan dessutom göras kostnadseffektivt med befintlig produktionsteknik hos kunden.

---

Efter en stark utveckling under det senaste året har börsvärdet rusat till drygt 1 miljard, alltså omkring 3,3x nästa års förväntade omsättning. Uppgången har kommit i spåren av det positiva nyhetsflödet och även om värderingen är något ansträngd baserat på bolagets nuvarande resultat, så är det inget som avskräcker om man tar hänsyn till den förväntade framtida tillväxtpotentialen. Nya order från befintliga och nya plattformar borde kunna lyfta aktien ytterligare och för en riskvillig placerare kan tillfället var rätt att börja bygga en position. Vi landar i ett köpråd om än av det mer spekulativa slaget.

Detta är en förkortad version av analysen.

Fullständig analys kan läsas via direktlänken: https://www.stockpicker.se/home/nexam-chemical-gor-plasten-battre och på www.stockpicker.se

Analytiker;

Sebastian Lang, Stockpicker

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Vid frågor, kontakta:

Mats Ahlskog, VD Stockpicker AB

Om Stockpicker AB

Stockpicker har levererat aktietips, analyser och nyheter sedan 1997. Vi är ett oberoende analyshus och unika på den svenska marknaden. Vi analyserar aktier och fonder som är värda att äga, både på kort och lång sikt.