Stockpicker: Shortcut Media - Stark avslutning på 2021 för Shortcut Media Group (MFN)

2022-03-01 13:45

Stockpicker upprepar köp i sin senaste analys av filmproduktionsbolaget Shortcut Media. Kraftigt ökad omsättning under Q4 och en skalbar affärsmodell bådar gott för en fortsatt positiv trend av lönsamheten.

I linje med den positiva trenden som vi redan noterade i vår senaste analys i november, har fler och fler kunder börjat realisera nya projekt efter en avvaktande hållning under stora delar av pandemin. Inte minst myndigheter har blivit mer aktiva och till exempel dotterbolaget Bond Street fick en order på 1,6 Mkr i oktober.

Utöver det har Bond Street även vunnit ett uppdrag med Skolverket värt 1,2 Mkr. Mycket glädjande är utvecklingen även inom tv-spelindustrin, där bolagets satsningar bland annat lett till samarbetsavtal med VR-spelbolaget Fast Travel Games samt i ökade snittorder per projekt.

---

Vi ser goda förutsättningar att bolaget kommer infria sina finansiella mål, vilket innebär att börsvärdet justerad för nettoskulden motsvarar för tillfället en värdering kring 0,4 gånger EV/Sales och 5,5 gånger EV/EBITA, baserad på den annualiserade takten som förväntas nås i slutet av 2022.

Därmed framstår aktien som alltjämt attraktiv, även i dagens dystra omvärldsläge. Vi upprepar vår spekulativa Köprekommendation, men det är viktigt att komma ihåg att mindre bolag kan uppvisa sämre likviditet i aktiehandeln, vilket kan bidra till ännu högre volatilitet i oroliga tider.

Detta är en förkortad version av analysen.

Fullständig analys kan läsas via direktlänken https://www.stockpicker.se/home/analys/shortcut-media-group-stark-avslutning-pa-2021 och på www.stockpicker.se

Analytiker;
Sebastian Lang, Stockpicker

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Vid frågor, kontakta:

Mats Ahlskog, VD Stockpicker AB

Om Stockpicker AB

Stockpicker har levererat aktietips, analyser och nyheter sedan 1997. Vi är ett oberoende analyshus och unika på den svenska marknaden. Vi analyserar aktier och fonder som är värda att äga, både på kort och lång sikt.