Avanza Bank Holding
Februari: Fondspararna tillbaka i gamla hjulspår (MFN)

2023-06-02 06:00

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) sjönk 2,8% under maj, vilket blev årets andra negativa börsmånad. Det stora utropstecknet är fortsatt den amerikanska tekniksektorns kraftfulla renässans där Nasdaq 100 stigit närmare 32% sedan årsskiftet. Fondspararna, som i april vallfärdade till fondkategorin för första gången på över två år, återgick dock i gamla hjulspår i maj”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

”Tekniksektorn har fortsatt fart under galoscherna vilket syns av det faktum att samtliga vinnarfonder senaste månaden är just teknikfonder med uppgångar på närmare 20%. Det är en påminnelse om att det efter regn brukar komma solsken. I fjol gick nämligen Dow Jones över 24 procentenheter bättre än tekniktunga Nasdaq, medan det i år är precis tvärtom. Nasdaq är upp kraftigt medan Dow Jones faktiskt sjunkit närmare 1%. Med facit i hand hade fondspararna därmed en delikat tajming i april”, säger Nicklas Andersson.

”Den kraftiga uppgången för teknikfonderna har fått fondspararna att återgå till mer traditionella investeringsalternativ där globalfonder och Sverigefonder tillhör basen i den finansiella tallriksmodellen. Närmare 6 av 10 fondkronor landar i kategorin globalfonder som förvisso indirekt ger en stor exponering mot både USA och teknikbolag”, säger Nicklas Andersson.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Räntefonder
Sverigefonder Gröna energifonder
Investmentbolagsfonder Energifonder
Blandfonder Småbolagsfonder
Europafonder Hedgefonder

Intresset för globalfonder följs av Sverigefonder och investmentbolagsfonder.

”Sverigefonder utgör alltjämt en bas i de flesta fondsparares portföljer då vi föga förvånande har en förkärlek till hemmaplan. Stigande ränteklimat och försvagad valuta gynnar dessutom de två stora sektorerna bank och industri. Framöver återstår att se huruvida industrikonjunkturen försämras eller om marknaden börjar oroa sig för att bankernas bästa tid är förbi. Exponeringen mot fastighetssektorn i kombination med stigande konkurrens om bolånekunderna pressar marginaler och utgör möjlig motvind”, fortsätter Nicklas Andersson.

Räntefonder är månadens mest sålda fonder.

”Räntemarknaden har kommit tillbaka med besked och är numera ett tillgångsslag att räkna med. Framåt bjuds fondspararna på en god förräntningstakt varpå vi troligtvis lär se fondkategorin gästa köplistan från tid till annan. När riskviljan ökar och fler vill köpa aktiefonder lär det dock ske på bekostnad av räntefonder, vilket är precis vad vi nu ser”, avslutar Nicklas Andersson.

För mer information:
Nicklas Andersson, sparekonom Avanza