Ett köpvärt svenskt spelunder

Aktieanalys G5s appar säljer som smör och tillväxttakten imponerar. De senaste framgångerna i Asien och en intressant pipeline bådar gott för framtiden.

Spelutvecklaren G5 Entertainments omsättning det andra kvartalet ökade med 164 procent jämfört med samma period ifjol till 276 Mkr. Rörelseresultatet ökade till och med med 268 procent till 32 Mkr, vilket innebar en marginalhöjning om 3,3 procentenheter till 11,6 procent.

Antalet genomsnittliga aktiva användare per månad ökade med 120 procent jämfört med Q2 2016 till 7,4 miljoner. I första kvartalet 2017 uppgick MAU till 6,5 miljoner. Dessutom lyckas G5 tjäna mer och mer pengar per användare. Den genomsnittliga omsättning per betalande användare och månad ökade till 38,1 dollar under andra kvartalet, jämfört med 34 dollar för ett år sedan.

Allt detta trots att andra kvartalet vanligtvis inte är bolagets starkaste period säsongsmässigt. Bolagets grundare och Vd Vlad Suglobov påpekade dessutom i samband med rapporten att den positiva utvecklingen har fortsatt in i juli.

Den största orsaken till den fina tillväxten är framgången med spelet Hidden City, som har legat bland de 100 spelen med högst omsättning (top grossing) för iPad i USA sedan drygt ett år tillbaka. Sedan oktober förra året har spelet legat till och med omkring plats 50 i samma kategori.

Hidden City släpptes redan 2014 och har genom regelbundna uppdateringar och förbättringar blivit bolagets största succé. Förutom i USA har spelet dessutom även börjat nå nya topp-placeringar i Asien. I Kina, Japan och Sydkorea ligger spelet omkring plats 50 eller bättre, enligt statistik från app-analysföretaget App Annie.

Generellt fortsatte omsättningen i Asien sin mycket starka utveckling och ökade med 507 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Andelen av G5s totala intäkter från Asien ökade därmed till 23 procent, jämfört med 10 procent för ett år sedan.

Viktigaste region är fortfarande Nordamerika som genererade 53 procent av intäkterna under andra kvartalet. Marknaden för mobilspel växer starkt globalt och väntas vara värd 46 miljarder dollar i år, enligt analysföretaget Newzoo. År 2023 väntas siffran har stigit till 59 miljarder.

I dagsläget genereras 98 procent av G5s omsättning av de 16 free-to-play-spelen i bolagets portfölj, men bolaget har jobbat intensivt de senaste månaderna för att kunna släppa ytterligare nya spel inom kort. En viktig framgångsfaktor för G5s spel är regelbundna uppdateringar för att bibehålla momentum. Rörelseresultatet under andra kvartalet belastades därför något genom öppnandet av ett nytt utvecklingskontor i Ukraina, med initialt 10 anställda.

De nya spelen ska dessutom vara egenutvecklade, vilket gynnar marginalerna jämfört med upplägget när G5 agerar som förläggare av andras spel (tex Hidden City). G5s spel publiceras i alla stora app-stores som Apple, Google Play, Amazon och Windows Store.

Free-to-play innebär att spelet är initialt gratis, men användaren kan under spelets gång köper sig vissa fördelar. Hittills har man framförallt fokuserat på kategorin ”hidden object” men en av de nya lanseringar ska vara en så kallad match-3-spel. Denna kategori är kanske den största genren för vardagsspel och de flesta av oss har nog hört talas om Candy Crush, ett av de mest kända exemplen. G5s match-3-spel ska lanseras i tredje kvartalet och ledningen är försiktigt optimistiskt, eftersom bolagets typiska målgrupp (kvinnor äldre än 35) gillar även match-3 genren, enligt egna undersökningar.

G5 Entertainment har en stark finansiell position med en nettokassa strax över 67 Mkr vid slutet av juni. För första gången någonsin betalde man dessutom en utdelning om totalt 6,6 Mkr under kvartalet. Det finns alltså gott om medel för att fortsätta investera i ett ökat antal utvecklingsteam.

Det var ett tag sedan att G5 lanserade ett nytt spel, så störst potential framöver finns onekligen från de kommande spellanseringarna. Men även möjligheten att addera reklamintäkter skulle vara en option.

För att belysa potentialen av ett framgångsrikt spel kan vi titta på Hidden Citys nuvarande intjäning på den amerikanska iPhone-marknaden. Enligt analystjänsten Thinkgaming genererar Hidden City just nu nästan 36 000 dollar per dag, enbart på iPhone i USA. Med det ligger spelet på 124 i top grossing-listan. Räknad på ett helt år motsvarar det mer än 100 Mkr från bara den marknaden.  

G5-aktien har gått urstarkt det senaste året och är upp med inte mindre än 720 procent. Hidden Citys framgång är den största förklaringen samt bolagets förmåga att successivt öka lönsamheten.

Det har visserligen även drivit värderingen uppåt. På våra estimat handlas G5 för tillfället till 27 gånger den förväntade vinsten för 2017 (p/e-tal).

Det är ganska högt men samtidigt väntas vinsten växa med över 200 procent. Med det positiva momentumet, inte minst i Asien ,och en spännande pipeline av kommande spellanseringar ser vi fortsatt uppsida i aktien. Köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
G5 Entertainment Köp 316,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -