Det är pusselbitarna i Naspers Prosus

Aktiekommentar Internetjätten Naspers har vuxit ur sin listning på Johannesburgsbörsen. Under ny flagg ska stora delar av tillgångarna sjösättas på Amsterdambörsen. På aktern står det Prosus och noteringen sker den 11 september, i vad som väntas bli Europas största tech-IPO hittills.

Naspers är Afrikas mest värdefulla bolag sett till börsvärdet och har vuxit till ett dominerande element inom det Sydafrikanska marknadsindexet JSE Shareholders Weighted Index. Här står bolaget för ungefär en fjärdedel av värdet, 2013 var andelen bara 5 procent.

När bolaget vuxit har det skapat problem för landets kapitalförvaltare med tak för hur stora andelar de får hålla i enskilda bolag, vilket tvingat dem att sälja andelar i Naspers. Det har påverkat aktieägarvärdet negativt.

Det stora innehavet i kinesiska Tencent har gjort situationen lite mer problematisk. Den initiala investeringen om 36 miljoner dollar år 2001 har vuxit till 133 miljarder dollar och då har mer än 10 procentenheter av positionen redan sålts av. Det gör Napsters Tencent-köp till en av de bästa investeringarna i modern tid.

När Naspers köpte in sig i den det kinesiska teknikundret år 2001 fanns styvt 500 miljoner internetanvändare i landet, och ingen kunde veta vilken framgångssaga det skulle bli. Idag har Tencents meddelandetjänst Wechat över en miljard aktiva användare. Och en lång rad andra tjänster har lanserats. Bland annat en välanvänd betalningstjänst.

Det betyder också att värdet av Tencent-andelarna i Naspers värderas högre än hela moderbolaget, som också rymmer en rad andra mindre internetbaserade konsumentbolag. Holdingbolaget handlas alltså med en rabatt mot substansen, vilket inte är helt ovanligt i investmentbolag på börsen. Samtidigt finns det exempel på motsatsen, när marknadens samlade förtroende för investeringarna är mycket stort.

Nu vill ägarna frigöra de dolda värden som ryms inom Naspers internationella investeringar. Och för att göra det behöver bolaget en större marknadsplats utanför Sydafrika att växa på. Ungefär 75 procent av det nya europeiska holdingbolaget Prosus kommer att ägas av det sydafrikanska Napsters, resterande del kommer att utgöra free floaten vid noteringen.

En större efterfrågan på det nya bolagets aktier hoppas man leda till en indirekt uppvärdering av investeringarna. Och att innehavet i den kinesiska teknikjätten Tencent kanske kan värderas upp till marknadsvärde.

Det är förutom Tencent de internationella satsningarna utanför Sydafrika som följer med i noteringen av Prosus. Ett antal mediabolag och specifika e-handelssatsningar i Sydafrika blir kvar i moderbolaget. Hit hör bland annat Media24, Takealot, Mr D Food och Property24.

I samband med noteringen ställer bolaget också ut obligationer med löptid till 2020, 2025 och 2027 med fallande räntor.

Naspers är trots sin roll som en av världens främsta teknikinvesterare mindre känt än bolag som Softbank, Salesforce och Amazon samt andra globala investerare i ny teknik.

De unga teknikplattformar har totalt 1,5 miljarder kunder i 89 länder. Och enligt Prosus-prospektet bedömer Naspers sig vara marknadsledande på 77 av dessa.

Investeringarna spänner över ett brett spektrum. Naspers äger andelar i matleveransbolag som Delivery Hero och bolag som sysslar med e-handel och resor. Men också i fintech-bolag och nya betalningslösningar.

Men det är inte bara Tencent-affären som varit lyckosam. År 2012 köpte Napsers Flipkart, en ledande e-handels i Indien. Prislappen var 102 miljoner dollar. I augusti 2018 såldes bolaget till Walmart för 2,2 miljarder dollar, vilket gav Naspers 616 miljoner dollar.

Idén bakom affärsmodellen är Naspers inte ensamma om. Bolaget försöker att tidigt identifiera nya paradigmskiften bland konsumenter och investera där. Skillnaden mot andra aktörer är ett större fokus mot Emerging Markets, där den generella tillväxten också är högre i ekonomin. Samma sak går att säga om riskerna med sådana investeringar.

Historien visar att konsumenterna inom Emerging Markets är mer sannolik att hoppa över flera steg i den tekniska utvecklingen och direkt välja den senaste lösningen.

Till exempel kan betalningar direkt i mobilen bli verklighet i Afrika utan att alla först skaffat sig ett kreditkort i plast. Skalbarhet och tydliga nätverkseffekter på varje lokalmarknad är ledorden.

Investeringarna har i huvudsak genomförts i Kina, Indien, Ryssland, Central- och Östeuropa, mellanöstern och Afrika.

Bilden ovan visar hur Napsers investeringar är fördelade i dag. Mer mogna investeringar kategoriseras utifrån marknadssegment. Medan kategorin Ventures samlat de bolag som i nästa våg av teknologisk utveckling ska driva tillväxten inom Naspers-gruppen.

Här är ett urval av de mest spännande varumärken utanför Tencent.

OLX (ägarandel 100 %) – äger annonsplatser på 45 marknader, bland annat de två bolagen nedan.

Avito - För 1,16 miljarder dollar köpte Naspers hela den ryska blocket.se-kopian Avito. Bolaget grundades av tre svenskar år 2007, Jonas Nordlander, Filip Engelbert och Mattias Danielsson.

Avito hävdar sig ha 10,3 miljoner unika besöker varje dag. Och 47 miljoner varor är listade på plattformen. Trots konkurrens från Facebook Marketplace och andra nya marknadsplatser, växer Avito snabbt och med höga marginaler.

Dubizzle – plattformen är motsvarande Avito, fast med fokus på Förenade Arab Emiratet och områden som Dubai, Abu Dhabi, Al Alin och Ras Al Khaimah.

Payu (ägarandel 98,8 %) – fintech-bolaget Payu är levererar bland annat en betalningslösning för handeln som kan integreras i webb- och mobilapplikationer. Bolaget är aktivt på 18 snabbväxande marknader, bland annat i Indien, Ryssland och Brasilien.

Mail.ru (ägarandel 28 %) - under 2006 köpte bolaget 30 procent av Mail.ru för 166 miljoner dollar, vilket är ett internetbolag nischat mot rysktalande som använder det kyrilliska alfabetet. Bolaget når 86 procent av ryska internetanvändare och äger delar i de tre största sociala nätverken Vkontakte, Odnoklassniki och Moi Mir. I mars 2019 omvärderas Mail.ru till 1,5 miljarder dollar.

Delivery Hero (ägarandel 10 %) – Tyska Delivery Hero är leveranstjänst och en plattform för matleveranser. Bolaget har sitt säte i Tyskland men har samarbeten med 250 000 restauranger i 40 länder. Bolaget äger i sin tur varumärken som Onlinepizza, Foodora, Foodpanda och Hunger Station.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -