Vänta med att swipa höger på Match

Aktier Dejtingbolaget Match Group har haft ett tufft 2022 på börsen med en nedgång över 40 procent. Vänta med att köpa den fallande kniven.

Match Group tillhandahåller idag ett stort antal varumärken inom dating. Bolaget äger över 40 varumärken, bland annat Tinder, Match.com, PlentyOFfish, Okcupid, Hinge och Pairs. De olika varumärkena är riktade till olika kundgrupper. Match Group är även, genom Hyperconnect-förvärvet, verksamma inom Social discovery vilket innebär att individer inte bara är ute efter att träffa en partner utan använder appen mer för att socialisera sig med nya vänner.  

Match Groups totala årsomsättning uppgår till 3 miljarder dollar. Ungefär 50 procent av försäljningen härstammar från Nord- och Sydamerika, resterande kommer från Europa och Asien-stillahavsregionen. 

(Onlinedejtingmarknaden i USA)

Under 2015 uppgick Matchs totala månatliga aktiva användare till ungefär 60 miljoner och idag uppgår siffran till närmare 100 miljoner. Tinder är bolagets största varumärke som utgör ungefär 50 procent av den totala omsättningen. En snabbväxare inom koncernen är Hinge som under 2021 växte med över 100 procent. 

Onlinedejtingmarknaden prognostiseras ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på ungefär 6 procent till och med 2028. Nyckelfaktorer som driver marknadstillväxten är bland annat ökad internetanvändning och allt fler vuxna singlar. Det som gör onlinedejting-marknaden än mer intressant, är att det blir allt mer normaliserat att träffa en partner över nätet. 

Nyligen släppte Match rapport för första kvartalet där man slog analytikernas estimat. Den översta raden uppgick till 800 miljoner dollar vilket motsvarar en tillväxt på 20 procent där förvärvet Hyperconnect var en bidragande tillväxtfaktor med 50 miljoner dollar. Rörelsemarginalen landade på 26 procent, den justerade uppgick till 34 procent. En annan bra aspekt i rapporten var att man ökade RPP (intäkter per betalande kund) med 6 procent. 

Det som var mindre bra i rapporten var guidningen och VD-bytet. Match Group guidar för att nå en omsättning om 800-810 miljoner dollar vilket motsvarar en tillväxt om ungefär 14 procen i jämförelse med förra året. Men jämfört med första kvartalet är det knappt någon tillväxt. Zyngas före detta VD Bernard Kim tar nu över rodret. Zynga är ett gamingbolag som blev uppköpt av jätten Take-Two Interactive. 

Bolaget nämner att det är uppenbart att det finns en hel del osäkerheter inför framtiden. Exempelvis Googles policyändring (man är tvungen att gå genom Googles betalningslösning) som väntas påverka verksamheten negativt, det pågående kriget i Ukraina och motvind med valutaeffekter. Det positiva för Match del är återöppningen efter pandemin. Frågan är vilken typ av “summer of love” det blir denna gång.

I Japan kan man se att lättade corona-restriktioner ökar online-dejtandet.

Match Group skulle gynnas av sänkta appbutiksavgifter vilket är en möjlig trigger i aktien. Idag betalar Match en avgift på 15 till 30 procent av de intäkter de erhåller från appbutikerna. I många delar av världen är appbutiksavgifter något reglerare kommer se över och det är möjligt att appbutiksavgifterna kommer att lagstiftas till Matchs fördel, det vill säga blir lägre. Exempelvis väntas kongressen i USA ta upp denna fråga i sommar. En betydande del av Matchs kostnader utgörs av dessa avgifter och om en sänkning sker finns det utrymme för marginalexpansion. 

En negativ aspekt i Match är den relativt höga nettoskulden. Nettoskuld/ebitda uppgår till 3,1 vilket är ganska högt.  

Match åtnjuter starka nätverkseffekter, vilket innebär att varje ny användare gör produkten bättre. Att inte ens jätten Metas dejtingsida lyckats konkurrera ut Match säger något om inträdesbarriärerna på marknaden.

Match Group 2022e 2023e 2024e
Oms tillväxt,% 15 17 16
Ebit marg,% 28 30 31
Ev/sales 7 6 5
Ev/ebit 27 21 18

 

Värderingen har kommit ner rejält och bolaget har inte samma fantasivärderingar som i somras där investerare fick betala runt 60 gånger årsvinsten. Match handlas, baserat på innevarande år, till en ev/sales-multipel på 7 vilket är en premievärdering i jämförelse med konkurrenten Bumble. Bumbles ev/sales-multipel uppgår till 4,5. Förklaringen är att Match har en mer dominant ställning på marknaden med betydligt bättre lönsamhet än Bumble. Den största skillnaden på Bumble och Match är att kvinnorna på Bumbles applikation måste ta kontakt först när det sker en så kallad “matchning”, det vill säga att båda parterna gillar varandra på applikationen.

Det finns mycket att gilla med Match Group men det känns lite osäkert med den svaga guidningen och makromiljön som vi nu befinner oss i.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Match Group Neutral 76,88 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -