Vinnare på den dystra trenden

Aktier Medicinteknikbolaget Dexcom levererade ännu ett starkt kvartal med en organisk tillväxt om totalt 20 procent. När allt fler människor i världen drabbas av diabetes ökar efterfrågan på Dexcoms produkter.

Enligt International Diabetes Federation beräknas över en halv miljard människor i åldrarna 20 till 79 år leva med någon form av diabetes och samtidigt beräknas lika många människor leva med förhöjd risk av diabetes typ 2. Bara i USA är en tiondel av befolkningen diagnostiserade med diabetes och det uppskattas att en tredjedel är i förstadiet eller ännu inte diagnostiserade.

Antalet personer som drabbas av diabetes förväntas fortsätta öka kommande åren och uppgå till nästan 650 miljoner människor år 2030. En konsekvens av ett ökat antal personer med diabetes är att utgifterna kopplat till sjukdomen fortsätter stiga globalt och summerades till totalt 966 miljarder dollar under förra året.

Amerikanska medicinteknikbolaget Dexcom utvecklar hård- och mjukvara som hjälper diabetiker att kontrollera glukosnivåer i realtid. Produktens sensor kopplas till armen eller magen på personen och via en sändare kan informationen skickas till en smartphone eller annan mindre monitor. Bolaget grundades i San Diego 1999 och har idag ett marknadsvärde på 46 miljarder dollar.

I tredje kvartalet summerades intäkterna till 770 miljoner dollar vilket innebär en organisk tillväxt om 20 procent. Utanför USA växer Dexcoms försäljningen något snabbare med en intäktstillväxt om 30 procent, dock står försäljningen i USA för 75 procent av bolagets totala intäkter. En stor del av kommande årens tillväxt förväntas komma utanför USA när allt fler länder inkluderar Dexcoms produkter i ersättningssystemen (reimbursment) för patienter.

En viktig faktor för att öka penetrationsgraden är hur olika länders ersättningsmodeller ser ut för användandet av Dexcoms produkter. Senast i augusti beslutade Storbritanniens hälsomyndighet NHS (National Health Services) att man genom recept nu kan få Dexcoms produkter om man lider av diabetes typ 1 och svårare typ 2.

Bolaget står nu inför sin största produktlansering sedan bolaget grundades. Deras nya modell G7 ska öka patientnyttan avsevärt genom att hårdvaran är betydligt mindre till storleken och den nya mjukvaran uppdaterad.  Den nya modellen finns nu i fem länder utanför USA och inväntar godkännande från FDA för att börja sedan börja säljas i början på nästa år.

Läkarna är en viktig distributionskanal för Dexcom då många av kunderna får kännedom om produkterna via sjukvården. Bolaget jobbar dock aktivt med att öka medvetenheten kring deras produkter. Under Superbowl 2021 gjordes en stor reklamkampanj tillsammans med den amerikanska sångaren Nick Jonas.  

Vid utgången av kvartalet var kassan på cirka 2,4 miljarder dollar vilket skapar utrymme för fortsatta investeringar i utvecklingen av produkterna. Dexcom har gjort en större investering genom byggnationen av en ny och större fabrik i Malaysia som förväntas kunna skala upp och effektivisera produktionen.

Konkurrensbilden är gynnsam för Dexcom. Trots att de stora jättarna Medtronic och Abbot är stora inom glukosövervakning erbjuder de enklare produkter för patienter som inte är i behov av glukosövervakning i just realtid.  

Dexcoms aktie har levererat fantastisk avkastning senaste åren med en uppgång om nästan 1000 procent på fem år. I takt med att aktien letat sig uppåt har även värderingen kommit upp rejält, framförallt sett till P/e-talet som nu är över 100 på både innevarande och nästa års prognoser.

Dexcom kursgraf - fem år

Bruttomarginalerna är cirka 65 procent och bolaget är i fortsatt tillväxtfas vilket pressar rörelsemarginalerna något även om de förväntas ligga på hälsosamma 16 procent på helåret 2022 och fortsätta öka kommande åren.

   

22e

23e

24e

Nettoomsättning, MUSD

 

2 900

3 500

4 100

Rörelsemarginal, %

 

16

18

19

EPS, USD

 

0,9

1,2

1,4

P/e

 

134

102

85

EV/Sales

 

16

14

11

Källa: Marketscreener

Att som privatinvesterare investera i medicinteknik kan vara komplext. Även om du kan förstå värdet av produkten är det ofta mer komplicerat att förstå distributionen, regulatoriska faktorer och patent. Exponeringen är dock intressant och tenderar att vara mindre cykliskt än andra branscher. Att då hålla sig till större amerikanska medicinteknikbolag med redan etablerade affärsmodeller kan vara att föredra.

När det gäller Dexcom är patientnyttan uppenbar, marknaden enorm och affärsmodellen har hittills levererat fin tillväxt under lönsamhet. Med dagens skyhöga värdering är det nu viktigt att Dexcom lyckas med sin internationella satsning och samtidigt lyckas skala affären ordentligt.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -