Chans till romans i dejtingbolagen?

Aktier Först kom Match till börsen sedan Bumble och nu även Grindr via en SPAC. Alla dejtingbolagen har fått stryk på börsen men frågan är om 2023 kan bli bättre?

Onlinedejtingmarknaden prognostiseras ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på ungefär 5 procent till och med 2030. Nyckelfaktorer som driver marknadstillväxten är bland annat ökad internetanvändning och allt fler vuxna singlar. Dessutom gynnas onlinedejting-marknaden av att det blir allt mer normaliserat att träffa en partner över nätet. 

Nätverkseffekter, vilket innebär att varje ny användare gör produkten bättre, finns i dejtingbolagens natur. Att ha en stor befintlig kundbas gör konkurrensfördelen stor. 

Jätten inom sektorn är Match Group som har ett börsvärde på 13 miljarder dollar. Bolaget äger över 40 dejting-varumärken där bland annat Match.com, PlentyOFfish, Okcupid, Hinge, Pairs och kronjuvelen Tinder ingår. Varumärkena är riktade till olika kundgrupper. Tinder står för över halva Match Groups försäljning. Match Group var tidigare en del av konglomeratet IAC och sedan årsskiftet är aktien ner över 60 procent. Läs mer om varför Match Group har rasat. 

Uppstickaren Bumble har primärt två varumärken vilka är Badoo och Bumble. Bumble-appen står för ungefär 75 procent av koncernens totala försäljning.  Det som skiljer sig mest mellan Bumble och exempelvis Tinder är att Bumble är mer fokuserat på kvinnor. Kvinnorna måste  ta kontakt först när de får en så kallad “matchning”, det vill säga att båda parterna gillar varandra på Bumbles applikation. Bumble har ett börsvärde på knappt 4 miljarder dollar och under 2022 är aktien ner 35 procent. 

Grindr, som lanserades 2009, är den ledande dejtingappen för HBTQ+-personer. HBTQ+ står för Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och pluset står för övriga sexualiteter och könsidentiteter. Eftersom många av Grindrs kunder reser mycket är en av bolagets långsiktiga planer att bygga en resehubb i appen, detta är dock inte aktuellt innan 2024. 

Grindr har idag 11 miljoner månatliga aktiva användare i över 190 länder och 80 procent av användarna är yngre än 35 år. George Arison har varit VD på bolaget i knappt 2 månader. 

Grindr sedan notering

Efter sammanslagningen med SPAC:en Tiga Acquisition var handeln i aktien volatil och som mest var aktien upp över 400 procent. Börspremiär slutade riktigt bra då aktien stängde på en kurs som motsvarade över 200 procent uppgång. De senaste dagarna har aktien dock fallit tillbaka rejält och börsvärdet uppgår nu till 1,1 miljarder dollar. 

Enligt bolaget själva prognostiseras den totala adresserbara marknaden vara värd hela 14 biljoner dollar 2026.  Det är dock en ifrågasatt uträkning där Grindr prognostiserar antalet HBTQ+ personer fram till 2026 års och sedan räknar vad gruppens BNP väntas uppgå till. 

Enligt Grindr är kostnadsposten för marknadsföring bara 1 procent av försäljningen och förklaringen är starkt varumärke inom HBTQ+ nätverket. Match Group och Bumble ligger betydligt högre. Det förstnämnda bolaget har en siffra på 18 procent medan det sistnämnda på 28 procent. 

Sett till försäljning är fortfarande Match Group den dominerande spelaren med en omsättning på 3,2 miljarder dollar (rullande tolv månader). Bumble är näst störst med en försäljning på 840 miljoner dollar och sist är Grindr med 175 miljoner dollar. Grindr sticker dock ut med sin tillväxt på nästan 50 procent. 

Samtliga bolag, baserat på rullande tolv månader, redovisar svarta siffror på sista raden. Både Bumble och Grindrs har dock en betydligt svajigare vinsthistorik än Match.  

Alla bolagen har en freemium-affärsmodell där man som kund antingen betalar eller har en gratisversion.  Den spelare som hittills har kapitaliserat på sina betalande användare bäst är Bumble-koncernen som har en genomsnittlig intäkt per betalande användare på nästan 23 dollar, det skall dock tilläggas att Bumble-appen ensamt nästan har 30 dollar. Tinder och Grindrs tal ligger på ungefär 17 dollar. En intressant aspekt är att andelen av Tinders totala användare som är betalande kunder ligger på över 15 procent vilket är betydligt mer än både Bumble (9 procent) och Grindr (6 procent). Kan Grindr och Tinder höja priserna eller lansera nya produkter som får upp intäkten per betalande kund? 

Både Match och Bumble har fått nya VD:ar under 2022 medan Bumble fortfarande styrs av grundaren Whitney Wolfe Herd. 

Ev/sales 2022e 2023e 2024e 
Match 5,5 5 4
Bumble  5 4 3,5
       
Ev/ebit 2022e 2023e 2024e
Match  16 14 12
Bumble  90 70 30

 

Sett till värdering handlas Match till en ev/ebit på 16 och Bumble på 90. Det finns inga prognoser för Grindr än men på rullande tolv månader uppgår bolagets ev/sales-mutipel till 6. 

Match Group är fortfarande herren på täppan i dejtingbranschen men både Bumble och Grindr är starka inom sina områden. En fråga som investerare bör ställas sig är hur bra bolagen klarar en lågkonjunktur? Hur villig är man att säga upp sitt Tinder Gold-abonnemang? 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -