Kan Lululemon springa vidare?

Aktieanalys Klädbolaget Lululemon har efter en kanonrapport gått riktigt starkt på börsen och utlandssatsningarna verkar bära frukt. Än så länge verkar bolaget klara av den hårda konkurrensen.

Lululemon grundades 1998 i Vancouver av Dennis J. Wilson. Wilson ville ha många L i bolagsnamnet för att det skulle låta västerländskt för japanska kunder som generellt sett har svårt att uttala bokstaven. 

Dennis J. Wilson har en historik av kontroversiella uttalanden där han bland annat sagt att Lululemons kläder inte passar alla typer av kvinnokroppar. Sedan 2015 arbetar Wilson inte inom Lululemon-koncernen men äger däremot ungefär 8 procent av aktierna. Efter Wilson avgick har han uttalat sig kritiskt om bolaget. Exempelvis har han skrivit ett öppet aktieägarbrev där han påstår att Lululemon tappar marknadsandelar, detta efter att han inte fick prata på årsstämman 2016.

I samband med börsdebuten 2007 tog bolaget in 330 miljoner dollar. Sedan noteringen är aktien upp runt 1 100 procent och sedan årsskiftet har den levererat en avkastning på 15 procent. Idag har Lululemon ett börsvärde på 40 miljarder dollar. 

Lululemon designar och säljer yogakläder, träningskläder och relaterade accessoarer. Det kan exempelvis vara ryggsäckar, träningsskor, toppar och jackor. Till en början riktade Lululemon sig till endast kvinnor men sortimentet har sedan breddats till herrkläder. Bland bolagets mest populära produkter finns träningsbyxorna ABC Jogger (130 dollar) och Super-High-Rise Pant (100 dollar). 

Idag har bolaget över 660 butiker världen över. 85 procent av försäljningen kommer från Nordamerika. Kina står för 7 procent av den totala omsättningen. Lululemon har en stark tillväxt utanför Nordamerika där Kina speciellt sticker ut. 

Målet är att nå en omsättning på 12,5 miljarder dollar 2026 vilket är en fördubbling i jämförelse med 2021 års räkenskaper. Detta ska uppnås med hjälp av bland annat lansering av nya produkter och fortsatt expansion utanför Nordamerika samt tillväxt för E-handelsbenet. 

Under 2020, när många länder gick in i lockdown, genomförde Lululemon sitt första och hittills enda förvärv till en köpeskilling om 450 miljoner dollar. Man köpte Mirror som erbjuder digital träning i hemmet. Detta förvärv var en flopp, Lululemon gjorde ifjol en nedskrivning på hela 443 miljoner dollar hänförligt till Mirror. Nu ryktas det om att Lululemon vill sälja verksamheten. 

Lululemon har högre bruttomarginal än både Nike och Under Armor. Detta tack vare premiumprissättning och att bolaget säljer direkt till konsumenterna i stället för att gå genom en tredje part (grossist). Detta gör att Lululemon har bättre kontroll över bland annat distribution, prissättning och marknadsföring. Lululemons egenägda fysiska butiker och e-handel står tillsammans för ungefär 90 procent av intäkterna. E-handeln är det segment med bäst marginaler.

De två största riskerna för Lululemon är en lågkonjunktur och konkurrens. Bolagets produkter är något konsumenter kan dra ner på i sämre tider. Å andra sidan kan man hävda att Lululemons produkter generellt sett riktar sig till en målgrupp som har det gott ställt, vilket gör produkterna mer motståndskraftiga. Att konkurrera med jättar som Nike och Adidas är inte lätt. Lululemon har dock lyckats växa sin affär trots detta och det verkar som bolaget lyckats hitta en fin nisch inom sportklädersbranschen. 

I slutet av förra veckan släppte Lululemon siffrorna för första kvartalet. Dagen efter rapporten gick aktien upp över 10 procent. I kvartalet växte den översta raden med nästan 25 procent vilket var över Wall Streets förväntningar. Den största delen av tillväxten kom från regionerna utanför Nordamerika, exempelvis växte Kina med nästan 80 procent. Det är värt att nämna att Kina påverkades positivt av borttagna corona-restriktioner. Bolaget höjde även sin guidning för helåret. Än så länge ser det inte ut som att räntehöjningarna och inflationen bitit på Lululemons kunder. 

Lululemon 2023e 2024e 2025e
Oms till,% 17 13 12
Ebit marg,% 22 22 23
Ev/ebit 21 19 16
P/e 30 26 22

 

Baserat på innevarande års prognoser handlas Lululemon-aktien till ett p/e-tal på 30 och ev/ebit ligger på 21. Lululemon har en lägre värdering än Nike men högre än Under Armor. 

Utlandsexpansionen, nya produktlanseringar och ökad e-handel gör Lululemon till en intressant investering. Om Lululemon lyckas med det som nämns ovan och behåller sin marknadsposition kommer aktien sannolikt fortsätta ha en fin resa norrut. Däremot är värderingen ganska saftig. Placera tycker dessutom att konkurrensen på längre sikt känns lite oroande. Det återstår att se om grundaren Dennis J. Wilson får rätt. På nuvarande nivåer tror vi inte att aktien är något kap. 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Lululemon Athletica Neutral 356,02 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -