KOPPARBERGS
MER FATCIDER BÄTTRAR PRODUKTMIX YTTERLIGARE - VD (Direkt)

2015-09-16 15:34

STOCKHOLM (Direkt) Samtidigt som Kopparbergs Bryggerier fortsätter att öka andelen cider av sin totala försäljning, vilket ger en positiv marginaleffekt, växer också andelen ciderförsäljning på fat som bidrar ytterligare till lönsamheten.

Kopparbergs, som är listat på NGM MTF, levererade en rörelsevinst det första halvåret som var 63 procent högre än motsvarande period 2014. Bakom utvecklingen ligger en god kostnadskontroll och positiva valutarörelser men även en förbättrad produktmix.

"Till exempel i Australien, där marknaden har ökat men lönsamheten har ökat än mer, eftersom vi svängt från cider på burk till att få krogarna att använda mer cider på fat. Vi har säkert tusentals krogar i Australien som i dag serverar cider på fat och vi har aldrig varit med om en sådan ökning, hur det kan slå marginalmässigt. Det är ju egentligen samma dryck men en annan förpackningslösning", säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Han beskriver kort Kopparbergs förädlingsresa, från klass II-öl till starköl med en bättre lönsamhet, sedan en ökad andel cider med ännu bättre lönsamhet, till att bolaget nu "är inne och rotar i cidersegmentet" för att se vilka förpackningar som kan utvecklas (från exempelvis burk till fat, reds anm).

Utöver en växande fataffär i Australien nämner Peter Bronsman länder som Spanien och Grekland. Bolaget har även fatcider på runt 150 pubar i England och ska även "börja titta" på Sydafrika, enligt vd:n.

Andelen är dock fortfarande relativt låg. Av Kopparbergs totala ciderförsäljning står fatcidern för cirka 5 procent.

"Men den är växande och framför allt är den växande med lönsamhet. Och även om den skulle ligga kvar kring den här nivån, så ökar det om den totala ciderförsäljningen ökar", säger Peter Bronsman.

Vad gäller just den totala ciderförsäljning, mätt i antal sålda liter, uppgav vd:n för ett år sedan att den stod för ungefär 60 procent av Kopparbergs försäljning. I våras nämnde Peter Bronsman att andelen närmade sig 65 procent och nu:

"Vi kommer, eventuellt till och med i år, att kanske nå 70 procent. Kanske inte riktigt, men åt det hållet i alla fall", säger han till Direkt.

Bolagets cider- och ölförsäljning har en koppling till vädret och som Peter Bronsman säger:

"Det är klart att man alltid blir glad när solen kommer, det är vår bästa säljare".

Han beskriver vädret i maj, juni och juli som katastrof och vädret i augusti som helt okej.

"Vi har klarat oss bra, men det är svårt att jämföra (med i fjol, reds anm) eftersom vi samtidigt fått fler kunder. Vi är nöjda. Det tredje kvartalet har börjat bra, vi måste avsluta september också", säger Peter Bronsman.

Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt


Kopparbergs B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -