KOPPARBERG
BÄTTRE PRODUKTMIX I KORTEN ÄVEN FÖR 2016 - VD (Direkt)

2016-02-29 13:30

STOCKHOLM (Direkt) Kopparbergs ser framför sig ett 2016 med fortsatt förbättrad produktmix och ytterligare stärkta positioner på bryggeriets marknader.

Det säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

"Med den produktflora vi har så är jag jätteoptimistisk. Vi har en helt fantastisk varumärkesportfölj och jag tror att vi kommer att stärka oss ytterligare på våra befintliga marknader", säger han.

Kopparbergs, som är listat på NGM MTF, levererade en rörelsevinst 2015 som var 38 procent högre än 2014. Bakom utvecklingen ligger bland annat en förbättrad produktmix och lyckade produktlanseringar.

Kopparbergs förädlingsresa, som Nyhetsbyrån Direkt tidigare skrivit om, har gått från klass II-öl till starköl med en bättre lönsamhet, något som följts av en ökad andel cider med högre lönsamhet än ölet, varefter bolaget för en tid sedan börjat se över förpackningsalternativ inom cidersegmentet.

Kopparbergs rörelsemarginal 2015 uppgick till 15,5 procent, jämfört med 12,4 procent 2014 och 7,9 procent 2013.

För ungefär ett och ett halvt år sedan var andelen cider, mätt i antal sålda liter, ungefär 60 procent. Efter att i fjol somras ha nått 65 procent talade Peter Bronsman om att gå mot nästa nivå på omkring 70 procent.

"Det blir mer och mer cider och det börjar gå mot 70/30 (cider respektive öl, reds anm). Där är vi snart", säger Peter Bronsman.

Han flaggar för att andelen cider kanske inte fortsätter att öka i samma omfattning under 2016. Detta inte på grund av, utan tack vare, den färska lanseringen av Kopparbergs Fruit Lager på den engelska marknaden i februari. Fruktölen är en hybrid mellan öl och cider, men som klassas som en öl.

"Och det kommer nog innebära att vi bromsar upp ökningen av ciderandeln lite. Det är en öl, men marginalen är som för en cider. Den är listad på alla stora kedjor och de flesta stora pubbkedjor också. Vi har fått oerhörd respons, men vi vet inte hur det kommer att gå förrän fram mot sommaren. Vi har aldrig haft så stora förhoppningar på ett nytt segment som nu", säger Peter Bronsman.

Kopparbergs Fruit Lager kommer även att lanseras i Sverige och Finland och enligt vd:n förhoppningsvis i Spanien till sommaren. På lite sikt kommer den lanseras på bolagets samtliga marknader, menar Peter Bronsman.

Att Fruit Lager lanserades först i England är ingen tillfällighet. England är världens största cidermarknad och statistik från Nielsen för 2015, för den brittiska detaljhandelsmarknaden som står för 60 procent av den totala marknaden, visar att Kopparberg Cider är det sjunde mest sålda varumärket inom kategorin öl och cider. Kopparbergs ligger före varumärken som Peroni, Corona, Guinness och Heineken.

"I fjol ökade vi försäljningen i England med 13,8 procent och kunderna är också villiga att betala mer per liter än för exempelvis Carlsberg. Tittar man bara på cidern så får Strongbow, som är den mest sålda cidern i England, ungefär hälften så mycket betalt per liter jämfört med oss", säger Peter Bronsman.

En annan produktnyhet är Frozen Fruit Cider som enligt Peter Bronsman har "en mycket bra intjäning" eftersom det rör sig om en nischprodukt.

"Volymen är inte så liten som man kan tro. Vi lanserade den förra året och det var en anledning till att vi kunde höja lönsamheten. Men jag vill inte uttala mig om volymen ännu för då kommer konkurrenterna direkt", säger Peter Bronsman.

En generell regel inom såväl öl- som cidersegmentet är att lönsamheten är växande från burk till flaska till fat.

I höstas stod fatciderförsäljningen för ungefär 5 procent av Kopparbergs totala ciderförsäljning och enligt vd:n är nivån ungefär den samma i dag.

"Den är fortfarande liten. Andelen växer i volym men inte så mycket i procent. Kan den ligga på 5 procent av en växande totalandel så är det bra. Kan den gå upp till 10 procent så är det superbra, även om jag kanske inte tror att den går så långt", säger Peter Bronsman.

Kopparbergs rapport i slutet av förra veckan fjärde kvartalet 2015 (jämfört med fjärde kvartalet 2014):

* Nettoomsättning 712 mln kr (613)

* Rörelseresultat 74,1 mln kr (63,4)

* Nettoresultat 46,4 mln kr (41,0)

* Utdelningsförslag 4:40 kr/aktie (2:40)

Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt


Kopparbergs B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -