SWEDBANK
MÅL MARKNADSANDEL MEDELSTORA FÖRETAG 16% 2025 (Direkt)

2022-12-06 11:15

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Inom Swedbanks svenska bankverksamhet ska en ny rådgivningsplattform leda till en stor ökning av antalet digitala rådgivningssessioner.

Det sade Mikael Björknert, chef för Svensk bankverksamhet inom Swedbank, på tisdagens digitala kapitalmarknadsdag.

Bankens mål är att öka antalet digitala möten med upp emot 1 miljon till år 2025. Samtidigt ska antalet fysiska rådgivningsmöten öka med 50 procent under samma tid, från cirka 200.000 i dag till omkring 300.000, sade Mikael Björknert. Han sade vidare att Swedbank har utsett tre fokussegment - bostadsägare, HNWI-personer samt unga.

Pål Bergström, chef för Stora Företag och Institutioner, sade i sin presentation att Swedbank har valt att framöver fokusera på de medelstora företagen, där ambitionen är att öka marknadsandelen från dagens 13 procent till 16 procent år 2025.

Vad gäller de större företagen ska Swedbank optimera sin portfölj med fokus på lönsamhet och välja bort mindre lönsamma engagemang, sade han. Även inom företagsbanking har banken satt upp ett nytt mål, där tiden som läggs på rådgivning av personalen i främsta ledet ska öka från 30 till 50 procent till 2025.

För Baltikums del sade Jon Lidefelt, chef för Baltisk bankverksamhet, att målet är att öka företagsutlåningen i Lettland och Litauen till en marknadsandel på 25-30 procent till 2030. För Estland är målet att behålla nuvarande marknadsposition.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt


Swedbank A - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -