IPO
HÖGA BRÄNSLEKOSTNADER PRESSAR GOTLANDSBOLAGET – VD (OMS) (Direkt)

2022-12-08 07:55

(Omsändning: skickades första gången på onsdagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Gotlandsbolaget, ett passagerarrederibolag och moderbolag till Destination Gotland, pressas i år resultatmässigt av de höga bränslepriserna i spåren av kriget i Ukraina.

Det säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med onsdagens notering av aktien på Nasdaq First North.

Under 2021 omsatte bolaget 2,3 miljarder kronor med ett resultat före skatt på 150 miljoner kronor. Under 2022 års första nio månader steg omsättningen till 2,4 miljarder, men vinsten före skatt backade till 44 miljoner kronor.

Under första handelsdagen har bolagets aktier handlats kring en sammanlagd aktiekapitalsvärdering på runt 5,4 miljarder kronor.

Gotlandsbolaget, som utöver passagerarrederi även är ett hotellbolag, klarade pandemin hyggligt.

"Vi påverkades negativt under pandemin när resandet blev begränsat, men vi klarade oss bättre än våra branschkollegor. Gotland är ju ett starkt varumärke och ett attraktivt besöksmål. När corona-spridningen var värre tappade vi mycket intäkter, särskilt 2020, men när smittspridningen var mindre var det många som till och med upptäckte Gotland och fick ett nytt resmål att besöka, snarare än att resa längre bort. Gotlands attraktivitet som besöksmål har nog blivit ännu starkare under pandemiåren", säger Håkan Johansson.

Gotlandsfärjetrafiken står för 75 procent av företagets intäkter. Bolaget har även varit verksamma inom produkttanksjöfart globalt, en verksamhet som till stor del har avvecklats under 2022. Bolaget har även färjetrafik mellan Nynäshamn och tyska Rostock.

"Vi är också verksamma inom hotell och fastighet. Vi har även ett teknikutvecklingsbolag där vi jobbar mycket med att utveckla morgondagens färjor och att klara av klimatomställningen. Vidare har vi ett bolag som arbetar med kapital- och likviditetsförvaltning just för att skapa oss investeringsförmågan framåt", säger Håkan Johansson.

Gotlandsbolaget gjorde inget aktieerbjudande inför noteringen. Aktien har handlats på Mangold efter avnoteringen från Stockholmsbörsen för snart 20 år sedan och bolaget hade nyligen drygt 3.000 aktieägare inför First North-noteringen.

"Många av dem har varit med som aktieägare, fast genom tidigare generationer, ända sedan 1865 när bolaget bildades. Vi är alltjämt i stor utsträckning en gotländsk folkaktie. Majoriteten av aktieägarna bor också på Gotland", noterar Gotlandsbolagschefen som tror att noteringen kommer att underlätta för dem, samt gynna bolaget i en expansiv fas.

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson till höger.

Gotlandsbolaget har två aktieslag – A och B. Det finns flest A-aktier, men där ligger också en stor del av storägaren familjen Nilssons innehav.

Var tror ni att den bästa handeln blir?

"Det är upp till aktieägarna, men om vi tittar historiskt så är det B-aktien som har haft mest transaktioner."

En viktig faktor i transportbranschen på senare tid har varit stigande bränslekostnader. Hur påverkar det er?

"Väldigt mycket. Du inledde med att fråga om pandemin, men utvecklingen i år sedan kriget i Ukraina har ju påverkat oss mycket mer negativt. Vi ser en drastisk resultatförsämring under 2022 som beror på bränslekostnadsutvecklingen. Vi har två ganska nyligen levererade färjor där vi gick över till flytande naturgas, LNG. Det är ett bättre bränsle för miljön och vi har drivit våra färjor på det, men efter kriget i Ukraina har framförallt naturgaspriserna skjutit i höjden och vi har gått över till Marine Gasoil som inte har stigit lika mycket. Trots detta har vi inte kunnat kompensera oss fullt ut i biljettpriserna, utan det har lett till ett kraftigt resultatfall i år", uppger Håkan Johansson.

Gotlandstrafiken, alltså Trafikverkets upphandlade passagerar- och godstrafik med färja till och från Gotland, löper ut 2027. Myndigheten överväger på sikt en modell där staten i stället äger fartyg och bara upphandlar driften, snarare än nuvarande modell med upphandling av en helhet med både fartyg och drift.

Hur ser ni på den risken för företaget?

"Det har varit ett naturligt återkommande inslag att man från Trafikverkets och även politiskt håll inför varje upphandling har tittat på olika alternativ och vänt på alla stenar - så även den här gången. Samtidigt har man gått ut med information om att för nästkommande avtalsperiod, som kommer att sträcka sig från 2027, kommer man att handla upp motsvarande modell som dagens avtal, alltså en samlad upphandling av fartyg och drift. Man har sagt att man avser handla upp ett åttaårigt avtal med två års förlängningsoption", svarar Håkan Johansson.

"Vårt fokus ligger nu på nästa års upphandling och mest av allt på att snabba på utvecklingen mot att kunna driva fartygen helt fossilfritt med vätgas", tillägger han.

Är ni som rederi stora nog för att driva en sådan utveckling?

"Kan man leda omställningen inom sjöfart från en ö mitt ute i Östersjön? Nej, vi tror att man behöver samarbeta och samverka. Vi startade för ett par år sedan ett dedikerat teknikutvecklingsbolag som vi kallar Gotland Tech Development där vi arbetar partnerbaserat med underleverantörer på maskinsidan och teknikbolag på fartygssidan, men även med energiproduktion och utveckling av fossilfria bränslen. Vi har själva investerat i bolag som kommer att tillverka fossilfri vätgas."

Vad har du för målbild för bolaget om tio år?

"Då kommer vi att ha kommit igenom den här omställningsfasen. Genom det arbete som Gotland Tech Development har gjort har vi färdigutvecklat de två fartygskoncept som vi har lanserat i dag - dels Gotland Horizon som är en större passagerar- och godsfärja och dels Gotland Hydrocat. De kommer att vara möjliga att beställa före 2025 och vara i drift senast 2030. Så om tio år kommer jag att kunna vara stolt över att ha varit med om att genomföra en klimatomställning som gör att vi har fossilfria färjeresor till och från Gotland, utan att ha behövt flytta Gotland längre bort från fastlandet", säger Gotlandsbolagschefen som även framhåller att den här typen av fartyg kommer att vara gångbara även på andra färjelinjer.

"Vi tar med oss det vi har lärt oss på Gotland under 160 år", säger Håkan Johansson.

Vad ser du som de svåraste pusselbitarna för att lyckas med det här?

"I dagsläget ser storskalig produktion av de fossilfria bränslena ut att vara det område som utmanar oss mest. En del fossilfri vätgas kan komma från produktion i kombination med havsbaserad vindkraft. Där ser vi att tillståndsprocesserna har gått väldigt trögt och det är investeringar som ligger långt fram. Det är också anledningen till att vi har engagerat oss i flera olika projekt och investerat i bolag som kommer att kunna producera fossilfri vätgas. Det finns även många utmaningar på fartygssidan, men där känner vi oss trygga med att vi kommer att kunna bygga fartygen i hyfsad närtid. Att försörja dem med fossilfria bränslen är det som blir en utmaning - men det ska vi lösa."

Den rese- och boendeintensiva Almedalsveckan har kortats ned – står era rese- och lokaluthyrningsintäkter pall på andra ben?

"Under en normal Almedalsvecka brukar vår verksamhet förflytta runt 110.000-120.000 resenärer. Jag tycker personligen att det är ganska bra att Almedalsveckan blir lite kortare för det har under många år varit så att när man kommer fram till torsdagen och fredagen så är folk så trötta att de åker hem i alla fall. Då är det bättre att få en högkvalitativ Almedalsvecka som är lite kortare. Det öppnar också upp den andra helgen för andra att besökare att kunna åka till Gotland, så det är en win-win", säger Håkan Johansson avslutningsvis.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt


Gotlandsbolaget B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -