IPO
LUMEN RADIO LEVERERAR EN "TRÅDLÖS KABEL" – VD (OMS) (Direkt)

2022-12-08 08:13

(Omsändning av nyhet från 2 dec inför dagens handelspremiär)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Teknikföretaget Lumen Radio, som tillhandahåller trådlös kommunikation för affärskritiska tillämpningar inom Internet of Things (IoT), levererar kort och gott en "trådlös kabel".

Det säger Lumen Radios vd Alexander Hellström i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen av aktien på Nasdaq First North.

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Lumen Radios vd Alexander Hellström till höger.

Lumen Radio ägnar sig åt att ersätta kablar för styrning och reglering med trådlösa alternativ.

Behövs det alternativ till andra trådlösa tekniker som exempelvis wifi-nätverk och mobilnät?

"Vårt svar är ja. Våra kunder vänder sig till oss när de vill hitta en tillförlitlig kabelersättare. Då måste vi vara minst lika tillförlitliga som befintliga kablar", svarar Lumen Radio-chefen.

Vilka är era största kundsegment?

"Vi kommer från proffsbelysningssidan där vi har sålt kabelersättarprodukter som används i allt från Hollywood-produktioner till de största konserterna och Eurovision Song Contest. Sedan har vi gått vidare och till att sälja vår teknologi till fastighetsautomation", säger Alexander Hellström.

"Vårt tredje steg är att samma teknik nu börjar användas inom industrin där exempelvis kullagerföretaget SKF använder vår tillförlitliga trådlösa teknik för att samla in data från hundratals vibrationssensorer i tillverkande industrier", fortsätter han.

Finns det etablerade försäljnings- och distributionskanaler för era produkter, eller måste ni sköta allt säljarbete själva?

"Vi har i dag två typer av affärer. Inom den ena har vi distributörer runt om i världen och det är de som lagerhåller kabelersättare. Den andra typen av affär är när man designar in och integrerar vår teknik i kundens egen produkt. Sådana 'design-wins' står för tre fjärdedelar av vår omsättning. Där säljer vi själva på en global marknad."

Hur ser skalbarheten i affärsmodellen ut med tanke på de anpassningar av tekniken ni gör åt kunder och deras teknikplattformar?

"Man skulle kunna tro att det är många anpassningar som behöver göras, men så är faktiskt inte fallet. Alla våra kunder som köper våra radiomoduler använder samma radiomoduler. Mjukvaran är också i mångt och mycket samma, men de 'trådlösa kablarna' har olika språk. Där sätter vi ett W framför var och en av de trådade standarderna och gör dem således trådlösa (wireless). Anpassningar behöver göras för respektive trådad standard, men det är inte så omfattande och när vi väl har gjort det så säljer vi samma lösning till alla kunder."

80 procent av er omsättning är export, varav USA och Kina är de två största kundländerna. USA har ju begränsat vissa företags möjligheter att sälja viss avancerad teknik till Kina. Finns det risk att ni inte kommer kunna fortsätta sälja till Kina på samma sätt i framtiden?

"Du är inne på ett väldigt intressant område. Det är mycket oro i vår omvärld just nu och mycket händer. Det vi säljer till Kina för närvarande baseras väldigt mycket på att de produktägare, de OEM:er, vi jobbar med är amerikanska företag som har lagt ut sin tillverkning till kinesiska tillverkare. Så här långt är vi inte berörda av de embargon och restriktioner som råder, men man ska aldrig säga aldrig. Vi har en plan B."

Ni har som mål att växa organiskt med 25 procent per år över en konjunkturcykel. Hur länge tror du att ni kan hålla en så relativt hög tillväxttakt?

"Vi blickar några år framåt. Jag kan inte ge ett tydligt svar på hur många år framåt. Vi har en prognos på medellång sikt där vi baserat på de så kallade design-wins som vi har – kunder som har valt att designa in vår teknologi. Därför känner vi stor tillförsikt till de antaganden vi har gjort och att vi kan leva upp till de finansiella målen."

Ni säger att emissionspengarna delvis kan användas till förvärv. Vad är det för förvärvsobjekt ni har på radarn?

"Det finns flera andra bolag som har tagit fram trådlösa kabelersättare. Vi tittar på att förvärva liknande bolag inom fastighet och industriell kommunikation, men också på belysningssidan."

Hur är det att notera sitt bolag i det ganska kärva ekonomiska klimatet med ränteoro och annat?

"Det är en av de vanligaste frågorna jag har fått. Det är kärva och oroliga tider, men vi har ett långsiktigt perspektiv på vår verksamhet. För oss känns tajmingen helt rätt. Vi har en snabb tillväxt bakom oss och lönsamhet med oss i ryggen, så därför känner vi att vi är i ett bra läge att accelerera vår tillväxt. Att notera bolaget och få tillgång till kapitalmarknaden och ett breddat ägande känns för oss som ett naturligt nästa steg", svarar Lumen Radio-chefen avslutningsvis.

Inför noteringen gjorde Lumen Radio en nyemission på 50 miljoner kronor samt ett erbjudande med aktier från befintliga ägare om 226 miljoner kronor. Priset på 48 kronor per aktie värderade bolaget till 544 miljoner kronor före kapitaltillskottet på 50 miljoner. Erbjudandet blev "kraftigt övertecknat", enligt bolaget.

Lumen Radio hade inför erbjudandets lansering erhållit teckningsförbindelser från ett flertal investerare på totalt 78 procent av erbjudandet.

Första handelsdag på Nasdaq First North är torsdagen den 8 december.

SEB är finansiell rådgivare åt Lumen Radio i samband med noteringen.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt


LumenRadio - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -