AUTOLIV
SPÅR PRISFÖRHANDLINGAR GER FÖRVÄNTAD KOMPENSATION - VD (Direkt)

2024-04-26 13:37

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv fick i 2023 års prisförhandlingar ut kompensation i linje med sina ambitioner och nu befinner sig bolaget i förhandlingar med sina kunder kring 2024.

I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt uttrycker Autolivs vd Mikel Bratt en säkerhet kring utfallet i förhandlingarna.

"Jag har ingen anledning att i dagsläget betvivla att vi får den kompensationen vi har prognosticerat och det som ligger i vår prognos om en justerad rörelsemarginal på 10,5 procent för helåret", säger han.

Mikael Bratt förklarar också att prisförhandlingarna pågår och att endast en mindre effekt av dessa påverkade det första kvartalet, vilket också bidrar till den förväntade säsongsvariationen med en successiv förbättring under året.

Första kvartalets justerade rörelsemarginal på 7,6 procent slog analytikernas snittförväntningar, som låg på 7,1 procent, och Autolivs egen prognos för kvartalet om en marginal på cirka 7 procent.

"Vi kom ut marginellt bättre i kvartalet än vad vi pratade om./…/ Det vi gör här biter ju när det gäller vår förbättringsresa", säger han.

Vad var det som överraskade under kvartalet?

"Det som var positivt och är positivt är ju att vi ser en bred förbättring här. Både på säljsidan där vi hade en stark försäljningstillväxt år över år och levererade starkare än den underliggande bilmarknaden. Vi hade en organisk tillväxt i en nedåtgående bilmarknad", konstaterar han.

Även lönsamhetstillväxten var kraftig, med en 52-procentig högre lönsamhet i dollar jämfört med föregående år och kassaflödesmässigt var kvartalet "bra", enligt vd:n.

För helåret 2024 står Autoliv fast vid samtliga prognoser. Den organiska tillväxten väntas bli 5 procent och den justerade rörelsemarginalen 10,5 procent.

Är du orolig över att leveransen för marginalutvecklingen är ganska baktung över året?

"Vi har varit tydliga med det, att året är baktungt. Vi har ett nytt säsongsmönster, där kvartal ett brukar vara det svagare kvartalet under året där vi får kostnader först."

Hur ser du på andra kvartalet? Förväntar du dig en marginalförbättring?

"Vi guidar inte kvartalsvis. Vi har indikerat när det gäller kvartal ett för att vara tydliga med säsongsmönstret. Vad vi säger är att vi kommer att ha en snarlik utveckling kvartal för kvartal som vi har sett de tidigare åren."

Mikael Bratt avstår från att sia om när Autoliv kan nå sitt mål om en justerat rörelsemarginal om cirka 12 procent, en bit över prognosen om en marginal på 10,5 procent för 2024.

"Vi har inte angett någon exakt tidpunkt, men har talat om ett ramverk kring detta, bland annat en LVP-produktion (bilproduktion) som ligger över 85 miljoner bilar och en stabil avropssituation ("call-offs")", säger han.

Hur ser avropssituationen ut nu?

"Våra kunder har störningar i sina leveranskedjor. Vi har fortfarande kunder som inte hämtar sina volymer. Sekventiellt sett är vi på oförändrade nivåer från det fjärde kvartalet", säger Mikael Bratt och uppger att i slutet av 2023 låg kundernas upphämtning av det man har beställt på 90 procent. Det är fortfarande lägre än förpandemiska nivåer, då upphämtningen låg kring 98 procent, enligt Autoliv-vd:n.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt


Autoliv SDB - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -