AcadeMedias styrelse har beslutat att uppdatera bolagets finansiella mål och utdelningspolicy. De uppdaterade målen syftar till att bättre spegla bolagets fortsatta fokus på förvärvsdriven tillväxt och att öka tydligheten gentemot marknaden och investerare. VD och CFO redogör för de uppdaterade målen vid en telefonkonferens i samband med presentationen av delårsrapporten för perioden juli – september 2025, klockan 09.30 CET idag, den 3 november.

I de uppdaterade finansiella målen ändras lönsamhetsmålet till en årlig justerad EBITA-marginal om 7–8 procent, från tidigare mål om justerad EBIT-marginal på 7–8 procent, detta för att bättre spegla bolagets förvärvsfokus.

För att förenkla och tydliggöra bolagets utdelningspraxis, efter genomförda kvalitetsinvesteringar, har utdelningspolicyn uppdaterats genom att alternativ till kontant utdelning tas bort från ordinarie utdelning.

”AcadeMedia fortsätter att utvecklats positivt och bolaget har en stark marknadsposition och balansräkning. Vi är glada att så många barn, elever, vårdnadshavare och vuxna väljer någon av våra utbildningar, ett kvitto på att vi gör skillnad varje dag. Vår plattform ger oss mycket goda förutsättningar för fortsatt tillväxt genom förvärv. Uppdateringen av våra finansiella mål är ett naturligt steg, då justerad EBITA är det vanligaste lönsamhetsmåttet bland förvärvsdrivna organisationer som AcadeMedia." säger Marcus Strömberg, VD och koncernchef på AcadeMedia.

AcadeMedias finansiella mål:

Omsättningstillväxt
5-7%
AcadeMedias mål är att omsättningstillväxten ska uppgå till 5–7 procent per år, exklusive större förvärv.
Lönsamhetsmål 
7-8%
Lönsamhetsmålet för EBITA exklusive jämförelsestörande poster och effekten hänförlig till IFRS 16, är att det över tid ska uppgå till 7 till 8 procent av omsättningen.
Kapitalstruktur
<3,0x
Vi har som mål att ha en räntebärande nettoskuld i förhållande till rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) exklusive jämförelsestörande poster och effekt av IFRS 16 om maximalt tre gånger. Under kortare perioder kan dock avvikelse från detta mål uppstå, exempelvis vid större förvärv.

Bolagets uppdaterade utdelningspolicy finns tillgänglig här.

För mer information, kontakta:
Ludvig Andersson, Head of Investor Relations
Telephone: +46 8 410 410 26
E-mail: ludvig.andersson@academedia.se

Petter Sylvan, CFO
Telephone: +46 8 794 43 40
E-mail: petter.sylvan@academedia.se

Om oss
AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 23 500 medarbetare på våra drygt 900 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 213 500 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Nederländerna, Polen och England. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se

Bifogade filer
AcadeMedia reviderar sina finansiella mål och utdelningspolicy

Läs mer på MFN

Ämnen i artikeln


AcadeMedia

Senast

102,00

1 dag %

0,99%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån