Electrolux Group delårsrapport andra kvartalet 2025
18 juli, 07:00
18 juli, 07:00
Electrolux Group delårsrapport andra kvartalet 2025
Sammanfattning av andra kvartalet 2025
VD och koncernchef Yannick Fierlings kommentar
Bättre utveckling än marknaden i Nordamerika under osäkra marknadsförhållanden
Den organiska försäljningstillväxten var något positiv under kvartalet på 1,8%, drivet av Nordamerika och Latinamerika. Affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika rapporterade en mindre organisk försäljningsnedgång med en negativ prisutveckling. I Europa fortsatte våra huvudvarumärken att överträffa marknaden medan den allmänna marknadsefterfrågan minskade något med ökat konkurrenstryck och en ersättningsdriven efterfrågan. I Nordamerika minskade marknadsefterfrågan något under kvartalet och vi fortsatte att överträffa marknaden. I både Europa och Nordamerika fortsätter konsumenterna att söka sig mot lägre prispunkter och efterfrågan påverkades av osäkerhet på grund av den pågående geopolitiska utvecklingen. I Latinamerika ökade konsumentefterfrågan något. Som förväntat hämmades tillväxten i Brasilien av inflationstryck och högre räntenivåer. Affärsområde Latinamerika rapporterade en mindre organisk försäljningstillväxt.
Förbättrat rörelseresultat med positiv bidrag från Nordamerika
Rörelsemarginalen förbättrades, med en positiv påverkan från Nordamerika där listprishöjningar kompenserade för ökade kostnader relaterade till amerikanska tullar som infördes under kvartalet. Konkurrenstrycket och kampanjaktiviteten var dock hög under kvartalet. Latinamerika fortsatte att leverera en rörelsemarginal över vårt koncernmål på medellång sikt om 6%. I Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika var det underliggande rörelseresultat lägre, främst på grund av en negativ prisutveckling. Det operativa kassaflöde var negativt, påverkat av en säsongsmässig ökning av rörelsekapitalet, negativ påverkan relaterad till amerikanska tullar samt betalning av en tidigare kommunicerad fransk antitrust-bot.
Våra marknads- och affärsutsikter för året är oförändrade, och vi upprepar vårt mål att kompensera för tullrelaterade kostnadsökningar i Nordamerika genom prishöjningar.
Konsumenten och förändringsarbete i fokus framöver
Under kvartalet presterade vi väl inom våra långsiktiga strategiska prioriteringar. Vi fortsatte vår resa med att stärka våra varumärken, med marknadsföringskampanjer för att stödja nyligen lanserade innovationer. I USA lanserar vi nu nya ugnar under varumärket Frigidaire med en funktion för stenugnsbakad pizza. Nordamerika har varit ett fokusområde för förbättringar och under andra kvartalet rapporterade affärsområdet ett positivt rörelseresultat. Vi fortsatte att göra goda framsteg med kostnadseffektivitet och levererade kostnadsbesparingar från både inköp och produktutveckling. Att upprätthålla en konsumentcentrerad strategi samt att öka hastigheten och flexibiliteten är viktiga komponenter i vår strategi. Under de kommande kvartalen kommer vi att öka vårt fokus på de viktigaste förändringsområdena och driva snabbhet och flexibilitet i organisationen.
Resultatet för andra kvartalet visar vårt engagemang att leverera på våra strategiska prioriteringar under utmanande marknadsförhållanden.
Webbsändning och telefonkonferens 09.00
En videowebbsändning och samtidig telefonkonferens hålls kl. 09.00 CET idag, den 18 juli. Yannick Fierling, VD och koncernchef, och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg kommer att kommentera rapporten.
För att delta via webbsändning, använd länken nedan. Via webbsändningen kan frågor ställas skriftligen.
https://edge.media-server.com/mmc/p/oewb55np
För att delta via telefonkonferens, registrera dig på länken nedan. Efter registrering fås telefonnummer och ett konferens-ID för att delta i konferensen. Frågor kan ställas muntligen via telefonkonferensen.
https://register-conf.media-server.com/register/BIe8ae8b00f3c74d6994d412fbd0737d8c
Presentationsmaterial för nedladdning
Informationen är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 07:00 CET.
Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2024 hade Electrolux Group en omsättning på 136 miljarder kronor och cirka 41 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.
För mer information:
Ann-Sofi Jönsson, Head of Investor Relations & Sustainability Reporting, email: ann-sofi.jonsson@electrolux.com, 073-035 1005
Maria Åkerhielm, Investor Relations Manager, email: maria.akerhielm@electrolux.com, 070-796 3856
18 juli, 07:00
Electrolux Group delårsrapport andra kvartalet 2025
Sammanfattning av andra kvartalet 2025
VD och koncernchef Yannick Fierlings kommentar
Bättre utveckling än marknaden i Nordamerika under osäkra marknadsförhållanden
Den organiska försäljningstillväxten var något positiv under kvartalet på 1,8%, drivet av Nordamerika och Latinamerika. Affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika rapporterade en mindre organisk försäljningsnedgång med en negativ prisutveckling. I Europa fortsatte våra huvudvarumärken att överträffa marknaden medan den allmänna marknadsefterfrågan minskade något med ökat konkurrenstryck och en ersättningsdriven efterfrågan. I Nordamerika minskade marknadsefterfrågan något under kvartalet och vi fortsatte att överträffa marknaden. I både Europa och Nordamerika fortsätter konsumenterna att söka sig mot lägre prispunkter och efterfrågan påverkades av osäkerhet på grund av den pågående geopolitiska utvecklingen. I Latinamerika ökade konsumentefterfrågan något. Som förväntat hämmades tillväxten i Brasilien av inflationstryck och högre räntenivåer. Affärsområde Latinamerika rapporterade en mindre organisk försäljningstillväxt.
Förbättrat rörelseresultat med positiv bidrag från Nordamerika
Rörelsemarginalen förbättrades, med en positiv påverkan från Nordamerika där listprishöjningar kompenserade för ökade kostnader relaterade till amerikanska tullar som infördes under kvartalet. Konkurrenstrycket och kampanjaktiviteten var dock hög under kvartalet. Latinamerika fortsatte att leverera en rörelsemarginal över vårt koncernmål på medellång sikt om 6%. I Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika var det underliggande rörelseresultat lägre, främst på grund av en negativ prisutveckling. Det operativa kassaflöde var negativt, påverkat av en säsongsmässig ökning av rörelsekapitalet, negativ påverkan relaterad till amerikanska tullar samt betalning av en tidigare kommunicerad fransk antitrust-bot.
Våra marknads- och affärsutsikter för året är oförändrade, och vi upprepar vårt mål att kompensera för tullrelaterade kostnadsökningar i Nordamerika genom prishöjningar.
Konsumenten och förändringsarbete i fokus framöver
Under kvartalet presterade vi väl inom våra långsiktiga strategiska prioriteringar. Vi fortsatte vår resa med att stärka våra varumärken, med marknadsföringskampanjer för att stödja nyligen lanserade innovationer. I USA lanserar vi nu nya ugnar under varumärket Frigidaire med en funktion för stenugnsbakad pizza. Nordamerika har varit ett fokusområde för förbättringar och under andra kvartalet rapporterade affärsområdet ett positivt rörelseresultat. Vi fortsatte att göra goda framsteg med kostnadseffektivitet och levererade kostnadsbesparingar från både inköp och produktutveckling. Att upprätthålla en konsumentcentrerad strategi samt att öka hastigheten och flexibiliteten är viktiga komponenter i vår strategi. Under de kommande kvartalen kommer vi att öka vårt fokus på de viktigaste förändringsområdena och driva snabbhet och flexibilitet i organisationen.
Resultatet för andra kvartalet visar vårt engagemang att leverera på våra strategiska prioriteringar under utmanande marknadsförhållanden.
Webbsändning och telefonkonferens 09.00
En videowebbsändning och samtidig telefonkonferens hålls kl. 09.00 CET idag, den 18 juli. Yannick Fierling, VD och koncernchef, och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg kommer att kommentera rapporten.
För att delta via webbsändning, använd länken nedan. Via webbsändningen kan frågor ställas skriftligen.
https://edge.media-server.com/mmc/p/oewb55np
För att delta via telefonkonferens, registrera dig på länken nedan. Efter registrering fås telefonnummer och ett konferens-ID för att delta i konferensen. Frågor kan ställas muntligen via telefonkonferensen.
https://register-conf.media-server.com/register/BIe8ae8b00f3c74d6994d412fbd0737d8c
Presentationsmaterial för nedladdning
Informationen är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 07:00 CET.
Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2024 hade Electrolux Group en omsättning på 136 miljarder kronor och cirka 41 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.
För mer information:
Ann-Sofi Jönsson, Head of Investor Relations & Sustainability Reporting, email: ann-sofi.jonsson@electrolux.com, 073-035 1005
Maria Åkerhielm, Investor Relations Manager, email: maria.akerhielm@electrolux.com, 070-796 3856
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
Kryptovalutor
18 juli, 16:09
Stablecoin i USA godkänns av senaten – kryptochefen: "Det här är superpositivt!"
Rapporter
18 juli, 15:27
Rapportfokus: SSAB, Sinch och SCA i rampljuset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70