Delårsrapport Kv2 2025
18 juli, 08:30
18 juli, 08:30
Delårsrapport Kv2 2025
Rörelseresultat- och marginalförbättringar i en svag marknad
Sammanfattning av andra kvartalet:
Nobia fortsätter att uppvisa marginalförbättringar, trots en fortsatt svag marknad. Trots att volymerna på projektmarknaden är på en historiskt låg nivå, genererar våra ansträngningar att samla resurser gentemot konsumentmarknaden god avkastning, och våra kostnadsbesparingar och fabrikskonsolideringar levererar besparingar över plan.
Koncernens försäljning minskade med -5% organiskt, där Norden redovisar -3% och Storbritannien -7%. På jämförbar basis justerat för butiksstängningar var försäljningen i Storbritannien oförändrad. Butiksbesök och köksdesignmöten fortsätter att öka tvåsiffrigt och bidrar till den goda utvecklingen inom konsumentsegmentet. Bostadsbyggandets låga nivå fortsätter dock att belasta efterfrågan inom projektsegmentet, särskilt i Storbritannien.
Den justerade bruttomarginalen för koncernen minskade till 38,8 % (39,4), negativt påverkad av underabsorption i båda regionerna och ytterligare ~20 MSEK i avskrivningar i Norden. Bruttomarginalen gynnas fortsatt av tillväxt i genomsnittliga ordervärden och en positiv mix.
Besparingar inom försäljnings- och administrations-kostnader uppgick till cirka 80 MSEK, drivna av förra årets kostnadsbesparingsprogram och en fortsatt stark kostnadsdisciplin inom alla områden. De ackumulerade besparingarna sedan början av 2023 överstiger nu 600 MSEK.
Koncernens justerade rörelseresultat ökade till 68 MSEK (42) tack vare fortsatt fokus på rörelsemarginal-förbättringar. Jämförelsestörande poster på -80 MSEK avser främst den planerade stängningen av den finska fabriken, som fortlöper enligt förväntan. Det operativa kassaflödet förbättrades till 100 MSEK (-53).
I Norden var den organiska tillväxten -3% med ett justerat rörelseresultat på 134 MSEK (113) och en rörelsemarginal på 8,9% (7,0). Volymerna på den nordiska projektmarknaden fortsatte att minska till följd av det låga antalet färdigställda bostäder. Konsumentförsäljningen fortsätter dock utvecklas positivt, vilket bidrar till resultat- och marginal-tillväxten.
Driftsättningen av den nya fabriken i Jönköping har nått en viktig fas, då konsoliderade Marbodal-köksleveranser till slutkonsumenter planeras att inledas i augusti. Fabriken spelar redan en alltmer central roll i att stödja hela vår nordiska leveranskedja med komponenter. Vi förväntar oss att produktions-flytten från Tidaholmsfabriken ska vara slutförd enligt plan under 2025.
Fabriken i Jönköping är utformad för att sätta en standard vad avser hållbarhet i branschen. Vi är stolta över att ha fått ytterligare erkännande för detta, efter att ha tilldelats den prestigefyllda hållbarhets-certifieringen BREEAM "Excellent". Utrustad med unika vattenbaserade målningslösningar, järnvägsanslutning, solpaneler och andra förnybara energilösningar är fabriken positionerad för att bli den ledande leverantören av miljömärkta kök i Europa och bidra till Nobias Scientific Based Targets.
I Storbritannien var den organiska tillväxten -7 % med ett justerat rörelseresultat på -21 MSEK (-32). Nettoomsättningen minskade till följd av en fortsatt utmanande projektmarknad och stängningen av 17 olönsamma butiker, en minskning till 168 butiker. Magnets konsumentförsäljning fortsatte dock att öka tack vare framgångsrika produktlanseringar i de högre prissegmenten, vilket bidrog till förbättrad produktmix och marginalutveckling. Följaktligen förbättrades bruttomarginalen till 41,6 % (40,6). Ytterligare besparingar inom försäljnings- och administrationskostnader realiserades också under kvartalet, drivet av de kostnadsbesparingsprogram som inleddes 2024 och stängningarna av olönsamma butiker, vilket mer än väl kompenserade för de regeringspålagda löneökningarna.
Vi bedömer att konsumentmarknaden kommer fortsätta sin gradvisa återhämtning, medan projektmarknaden sannolikt kommer att förbli återhållsam under åtminstone resten av året. Trots dessa historiskt låga volymer visar marginal-förbättringen vår förmåga att driva lönsamheten i Norden. Vi gör också framsteg i vår brittiska verksamhet där vi övergår till en mindre kapitalintensiv modell för att förbättra lönsamheten, även om den underliggande marknaden och inflationen fortfarande är utmanande.
Framgent är vi fortsatt övertygade om våra strategiska prioriteringar: att driftsätta den nya nordiska fabriken i Jönköping, fortsätta fokusera på omstruktureringen i Storbritannien och disciplinerade koncernövergripande kostnadsbesparingsinitiativ.
Kristoffer Ljungfelt
VD & koncernchef
Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 08:30 CET.
Nobia utvecklar och säljer kök genom ett antal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Superfront och Marbodal i Skandinavien samt Novart i Finland. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare och en omsättning om cirka 11 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.
För ytterligare information
Henrik Skogsfors, CFO
+46 70 544 2112
henrik.skogsfors@nobia.com
Tobias Norrby, Chef Investor Relations
+46 706 647335
tobias.norrby@nobia.com
18 juli, 08:30
Delårsrapport Kv2 2025
Rörelseresultat- och marginalförbättringar i en svag marknad
Sammanfattning av andra kvartalet:
Nobia fortsätter att uppvisa marginalförbättringar, trots en fortsatt svag marknad. Trots att volymerna på projektmarknaden är på en historiskt låg nivå, genererar våra ansträngningar att samla resurser gentemot konsumentmarknaden god avkastning, och våra kostnadsbesparingar och fabrikskonsolideringar levererar besparingar över plan.
Koncernens försäljning minskade med -5% organiskt, där Norden redovisar -3% och Storbritannien -7%. På jämförbar basis justerat för butiksstängningar var försäljningen i Storbritannien oförändrad. Butiksbesök och köksdesignmöten fortsätter att öka tvåsiffrigt och bidrar till den goda utvecklingen inom konsumentsegmentet. Bostadsbyggandets låga nivå fortsätter dock att belasta efterfrågan inom projektsegmentet, särskilt i Storbritannien.
Den justerade bruttomarginalen för koncernen minskade till 38,8 % (39,4), negativt påverkad av underabsorption i båda regionerna och ytterligare ~20 MSEK i avskrivningar i Norden. Bruttomarginalen gynnas fortsatt av tillväxt i genomsnittliga ordervärden och en positiv mix.
Besparingar inom försäljnings- och administrations-kostnader uppgick till cirka 80 MSEK, drivna av förra årets kostnadsbesparingsprogram och en fortsatt stark kostnadsdisciplin inom alla områden. De ackumulerade besparingarna sedan början av 2023 överstiger nu 600 MSEK.
Koncernens justerade rörelseresultat ökade till 68 MSEK (42) tack vare fortsatt fokus på rörelsemarginal-förbättringar. Jämförelsestörande poster på -80 MSEK avser främst den planerade stängningen av den finska fabriken, som fortlöper enligt förväntan. Det operativa kassaflödet förbättrades till 100 MSEK (-53).
I Norden var den organiska tillväxten -3% med ett justerat rörelseresultat på 134 MSEK (113) och en rörelsemarginal på 8,9% (7,0). Volymerna på den nordiska projektmarknaden fortsatte att minska till följd av det låga antalet färdigställda bostäder. Konsumentförsäljningen fortsätter dock utvecklas positivt, vilket bidrar till resultat- och marginal-tillväxten.
Driftsättningen av den nya fabriken i Jönköping har nått en viktig fas, då konsoliderade Marbodal-köksleveranser till slutkonsumenter planeras att inledas i augusti. Fabriken spelar redan en alltmer central roll i att stödja hela vår nordiska leveranskedja med komponenter. Vi förväntar oss att produktions-flytten från Tidaholmsfabriken ska vara slutförd enligt plan under 2025.
Fabriken i Jönköping är utformad för att sätta en standard vad avser hållbarhet i branschen. Vi är stolta över att ha fått ytterligare erkännande för detta, efter att ha tilldelats den prestigefyllda hållbarhets-certifieringen BREEAM "Excellent". Utrustad med unika vattenbaserade målningslösningar, järnvägsanslutning, solpaneler och andra förnybara energilösningar är fabriken positionerad för att bli den ledande leverantören av miljömärkta kök i Europa och bidra till Nobias Scientific Based Targets.
I Storbritannien var den organiska tillväxten -7 % med ett justerat rörelseresultat på -21 MSEK (-32). Nettoomsättningen minskade till följd av en fortsatt utmanande projektmarknad och stängningen av 17 olönsamma butiker, en minskning till 168 butiker. Magnets konsumentförsäljning fortsatte dock att öka tack vare framgångsrika produktlanseringar i de högre prissegmenten, vilket bidrog till förbättrad produktmix och marginalutveckling. Följaktligen förbättrades bruttomarginalen till 41,6 % (40,6). Ytterligare besparingar inom försäljnings- och administrationskostnader realiserades också under kvartalet, drivet av de kostnadsbesparingsprogram som inleddes 2024 och stängningarna av olönsamma butiker, vilket mer än väl kompenserade för de regeringspålagda löneökningarna.
Vi bedömer att konsumentmarknaden kommer fortsätta sin gradvisa återhämtning, medan projektmarknaden sannolikt kommer att förbli återhållsam under åtminstone resten av året. Trots dessa historiskt låga volymer visar marginal-förbättringen vår förmåga att driva lönsamheten i Norden. Vi gör också framsteg i vår brittiska verksamhet där vi övergår till en mindre kapitalintensiv modell för att förbättra lönsamheten, även om den underliggande marknaden och inflationen fortfarande är utmanande.
Framgent är vi fortsatt övertygade om våra strategiska prioriteringar: att driftsätta den nya nordiska fabriken i Jönköping, fortsätta fokusera på omstruktureringen i Storbritannien och disciplinerade koncernövergripande kostnadsbesparingsinitiativ.
Kristoffer Ljungfelt
VD & koncernchef
Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 08:30 CET.
Nobia utvecklar och säljer kök genom ett antal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Superfront och Marbodal i Skandinavien samt Novart i Finland. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare och en omsättning om cirka 11 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.
För ytterligare information
Henrik Skogsfors, CFO
+46 70 544 2112
henrik.skogsfors@nobia.com
Tobias Norrby, Chef Investor Relations
+46 706 647335
tobias.norrby@nobia.com
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
Kryptovalutor
18 juli, 16:09
Stablecoin i USA godkänns av senaten – kryptochefen: "Det här är superpositivt!"
Rapporter
18 juli, 15:27
Rapportfokus: SSAB, Sinch och SCA i rampljuset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70