Varbergs Sparbank AB (publ) - Delårsrapport Kvartal 2 - januari - juni 2025
18 juli, 08:58
18 juli, 08:58
Varbergs Sparbank AB (publ) - Delårsrapport Kvartal 2 - januari - juni 2025
Varbergs Sparbank, våra kunder och medarbetare fortsätter att påverkas av den oroliga och svårförutsägbara omvärlden. Rysslands angreppskrig i Ukraina tycks vara utan slut, det av Hamas startade kriget i mellanöstern har utökats till att omfatta både Iran och USA. Därutöver har President Trumps andra mandatperiod präglats av tullutspel och andra förslag som påverkar världsekonomin på olika vis.
I Sverige har tillväxten saktat in samtidigt som arbetslösheten stiger, i det perspektivet tycks Varberg klara sig bättre än riket i övrigt. Samtidigt så har vi inom företagsmarknad noterat en svagare kreditefterfrågan i de flesta branscher, ett undantag från det hittar vi i lantbrukssektorn som tycks må ganska väl. Den privata bostadsmarknaden har visat sig ovanligt stark och vi har sett en relativt stark efterfrågan på bolån.
Vi har under året bland annat arbetat med de av styrelsen fastställda fokusområdena, Kundnöjdhet, Produktivitet, Tillväxt.
Kundnöjdhet är grundläggande för tillväxt, nöjda kunder är den bästa marknadsföring vi kan få. Vi har därför arbetat intensivt med att möta och överträffa våra kunders förväntningar. Inom Företagsmarknad har vi markant förbättrat tillgängligheten genom att inrätta ”Kundservice Företag”. Vi arbetar vidare med att förbättra tillgängligheten över telefon och hoppas under året att kunna ta ett par avgörande steg i den riktningen. Utöver tillgänglighet så tror vi att kundnöjdhet bygger på kompetens och ett bra bemötande. Vi arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling av alla medarbetare både med fysiska utbildningspass och med digitala självstudier.
Produktivitet handlar i sin enkelhet om att få ut mer effekt av antalet arbetade timmar i banken. För att uppnå det har vi bland annat kartlagt låneprocessen och därigenom hittat många förbättringsområden som vi nu inför. Vår andra stora process, sparaprocessen, gör vi lika stora förändringar i och utvecklar både kundgränssnitt och stödsystem. Det är ett projekt vi jobbat med ett längre tag och nu hoppas vi att det mot slutet av året kommer att vara fullt implementerat och kommer att ge de ökad produktivitet och en bättre kundupplevelse som vi siktat på hela vägen.
Tillväx för Varbergs Sparbank är i hög grad beroende av omvärldsfaktorer, även om vi självklart också kan växa genom att ta marknadsandelar. Efter första halvåret i år konstaterar vi en hälsosam tillväxt för banken även om omvärlden inte givit den medvind vi hoppats på. Under första kvartalet minskade inlåningen i banken, bland annat kopplat till extra skatteinbetalningar för kunderna. Det inlåningstappet har återställts under andra kvartalet vilket är bra för banken men talar också för att både våra företags- och privatkunder har en bättre finansiell hälsa.
Trots utmaningar i vår omvärld har jag goda förhoppningar om att vi kommer att se en positivare utveckling i Världen, Sverige och Varberg under det andra halvåret 2025. När vändningen kommer så är Varbergs Sparbank väl rustade att ta emot en ökad efterfrågan på våra tjänster.
Mitt varma tack till Kunder, Styrelse, Sparbanksstiftelsen och medarbetare
Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 08:58 CET.
Bo Liljegren
Verkställande direktör
+46 (0)340-66 61 00
bo.liljegren@varbergssparbank.se
18 juli, 08:58
Varbergs Sparbank AB (publ) - Delårsrapport Kvartal 2 - januari - juni 2025
Varbergs Sparbank, våra kunder och medarbetare fortsätter att påverkas av den oroliga och svårförutsägbara omvärlden. Rysslands angreppskrig i Ukraina tycks vara utan slut, det av Hamas startade kriget i mellanöstern har utökats till att omfatta både Iran och USA. Därutöver har President Trumps andra mandatperiod präglats av tullutspel och andra förslag som påverkar världsekonomin på olika vis.
I Sverige har tillväxten saktat in samtidigt som arbetslösheten stiger, i det perspektivet tycks Varberg klara sig bättre än riket i övrigt. Samtidigt så har vi inom företagsmarknad noterat en svagare kreditefterfrågan i de flesta branscher, ett undantag från det hittar vi i lantbrukssektorn som tycks må ganska väl. Den privata bostadsmarknaden har visat sig ovanligt stark och vi har sett en relativt stark efterfrågan på bolån.
Vi har under året bland annat arbetat med de av styrelsen fastställda fokusområdena, Kundnöjdhet, Produktivitet, Tillväxt.
Kundnöjdhet är grundläggande för tillväxt, nöjda kunder är den bästa marknadsföring vi kan få. Vi har därför arbetat intensivt med att möta och överträffa våra kunders förväntningar. Inom Företagsmarknad har vi markant förbättrat tillgängligheten genom att inrätta ”Kundservice Företag”. Vi arbetar vidare med att förbättra tillgängligheten över telefon och hoppas under året att kunna ta ett par avgörande steg i den riktningen. Utöver tillgänglighet så tror vi att kundnöjdhet bygger på kompetens och ett bra bemötande. Vi arbetar kontinuerligt med kompetensutveckling av alla medarbetare både med fysiska utbildningspass och med digitala självstudier.
Produktivitet handlar i sin enkelhet om att få ut mer effekt av antalet arbetade timmar i banken. För att uppnå det har vi bland annat kartlagt låneprocessen och därigenom hittat många förbättringsområden som vi nu inför. Vår andra stora process, sparaprocessen, gör vi lika stora förändringar i och utvecklar både kundgränssnitt och stödsystem. Det är ett projekt vi jobbat med ett längre tag och nu hoppas vi att det mot slutet av året kommer att vara fullt implementerat och kommer att ge de ökad produktivitet och en bättre kundupplevelse som vi siktat på hela vägen.
Tillväx för Varbergs Sparbank är i hög grad beroende av omvärldsfaktorer, även om vi självklart också kan växa genom att ta marknadsandelar. Efter första halvåret i år konstaterar vi en hälsosam tillväxt för banken även om omvärlden inte givit den medvind vi hoppats på. Under första kvartalet minskade inlåningen i banken, bland annat kopplat till extra skatteinbetalningar för kunderna. Det inlåningstappet har återställts under andra kvartalet vilket är bra för banken men talar också för att både våra företags- och privatkunder har en bättre finansiell hälsa.
Trots utmaningar i vår omvärld har jag goda förhoppningar om att vi kommer att se en positivare utveckling i Världen, Sverige och Varberg under det andra halvåret 2025. När vändningen kommer så är Varbergs Sparbank väl rustade att ta emot en ökad efterfrågan på våra tjänster.
Mitt varma tack till Kunder, Styrelse, Sparbanksstiftelsen och medarbetare
Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-07-18 08:58 CET.
Bo Liljegren
Verkställande direktör
+46 (0)340-66 61 00
bo.liljegren@varbergssparbank.se
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
Kryptovalutor
18 juli, 16:09
Stablecoin i USA godkänns av senaten – kryptochefen: "Det här är superpositivt!"
Rapporter
18 juli, 15:27
Rapportfokus: SSAB, Sinch och SCA i rampljuset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70