LIGGER VÄL I KORTEN ATT FÖRVÄRV KOMMER - VD
18 juli, 09:00
18 juli, 09:00
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Vd Pontus Lindwall uppger att Betsson har siktet inställt på andra marknader efter att bolagets avbrutit ett planerat förvärv i Nederländerna i början på juni. Fokus kommer i stället ligga på befintliga marknader samtidigt som inträde på nya marknader inte utesluts.
”Just nu kommer vi inte försöka eller göra något på den nederländska marknaden. Nu har vi siktet inställt på andra områden”, säger Betsson-vd:n till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten.
Områdena där speloperatören i stället ska lägga krut på är främst Latinamerika och på vissa håll i Europa där Betsson redan har en stark närvaro, enligt vd:n.
”Vi satsar i Latinamerika och vissa länder i Europa och vi fortsätter med de satsningarna, Som jag har pratat om i tidigare rapporter så är Latinamerika en fokusmarknad för oss och man ser att vi växer bra där i kvartalet”, säger Pontus Lindwall.
Betssons intäkter från Latinamerika ökade med 35,4 procent under det andra kvartalet medan intäkterna från Västeuropa ökade med 35,6 procent. Tillväxten skiljer sig märkbart från bolagets närvaro i Norden där intäkterna i stället minskade med 28,4 procent samtidigt som intäkterna från Central- och Östeuropa samt Centralasien (CEECA) ökade med blygsamma 3,7 procent.
Är fokus nu att satsa på befintliga marknader eller kommer ni även att gå in i nya marknader och länder i de är regionerna?
”Vi kommer säkert att gå in i nya marknader framöver. Vi har inte gjort någon som helst omställning från vår långsiktiga strategi utan vi satsar på de marknader där vi ser bra potential och vi är ganska flexibla.”
Någon speciell marknad som är närmare inträde för er?
”Nej, inget som jag kan nämna.”
Är det över för er satsning i Nederländerna nu då?
”Det behöver man inte säga att det är. Just nu är det ingenting vi satsar på alls men vi får se hur den marknaden utvecklar sig.”
En annan marknad som i nuläget inte är aktuell men som på sikt kan komma att bli det är den asiatiska marknaden.
”Det är en oerhört stor marknad, men den ligger efter Europa och Latinamerika regleringsmässigt. Men när det öppnas möjligheter så kommer vi vara öppna för det såklart – och det är som sagt en jättepotential”, säger Pontus Lindwall.
Under det andra kvartalet så gick fotbollsförbundet Fifas nystöpning av Klubblags-VM av stapeln, en turnering som inte inbringade samma intresse som föregåendes års fotbolls-EM och Copa America, enligt vd:n.
”Vi märkte av att det pågick såklart men det var inte samma intresse som de mer etablerade turneringarna som EM, VM, Champions League och Copa America. Det var inte lika mycket aktivitet i den här turneringen - men det tar väl tid att bygga upp ett varumärke”, säger Betsson-chefen.
Var lägger ni krut på marknadsföring inför de nya säsongerna?
”Det kommer att kicka i gång mot augusti och det är framförallt i Västeuropa, med Italien på grund av vårt sponsoravtal med Inter, och Latinamerika där vi har stora sponsorskap och bra marknadsnärvaro”, säger vd:n.
Kommer ni dyka upp som ny tröjsponsor inför den här säsongen?
”Det är inte uteslutet att vi gör det”, säger Pontus Lindwall och lyfter att Betsson i juni ingick ett treårigt tröjsponsoravtal med den belgiska fotbollsklubben Club Brugge.
”Vi kommer att fortsätta att öka närvaron på sådana sponsoravtal som vi tror på.”
Är ni närmare att göra något nytt förvärv?
”Vi är ett bolag som har M&A som en del av vår tillväxtstrategi och nu har vi inte släppt en sådan nyhet på ett bra tag så det ligger väl i korten att det kommer komma. Sen inom hur lång tid kan jag såklart inte svara på men vi fortsätter aktivt och vi har en aktiv pipeline”, säger Pontus Lindwall och adderar:
”Kassan är i riktigt bra skick.”
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
18 juli, 09:00
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Vd Pontus Lindwall uppger att Betsson har siktet inställt på andra marknader efter att bolagets avbrutit ett planerat förvärv i Nederländerna i början på juni. Fokus kommer i stället ligga på befintliga marknader samtidigt som inträde på nya marknader inte utesluts.
”Just nu kommer vi inte försöka eller göra något på den nederländska marknaden. Nu har vi siktet inställt på andra områden”, säger Betsson-vd:n till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten.
Områdena där speloperatören i stället ska lägga krut på är främst Latinamerika och på vissa håll i Europa där Betsson redan har en stark närvaro, enligt vd:n.
”Vi satsar i Latinamerika och vissa länder i Europa och vi fortsätter med de satsningarna, Som jag har pratat om i tidigare rapporter så är Latinamerika en fokusmarknad för oss och man ser att vi växer bra där i kvartalet”, säger Pontus Lindwall.
Betssons intäkter från Latinamerika ökade med 35,4 procent under det andra kvartalet medan intäkterna från Västeuropa ökade med 35,6 procent. Tillväxten skiljer sig märkbart från bolagets närvaro i Norden där intäkterna i stället minskade med 28,4 procent samtidigt som intäkterna från Central- och Östeuropa samt Centralasien (CEECA) ökade med blygsamma 3,7 procent.
Är fokus nu att satsa på befintliga marknader eller kommer ni även att gå in i nya marknader och länder i de är regionerna?
”Vi kommer säkert att gå in i nya marknader framöver. Vi har inte gjort någon som helst omställning från vår långsiktiga strategi utan vi satsar på de marknader där vi ser bra potential och vi är ganska flexibla.”
Någon speciell marknad som är närmare inträde för er?
”Nej, inget som jag kan nämna.”
Är det över för er satsning i Nederländerna nu då?
”Det behöver man inte säga att det är. Just nu är det ingenting vi satsar på alls men vi får se hur den marknaden utvecklar sig.”
En annan marknad som i nuläget inte är aktuell men som på sikt kan komma att bli det är den asiatiska marknaden.
”Det är en oerhört stor marknad, men den ligger efter Europa och Latinamerika regleringsmässigt. Men när det öppnas möjligheter så kommer vi vara öppna för det såklart – och det är som sagt en jättepotential”, säger Pontus Lindwall.
Under det andra kvartalet så gick fotbollsförbundet Fifas nystöpning av Klubblags-VM av stapeln, en turnering som inte inbringade samma intresse som föregåendes års fotbolls-EM och Copa America, enligt vd:n.
”Vi märkte av att det pågick såklart men det var inte samma intresse som de mer etablerade turneringarna som EM, VM, Champions League och Copa America. Det var inte lika mycket aktivitet i den här turneringen - men det tar väl tid att bygga upp ett varumärke”, säger Betsson-chefen.
Var lägger ni krut på marknadsföring inför de nya säsongerna?
”Det kommer att kicka i gång mot augusti och det är framförallt i Västeuropa, med Italien på grund av vårt sponsoravtal med Inter, och Latinamerika där vi har stora sponsorskap och bra marknadsnärvaro”, säger vd:n.
Kommer ni dyka upp som ny tröjsponsor inför den här säsongen?
”Det är inte uteslutet att vi gör det”, säger Pontus Lindwall och lyfter att Betsson i juni ingick ett treårigt tröjsponsoravtal med den belgiska fotbollsklubben Club Brugge.
”Vi kommer att fortsätta att öka närvaron på sådana sponsoravtal som vi tror på.”
Är ni närmare att göra något nytt förvärv?
”Vi är ett bolag som har M&A som en del av vår tillväxtstrategi och nu har vi inte släppt en sådan nyhet på ett bra tag så det ligger väl i korten att det kommer komma. Sen inom hur lång tid kan jag såklart inte svara på men vi fortsätter aktivt och vi har en aktiv pipeline”, säger Pontus Lindwall och adderar:
”Kassan är i riktigt bra skick.”
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
Kryptovalutor
18 juli, 16:09
Stablecoin i USA godkänns av senaten – kryptochefen: "Det här är superpositivt!"
Rapporter
18 juli, 15:27
Rapportfokus: SSAB, Sinch och SCA i rampljuset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70