Cloetta förbättrade lönsamheten i Q2 - stark utveckling inom lösviktsgodis (uppdatering)
17 juli, 07:52
17 juli, 07:52
(Uppdatering avser vd-kommentar över hela texten)
Godistillverkaren Cloetta redovisar något ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Lönsamheten steg.
Omsättningen steg 2,0 procent till 2 078 miljoner kronor (2 038). Den organiska försäljningstillväxten i fasta valutor var 6,5 procent (1,8). Avyttringen av varumärket Nutisal hade en negativ påverkan om 1 procent, valuta påverkade -3,5 procent.
Bolaget ser att trenden kring volymförskjutning inom chokladkategorin till andra typer av godsaker till följd av ökade priser mot konsument fortsatte under Q2.
"Vår breda produktportfölj är fortsatt av stor strategisk vikt i tider av snabba förändringar i konsumentbeteenden, vilket bäst visar sig i den fortsatta konsumentefterfrågan som driver den starka utvecklingen för vårt Lösviktssegment", säger vd Katarina Tell.
Rörelseresultatet blev 188 miljoner kronor (124), med en rörelsemarginal på 9,0 procent (6,1).
Justerat rörelseresultat blev 240 miljoner kronor (222), med en justerad rörelsemarginal på 11,5 procent (10,9).
"Lösviktsegmentet fortsätter att utvecklas enligt plan och levererade för sjätte kvartalet i rad en lönsamhet i linje med det långsiktiga rörelsemarginalmålet", fortsätter Tell.
Resultatet före skatt var 153 miljoner kronor (113). Resultatet efter skatt blev 116 miljoner kronor (82), en ökning med 41,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,41 kronor (0,29), vilket innebär en ökning med 41,4 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 21 miljoner kronor (59).
Bolaget aviserade i april planer på att minska antalet tjänster i Europa för att anpassa sin operativa struktur till företagets nya strategiska prioriteringar.
"Vi förväntar vi oss att se upp till 20 procent av de årliga besparingarna på 60-70 miljoner kronor redan under andra halvåret och, som tidigare kommunicerat, en full effekt under första kvartalet 2026", säger vd:n.
Cloetta, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 078 | 2 038 | 2,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 6,5 | 1,8 | 261,1% |
Rörelseresultat | 188 | 124 | 51,6% |
Rörelsemarginal | 9,0% | 6,1% | |
Justerat rörelseresultat | 240 | 222 | 8,1% |
Justerad rörelsemarginal | 11,5% | 10,9% | |
Resultat före skatt | 153 | 113 | 35,4% |
Nettoresultat | 116 | 82 | 41,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,41 | 0,29 | 41,4% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 21 | 59 | -64,4% |
Jesper Ahlberg
jesper.ahlberg@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
17 juli, 07:52
(Uppdatering avser vd-kommentar över hela texten)
Godistillverkaren Cloetta redovisar något ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Lönsamheten steg.
Omsättningen steg 2,0 procent till 2 078 miljoner kronor (2 038). Den organiska försäljningstillväxten i fasta valutor var 6,5 procent (1,8). Avyttringen av varumärket Nutisal hade en negativ påverkan om 1 procent, valuta påverkade -3,5 procent.
Bolaget ser att trenden kring volymförskjutning inom chokladkategorin till andra typer av godsaker till följd av ökade priser mot konsument fortsatte under Q2.
"Vår breda produktportfölj är fortsatt av stor strategisk vikt i tider av snabba förändringar i konsumentbeteenden, vilket bäst visar sig i den fortsatta konsumentefterfrågan som driver den starka utvecklingen för vårt Lösviktssegment", säger vd Katarina Tell.
Rörelseresultatet blev 188 miljoner kronor (124), med en rörelsemarginal på 9,0 procent (6,1).
Justerat rörelseresultat blev 240 miljoner kronor (222), med en justerad rörelsemarginal på 11,5 procent (10,9).
"Lösviktsegmentet fortsätter att utvecklas enligt plan och levererade för sjätte kvartalet i rad en lönsamhet i linje med det långsiktiga rörelsemarginalmålet", fortsätter Tell.
Resultatet före skatt var 153 miljoner kronor (113). Resultatet efter skatt blev 116 miljoner kronor (82), en ökning med 41,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,41 kronor (0,29), vilket innebär en ökning med 41,4 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 21 miljoner kronor (59).
Bolaget aviserade i april planer på att minska antalet tjänster i Europa för att anpassa sin operativa struktur till företagets nya strategiska prioriteringar.
"Vi förväntar vi oss att se upp till 20 procent av de årliga besparingarna på 60-70 miljoner kronor redan under andra halvåret och, som tidigare kommunicerat, en full effekt under första kvartalet 2026", säger vd:n.
Cloetta, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 078 | 2 038 | 2,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 6,5 | 1,8 | 261,1% |
Rörelseresultat | 188 | 124 | 51,6% |
Rörelsemarginal | 9,0% | 6,1% | |
Justerat rörelseresultat | 240 | 222 | 8,1% |
Justerad rörelsemarginal | 11,5% | 10,9% | |
Resultat före skatt | 153 | 113 | 35,4% |
Nettoresultat | 116 | 82 | 41,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,41 | 0,29 | 41,4% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 21 | 59 | -64,4% |
Jesper Ahlberg
jesper.ahlberg@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
Kryptovalutor
18 juli, 16:09
Stablecoin i USA godkänns av senaten – kryptochefen: "Det här är superpositivt!"
Rapporter
18 juli, 15:27
Rapportfokus: SSAB, Sinch och SCA i rampljuset
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70