STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mot bakgrund av konjunkturläget och en begränsad volymtillväxt behöver hygienbolaget Essity öka omfattningen av sitt kostnadsarbete.

Det säger den nytillträdda vd:n Ulrika Kolsrud till Nyhetsbyrån Direkt.

Essitys finansiella lönsamhetsmål mäts i justerad ebita-marginal och siktet är inställt på att nå över 15 procent. I det andra kvartalet sjönk marginalen till 13,7 procent, jämfört med 14,7 procent motsvarande period i fjol. Högre försäljningspriser och volymer påverkade resultatet positivt medan kostnader för sålda varor ökade, främst till följd av högre kostnader för råmaterial och distribution, inklusive handelstullar.

"Vi behöver sänka kostnaderna i bolaget, både för att försvara och stärka våra marginaler men också för att skapa utrymme för investeringar i värdeskapande tillväxtinitiativ", säger Ulrika Kolsrud.

Pratar du om något som är utöver er löpande kostnadskontroll?

"Vi ser att vi behöver öka omfattningen (av det kontinuerliga kostnadsarbetet, reds anm). Med tanke på konjunkturläget och att vi haft en begränsad volymtillväxt de senaste kvartalen ser vi att ökningen i kostnaderna är för hög", säger Ulrika Kolsrud.

Kommer ni återkomma med ett kostnadsbesparingsprogram eller vilken nivå ligger det på?

"Vi har inte lanserat något besparingsprogram /…/ jag utesluter ingenting. För närvarande ser vi att vi har möjligheter att trycka på bromsen och förbättra kostnadsläget genom att öka fokus på det i organisationen", säger Ulrika Kolsrud.

Kommer det här märkas vid någon särskild tidpunkt såsom andra halvåret 2025 eller 2026, eller rör det sig om löpande effekter?

"För oss är det viktigt att intensifiera arbetet redan nu. Vad det får för resultat och så vidare är för tidigt att sia om".

Essitys organiska tillväxt i det andra kvartalet blev 1,9 procent med det klart största bidraget från prishöjningar. Volymtillväxten var marginellt positiv.

"Vi lägger stort fokus på att accelerera volymtillväxten, både med ökade säljaktiviteter och genom att växla upp våra marknadsaktiviteter. Vi jobbar också med att förstärka våra produkter och erbjudanden i alla segment för att verkligen driva på volymutvecklingen", säger Ulrika Kolsrud och tillägger att en av Essitys prioriteringar för det andra halvåret är att öka volymtillväxten.

Ulrika Kolsrud tillträdde på vd-posten så sent som den 1 juni men har innan dess suttit tio år i Essitys koncernledning. Utöver ovanstående lönsamhetsmål har hygienbolaget som finansiellt mål att nå en årlig organisk försäljningstillväxt på över 3 procent.

Ingår det i ditt uppdrag att se över de finansiella målen?

"Mitt fokus är att vi ska accelerera våra framsteg mot de mål vi har. Det är där jag lägger mitt fokus, att accelerera lönsam tillväxt så vi når de mål vi har så fort som möjligt", säger Ulrika Kolsrud.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Essity B

Senast

245,60

1 dag %

−0,77%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.