RÖRELSERESULTATET BLEV 28,8 MLN KR 1 KV (NY)
Igår, 08:10
Igår, 08:10
(Tillägg: flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bryggeriet Kopparbergs redovisar ett rörelseresultat på 28,8 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (27,9).
Resultatet efter skatt uppgick till 6,2 miljoner kronor (32,4). Posten finansiella intäkter och kostnader inklusive valutakursdifferenser låg på -16,6 miljoner kronor i kvartalet (13,2) och utfallet beror till största delen på lägre pundkurs från januari till mars, där orealiserade samt realiserade valutakursförluster stod för den största delen, uppger vd Peter Bronsman i delårsrapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 473 miljoner kronor (481) och vd:n förklarar minskningen med en kalendereffekt (påskens infallande).
"Storbritannien är fortsatt vår största och mest betydelsefulla exportmarknad. Under perioden har vi fortsatt att stärka vårt varumärke, och Kopparberg Cider behåller sin position som den mest sålda cidern inom segmentet för smaksatt cider (Fruit Cider). Vårt samarbete med Budweiser Brewing Group, som ansvarar för försäljning och distribution av våra produkter till pubar och restauranger, utvecklas mycket positivt. Antalet kunder ökar stadigt", skriver Peter Bronsman.
Under kvartalet har bolaget investerat i fler tappkranar för servering på pubar och restauranger, vilket enligt vd:n möjliggjort en framgångsrik lansering av Kopparberg Crisp Apple på fat i denna kanal.
"Året har inletts positivt och det ska bli mycket spännande att följa lanseringen av Kopparberg Crisp Apple på de brittiska öarna", skriver Peter Bronsman.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Igår, 08:10
(Tillägg: flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bryggeriet Kopparbergs redovisar ett rörelseresultat på 28,8 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (27,9).
Resultatet efter skatt uppgick till 6,2 miljoner kronor (32,4). Posten finansiella intäkter och kostnader inklusive valutakursdifferenser låg på -16,6 miljoner kronor i kvartalet (13,2) och utfallet beror till största delen på lägre pundkurs från januari till mars, där orealiserade samt realiserade valutakursförluster stod för den största delen, uppger vd Peter Bronsman i delårsrapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 473 miljoner kronor (481) och vd:n förklarar minskningen med en kalendereffekt (påskens infallande).
"Storbritannien är fortsatt vår största och mest betydelsefulla exportmarknad. Under perioden har vi fortsatt att stärka vårt varumärke, och Kopparberg Cider behåller sin position som den mest sålda cidern inom segmentet för smaksatt cider (Fruit Cider). Vårt samarbete med Budweiser Brewing Group, som ansvarar för försäljning och distribution av våra produkter till pubar och restauranger, utvecklas mycket positivt. Antalet kunder ökar stadigt", skriver Peter Bronsman.
Under kvartalet har bolaget investerat i fler tappkranar för servering på pubar och restauranger, vilket enligt vd:n möjliggjort en framgångsrik lansering av Kopparberg Crisp Apple på fat i denna kanal.
"Året har inletts positivt och det ska bli mycket spännande att följa lanseringen av Kopparberg Crisp Apple på de brittiska öarna", skriver Peter Bronsman.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
SBB
Stenbeck-comebacken
Analys
Aktierekommendationer
SBB
Stenbeck-comebacken
Analys
Aktierekommendationer
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 528,72