STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) När Tommas Davoust tillträder som vd för Lime Technologies vid årsskiftet ska ett intensifierat fokus läggas på bland annat AI och att öka andelen mjukvara. Kundhanteringsaktörens förvärvsteam har också utökats.

Det säger Tommas Davoust, som i drygt en månad till är chef över bolagets största affärsområde Lime CRM, till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju i samband med Pareto Securities techkonferens på torsdagen.

Ingen dramatisk ändring i strategin väntas dock när han tar över efter Nils Olsson som varit vd för Lime i 5 år.

"Jag har suttit i ledningen i sex år och varit med och tagit många strategiska beslut. Det kommer inte att ske några stora förändringar, men det kommer att finnas tre fokusområden", säger han och anger att dessa är AI, vertikalisering och mjukvara.

Med ett accelererat AI-fokus ska Lime hjälpa kunderna att bli mer effektiva.

"Det kan leda till nya intäktskällor", säger han.

AI ska även användas internt för att bidra till att Lime blir mer effektivt och produktivt, förklarar Tommas Davoust.

När det kommer till vertikalisering handlar det om att Limes team är mest relevanta när de specialiserar sig inom vissa vertikaler, en utveckling som Tommas Davoust vill bygga vidare på.

Det tredje fokusområdet handlar om att öka andelen mjukvara, som nu står för 67 procent av intäkterna. Servicedelen av verksamheten kommer att vara kvar men inte växa lika snabbt som mjukvarudelen.

"I ett första steg vill vi öka andelen mjukvara till runt 75 procent, men det målet är inte tidsbestämt."

Under årets första nio månader uppgick Limes valutajusterade tillväxt till 10 procent, en bit ifrån det finansiella målet om en årlig tillväxt över 18 procent på medellång sikt. Den justerade ebita-marginalen, som ligger på 25 procent, är dock i linje med det finansiella målet om en marginal över 25 procent.

Framöver har Lime möjlighet att både växa och behålla en god marginal, enligt den tillträdande vd:n.

"Vi har ett tufft marknadsklimat nu och tillväxtmålet på 18 procent inkluderar förvärv", förklarar Tommas Davoust men nämner i sammanhanget att Lime nådde målet med endast organisk tillväxt under 2023.

Framöver är det rimligt att sikta på en organisk tillväxt någonstans kring 13-15 procent, resonerar han.

Lime har också utökat sitt team som arbetar med förvärv och strategi. Den gruppen träffar bolag kontinuerligt och dialoger förs hela tiden, enligt Tommas Davoust.

Inom Lime CRM tittar bolaget på förvärv som kompletterar befintligt produkterbjudande och för Sportadmin handlar det om att förvärva verksamheter för att ta sig in på nya marknader.

"Sedan 2017, då vi inledde vår förvärvsstrategi, har vi snittat 1 förvärv per år, vilket kanske är en rimlig takt att ligga på."

Marknadsutvecklingen hittills under det fjärde kvartalet beskriver Tommas Davoust som relativt lik den under årets första nio månader.

"Det har inte skett några stora förändringar i marknaden, varken upp eller ned. Det har fortsatt att vara en relativt kämpig marknad, men med några ljusningar som dock inte kan tolkas som någon långsiktig förändring."

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Lime Technologies

Senast

333,00

1 dag %

−1,77%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån