STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kullagerföretaget SKF:s kvarvarande verksamhet efter den planerade fordonsavknoppningen, alltså industriverksamheten, ska nå sitt nya marginalmål genom att dra i sju olika spakar.

Det sade SKF:s vd Rickard Gustafson vid det Göteborgsbaserade företagets kapitalmarknadsdag i Stockholm där SKF presenterade mer kring verkstadsbolagets nya finansiella mål.

De första fyra av de sju spakarna handlar om att få fart på tillväxten igen.

"Vi måste komma tillbaka till tillväxt. Det är en viktig del i värdeskapandet", betonade SKF-chefen.

Rickard Gustafson delade in industriverksamheten i dels segmentet med kullagerlösningar, som står för tre fjärdedelar av industriverksamhetens försäljning, och dels segmentet Specialized Industrial Solutions, där det finns fyra områden som står för de återstående 25 procenten av industriverksamhetens försäljning.

Dessa fyra områden präglas av att de har tydliga, unika, separata värdekedjor som de själva kontrollerar. De fyra är Aerospace, Lubrication, Seals och Magnetics.

Vissa av dessa fyra enheter måste få upp lönsamheten innan de satsar på tillväxt, men sedan kommer de att bidra betydligt till tillväxten, var budskapet. Det är i linje med en styrmodell som flera andra svenska verkstadsföretag har förespråkat och använt på senare år, bland annat under ledning av den tidigare Sandvik- och ABB-chefen Björn Rosengren.

Hans Landin, chef för Specialized Industrial Solutions vid SKF, pratade på tillväxttemat om vikten av att prestera inom attraktiva tillväxtbranscher såsom järnväg, försvar och datacenter – den första "spaken". Den andra spak som SKF ska dra i är att utnyttja styrkor inom service, distribution och intelligenta tjänster. Kullagerföretaget måste satsa ännu mer på service, uppgav han.

Den tredje spaken handlar om att få till en acceleration inom just speciella industrilösningar. SKF är inte nöjt med det finansiella utfallet inom detta område. Inom Aerospace och Magnetics har bolaget gjort ganska mycket åtgärder och kan därmed nu fokusera mer på tillväxt, medan Lubrication och Seals däremot behöver fokusera mer på att först få upp marginalen, heter det.

Den fjärde spaken inom tillväxtområdet är förvärv. Varje år ska det göras ett antal små tilläggsförvärv. Bolaget har historiskt inte gjort tillräckligt med förvärv, enligt Rickard Gustafson.

Den femte marginalspaken handlar om att differentiera genom kundcentrerad innovation och AI. De sista två spakarna handlar om att SKF ska göra mer för att slutföra sin regionalisering och geografiska närvaro, samt förbättra leverantörskedjan.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

SKF B

Senast

241,00

1 dag %

−6,77%

1 dag

1 mån

1 år

SKF A

Senast

242,00

1 dag %

−6,56%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån