STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Amerikanska konsumenter skakade av sig oron över ekonomin efter sina Thanksgiving-middagar och gav sig ut på en tre dagar lång online-shoppingfrenesi på 23,6 miljarder dollar som överträffade analytikernas förväntningar, vilket sparkade igång julhelgen.

Det rapporterar Reuters.

Enligt Adobe Analytics ökade online-utgifterna på måndagen med 4,5 procent från förra årets 9,1 miljarder dollar från midnatt till 18.30 i USA. Adobe förutspådde att konsumenterna före slutet av Cyber ​​Monday skulle spendera mellan 13,9 och 14,2 miljarder dollar online, vilket skulle innebära att online-utgifterna uppgår till ungefär 43,7 miljarder dollar för femdagarsperioden inklusive Thanksgiving.

Förväntningarna var blandade inför helgen på grund av svagt konsumentförtroende och tulldriven inflation. Ändå spenderade rika konsumenter fritt, medan andra gjorde utrymme i snäva budgetar för att köpa presenter till nära och kära. Stora rabatter hjälpte till att locka köpare, och vissa amerikaner tog till och med kortfristiga skulder för att köpa presenter.

Adobe förutspådde tidigare att amerikaner skulle spendera upp till 6,3 procent mer online än förra årets Cyber ​​Monday, traditionellt landets största online-shoppingdag.

Mark Mathews, chefekonom på National Retail Federation, noterade att trots den senaste nedstängningen av den amerikanska statsapparaten och det svaga konsumentförtroendet är andra indikatorer som löneökningar fortfarande starka.

USA:s online-utgifter under Black Friday nådde rekordnivåerna 11,8 miljarder dollar, enligt Adobe, som spårar kundbesök på webbplatser för online-butiker.

Men konsumenternas oro framträder på andra sätt.

Analytiker på Kantar, som genomför kundundersökningar och besöker butiker, sade att konsumenterna gjorde färre impulsköp i år, medan skyltar i fysiska butiker som Walmart och Target innehöll formuleringar om rabatter som var tydligare, mer specifika och detaljerade än vanligt.

Det återspeglar kunder som var "alerta mot att bli vilseledda" om Black Friday-erbjudanden, sade Rachel Dalton, Kantars chef för detaljhandelsinsikter. Hon sade att stora återförsäljare som Amazon hade fler rabatter än vanligt på dyrare varor som tekniska prylar, vilket tyder på att även rika konsumenter blev mer prismedvetna.

Den totala tillväxten av online-utgifter för semestern har avtagit sedan pandemin. Adobes data visar ensiffriga ökningar vart och ett av de senaste fem åren, efter tvåsiffrig tillväxt varje år mellan 2015 och 2020.

Makroredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7931

makrodesken.direkt@direkt.se

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån