Solar B
Nr. 9 2023 EBITDA på DKK 214 mio. i 2. kvartal er på niveau med forventningerne (GlobeNewswire)

2023-08-10 08:04

Omsætning og EBITDA for 2. kvartal var på niveau med vores forventninger. Vi bekræfter vores forventninger til 2023 med en omsætning på DKK 13.500 mio. og EBITDA på DKK 900 mio.

CEO Jens Andersen udtaler:
"Vores resultat i 2. kvartal var på niveau med vores forventninger. Justeret for engangspriseffekter var den underliggende EBITDA på niveau med Q2 2022 og EBITDA-marginen steg marginalt.

Klima & Energi viste stærke vækstrater, svarende til en omsætning på næsten DKK 375 mio. Dette på trods af at den afmatning, der har præget Danmark siden marts, fortsatte i 2. kvartal. Vi forventer, at salget af varmepumper i Danmark vil stige, når den nye tilskudsordning træder i kraft, hvilket forventes i slutningen af 3. kvartal.

De tiltag, vi påbegyndte i 1. kvartal, inkl. stram omkostningsstyring, procesforbedringer og personalenedskæringer, fik effekt i 2. kvartal og medvirkede til, at vores resultat i 2. kvartal var på niveau med vores forventninger.

Vi bekræfter vores forventninger til en omsætning på DKK 13.500 mio. og EBITDA på DKK 900 mio.

Finansielle hovedbudskaber for 2. kvartal

• Justeret for engangspriseffekter steg den underliggende EBITDA-margin marginalt.
  • EBITDA på DKK 214 mio. var på niveau med vores forventninger.
  • Vores forventninger til 2023 bekræftes.

Udvalgte hovedtal (DKK mio.) Q2 2023 Q2 2022 H1 2023 H1 2022
Omsætning 3.250 3.451 6.906 6.913
EBITDA 214 267 494 548
Pengestrømme fra driftsaktivitet 78 -10 179 -212
Udvalgte nøgletal (%)
Organisk vækst justeret for antal arbejdsdage -1,0 12,4 2,8 12,9
EBITDA-margin 6,6 7,7 7,2 7,9
Nettoarbejdskapital, ultimo/omsætning (LTM) 16,3 14,1 16,3 14,1
Gearing (NIBD/EBITDA), antal gange 1,4 1,1 1,4 1,1
Afkast af investeret kapital (ROIC) 20,5 25,5 20,5 25,5

Forventninger til omsætningen
Vi bekræfter vores forventninger til omsætningen på DKK 13.500 mio., svarende til en uændret justeret organisk vækst på ca. 0%.

I kølvandet på kraftige prisstigninger i 2022 leverede vi en positiv vækst i første halvår, mens vi forventer negativ vækst i andet halvår.

Justeret for prisstigninger, primært eftervirkninger fra 2022, forventer vi negativ vækst i alle større segmenter, hvilket kun delvist vil blive opvejet af den forventede stærke vækst inden for Klima & Energi.

Forventninger til EBITDA
Vi bekræfter vores forventninger til EBITDA på ca. DKK 900 mio., hvilket svarer til en EBITDA-margin på ca. 6,7%.

EBITDA i 2022 var påvirket af væsentlige engangspriseffekter. Vi forventer, at dette normaliserer sig, hvorfor vi ikke forventer væsentlige engangspriseffekter i 2023.

Generel antagelse
Grundet den øgede geopolitiske og makroøkonomiske usikkerhed er vores forventninger til markedet behæftet med større usikkerhed.

Audio-webcast og telekonference i dag
Præsentationen af delårsrapport for 2. kvartal af 2023 foregår på engelsk den 10. august 2023 kl. 11.00. Præsentationen bliver transmitteret som audio-webcast og kan følges på www.solar.eu. Deltagelse er mulig via den tilknyttede telekonference.

Opkaldsnumre til telekonferencen:

DK: tlf. +45 787 684 90
UK: tlf. +44 203 769 6819
US: tlf. +1 646 787 0157 PIN 392423

CEO Jens Andersen - tlf. +45 79 30 02 01
CFO Michael H. Jeppesen - tlf. +45 79 30 02 62
IR Director Dennis Callesen - tfl. +45 29 92 18 11

Fakta om Solar

Solar er en førende europæisk sourcing- og servicevirksomhed, der leverer løsninger primært inden for el, vvs samt klima og energi. Vores kerneforretning centrerer sig om sourcing af produkter, værdiskabende services og optimering af vores kunders forretning.

Vi fremmer effektivitetsforbedringer og tilbyder digitale værktøjer, der gør vores kunder til vindere. Vi driver den grønne omstilling og leverer de bedste løsninger, der sikrer bæredygtig brug af ressourcer.

Solar-koncernen har hovedsæde i Danmark, havde i 2022 en omsætning på ca. 13,9 mia. kroner og beskæftiger ca. 3.000 medarbejdere. Solar er noteret på Nasdaq Copenhagen med kortnavn SOLAR B. Flere oplysninger kan findes på: www.solar.eu.

Ansvarsfraskrivelse
Denne meddelelse er offentliggjort dags dato på dansk og engelsk via Nasdaq Copenhagen. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem de to versioner er det den danske version, der er gældende.

Solar B - I dag