Handelsbanken
Handelsbanken: Soluppgång eller falsk gryning (Cision)

2020-01-22 08:00
Efter fjolårets inbromsning i global tillväxt syns tecken på ökad optimism. Handelsbanken bedömer ändå att svensk ekonomi går in i en mild lågkonjunktur med stigande arbetslöshet, i en ny konjunkturprognos. – Hushåll och företag kan räkna med fortsatt låga räntor, säger bankens chefsekonom Christina Nyman.
Den svenska tillväxten ökade med enbart cirka 1 procent i fjol eftersom det byggs färre bostäder och den globala konjunkturen försvagades. Framåtblickande indikatorer i Sverige tyder än så länge inte på någon vändning och banken räknar med att BNP-tillväxten blir svag även i år. Med svag tillväxt fortsätter arbetslösheten att stiga. – Sverige är det enda land i EU där arbetslösheten tydligt har ökat de senaste året, säger Christina Nyman. Även de kommande åren bedöms arbetsmarknaden fortsätta att försvagas mer i Sverige än i både EU och USA. Samtidigt väntas en fortsatt måttlig löneökningstakt, som bidrar till att inflationen blir lägre än 2 procent de kommande åren. Riksbanken måste därför succesivt revidera ned sina inflationsprognoser under 2020. Det gör att trycket på att Riksbanken ska sänka räntan till minus igen kommer att öka. –  Vi bedömer att konjunkturindikatorer börjar vända upp under året och att Riksbanken därför ändå lämnar räntan oförändrad på noll procent både i år och nästa år, säger Christina Nyman. Regeringen har signalerat att kommunerna kommer att få mer pengar, men det finns inga tecken på att regeringen tänker lägga om finanspolitiken i en tydligt mer expansiv riktning. När konjunkturen viker och Riksbanken i praktiken lämnat över ett större ansvar för stabiliseringspolitiken till regeringen, skulle annars en ovanligt expansiv finanspolitik vara en klok försäkring och minska riskerna för att svaga grupper varaktigt hamnar utanför arbetsmarknaden. För ytterligare information kontakta: Christina Nyman, chefsekonom, +46 8–701 51 58, +46 70–778 77 65 Mats Olsson, tf presschef, +46 8–701 35 47, +46 70–688 07 99 Läs mer om börs och konjunktur, europeisk politik och svensk arbetsmarknad i ett europeiskt perspektiv i våra fördjupningar. För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se För hela rapporten på svenska se Konjunkturprognos (https://www.handelsbanken.se/sv/foretag/placera/konjunkturprognos) och på engelska Global Macro Forecast (https://www.handelsbanken.se/en/corporate/investments/global-macro-forecast) [image]

Handelsbanken A - I dag