Avanza Bank Holding
Avanza Bank Holding AB (publ): Bokslutskommuniké 2022 (MFN)

2023-01-20 07:45

Fjärde kvartalet 2022 jämfört med fjärde kvartalet 2021

• Rörelseintäkterna ökade med 3 procent till 847 MSEK. Räntenettot ökade till följd av högre marknadsräntor. Courtage- och valutanettot minskade som en följd av lägre handelsaktivitet. Även fondprovisionerna var lägre
  • Rörelsekostnaderna ökade med 8 procent till 273 MSEK, främst som en följd av högre övriga kostnader och personalkostnader
  • Kostnaderna för helåret uppgick till 1 031 MSEK, vilket var lägre än tidigare kommunicerad guidning på mellan 1 050 MSEK och 1 070 MSEK. Kostnaderna för 2023 bedöms uppgå till maximalt 1 160 MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 573 MSEK, i linje med fjolårets fjärde kvartal
  • Periodens resultat var 494 MSEK, en ökning med 2 procent
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,16 SEK, en ökning med 2 procent
  • Styrelsen föreslår utdelning på 7,50 (9,20) SEK per aktie, motsvarande 70 procent av vinsten för 2022

Händelser under kvartalet

• Avanza erhöll SKI:s utmärkelse Sveriges nöjdaste kunder i kategorin sparande för trettonde året i rad
  • Pensionsjakten prisades som Årets Flyttjänst av Privata Affärer
  • Placera Forum återlanserades. En uppskattad tjänst för de som vill diskutera aktier
  • Totalt 53 MSEK betalas ut till kunder avseende aktielånet för 2022, varav 27,5 MSEK avser fjärde kvartalet. Inom Starterbjudandet för fonder kommer 20 MSEK att återföras till kunder för helåret 2022

Citat från Rikard Josefson, VD Avanza
”Avanza redovisar ett starkt resultat och god måluppfyllnad trots dystra tider och minskad kundaktivitet. Resultatet var det näst högsta i Avanzas historia. Räntenettot gynnades av stigande marknadsräntor, samtidigt som effekten av ytterligare räntehöjningar avtar när vi framöver kommer att dela mer med våra kunder. Kostnaderna blev något lägre än förväntat och för 2023 har vi satt ett kostnadstak. Utan försvagad krona och inflation skulle detta tak vara lägre.

Kv 4 Kv 3 förändr Kv 4 förändr jan-dec jan-dec förändr
  2022 2022 % 2021 % 2022 2021 %
Rörelsens intäkter, MSEK 847 740 14 824 3 2 973 3 301 –10
Rörelsens kostnader, MSEK –273 –238 15 –253 8 –1 031 –864 19
Rörelseresultat, MSEK 573 502 14 571 0 1 940 2 437 –20
Periodens resultat, MSEK 494 433 14 483 2 1 666 2 047 –19
Resultat per aktie före
utspädning, SEK
3,16 2,78 14 3,11 2 10,69 13,19 –19
Rörelsemarginal, % 68 68 0 69 –2 65 74 –9
Avkastning på eget kapital, % 42 42 1 41 1 36 50 –14

Nettoinflöde, MSEK –7 450 6 030 17 900 23 600 89 800 –74
Nykundsinflöde (netto), st 12 700 24 100 –47 71 800 –82 116 600 379 800 –69
Kunder vid periodens slut, st 1 776 700 1 764 000 1 1 660 100 7 1 776 700 1 660 100 7
Sparkapital vid periodens
slut, MSEK
663 900 639 900 4 809 600 –18 663 900 809 600 –18
Intäkt per sparkrona, % 0,52 0,46 0,06 0,43 0,09 0,42 0,47 –0,05
Kostnad per sparkrona, % 0,17 0,15 0,02 0,13 0,04 0,15 0,12 0,02

En presentation av rapporten kommer att lämnas av Rikard Josefson, VD, och Anna Casselblad, CFO, den 20 januari 2023 kl. 10.00. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas utrymme för frågor. Presentationen kan följas på avanza.se/ir. Mer information om anmälan och deltagande finns att hitta på investors.avanza.se/ir/kalender/kommande-handelser/.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, VD
rikard.josefson@avanza.se

Anna Casselblad, CFO
anna.casselblad@avanza.se

Sofia Svavar, Chef Kommunikation & IR
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,7 miljon kunder med över 600 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tretton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir

Denna information är sådan information som Avanza Bank Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-01-20 07:45 CET.

Bifogade bilder

Rikard Josefson