Nordnet
Storköp i globalfonder – nervositet kring räntekänsligt (Cision)

2024-01-30 07:00
Stockholmsbörsen hämtade andan under årets första månad, vilket fick spararna att placera bredare i globalfonder och sälja av fastigheter och småbolag. - De lite dystrare tongångarna fick fondspararna att dra öronen åt sig i januari, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Stockholmsbörsen inledde året med att prestera betydligt sämre än andra börser.

- Stockholmsbörsen spurtade in i kaklet i slutet av 2023, och då är det inte konstigt att det blir en andningspaus. Dessutom finns en viss ränteoro, men också konjunkturoro, och på Stockholmsbörsen finns många konjunkturkänsliga verkstadsbolag. Andhämtningen i Stockholm får spararna att främst köpa globalfonder i januari, fyra av tio fonder i köptoppen i januari är globalfonder, säger Frida Bratt.

Med i köptoppen är även tillväxtmarknadfonder.

- Även tillväxtmarknader köps, trots sättningen i Kina som dragit med sig ett antal asiatiska börser. Det finns en oro för efterfrågan och tillväxten i kinesisk ekonomi. Men spararna tror på tillväxtmarknadsfonderna långsiktigt och köper mer för sin månadsinsättning, säger Frida Bratt.

Även USA köps i januari, till skillnad mot i december.

- De stora techjättarna har, med något undantag, fortsatt att ånga på kursmässigt i inledningen av 2024 – trots att de gick som tåget 2023. Spararna köpte friskt under hela fjolåret, antal aktieägare ökade kraftigt i samtliga techjättar förutom i Meta. AI är den övergripande drivkraften, och tycks än så länge stå emot såväl ränte- som konjunkturoro. Spararna är helt klart med på tåget, via både global-, USA- och techfonder, säger Frida Bratt.

I december köpte spararna räntekänsligt – men i januari bröts den trenden.

- Räntekänsligt gjorde storstilad comeback i slutet av 2023, men kanske att marknaden sprang lite fort i sina ränteförväntningar. I det här lite mer osäkra läget hämtar spararna hem vinsten i småbolagsfonder och fastighetsfonder efter uppgången, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i januari:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Sverige Index SEB Nordenfond Småbolag