AcouSort
Aktieägarintervju med AcouSorts VD Torsten Freltoft och Commercial Director Agnes Michanek (MFN)

2024-03-13 10:20

Ett kännetecken för AcouSort är våra kunniga och aktiva aktieägare. Innan vi dyker in i de frågor vi har fått från våra aktieägare, vill vi ta detta tillfälle i akt att tala om hur mycket vi uppskattar ert stöd. Tillsammans har vi möjlighet att utveckla AcouSort till en viktig aktör inom life science-industrin. Frågorna i intervjun kretsar kring viktiga områden såsom cellterapimöjligheter, AcouPlasmaOpticals potential, ingångar till marknaden för flödescytometri och försäljningsutvecklingen av våra stationära forskningssystem. Vi hoppas ni kommer uppskatta läsningen!

Vänliga hälsningar,
Torsten Freltoft, VD, och Agnes Michanek, Commercial Director

Det ser ut som om avancerade cellterapier är ett av de mest dynamiska och lovande marknadsområdena för AcouSort. Av er kommunikation förstår vi att ni redan har kommit en bra bit på väg i samarbetet med ett globalt life science-företag inom detta område. Kan ni utveckla era tankar om förväntningar och strategi för detta dynamiska affärsområde vad gäller förväntade tidslinjer, potentiell exklusivitet och affärspotential?

"Avancerade cellterapier är definitivt ett område där vi ser en stor potential för AcouSort. Vi skulle gärna prata mycket mer om vårt nuvarande samarbete inom detta område, men tyvärr begränsas vi av strikta sekretessavtal. Det vi kan säga är att vår partner är ett ledande globalt life science-bolag och att vårt samarbete hittills har utvecklats i högt tempo. Vår ambition för de kommande åren är att ta detta partnerskap till nästa nivå genom att ingå ett formellt joint venture-utvecklingsavtal."

"Målet med samarbetet är att utveckla en första generation av ett slutet och automatiserat system för tillverkning av cellterapier. Vi bedömer att ett sådant utvecklingsprojekt kommer ta ett par år i anspråk när det väl har inletts. När utvecklingsfasen är avslutad kommer det nya systemet initialt att användas för kliniska prövningar av specifika nya cellterapier. Vi förväntar oss att en sådan gemensam produktutveckling till största delen kommer finansieras av vår partner, vilket också är fallet med våra nuvarande utvecklingsprojekt och genomförbarhetsstudier."

“När det gäller frågan om exklusivitet har vi idag alla rättigheter till de utvecklingsresultat vi genererar, men frågan om exklusivitet är ett diskussionsämne i de flesta samarbetsförhandlingar och vår huvudstrategi är att undvika exklusivitetsbegränsningar. Vi är dock villiga att diskutera vissa delar av exklusiviteten under förutsättning att dessa har en begränsad omfattning, är tidsbegränsade och, naturligtvis, är kommersiellt attraktiva."

"Marknaden för autolog cellterapi är en av de snabbast växande marknaderna inom life science. År 2023 uppskattades marknadsvärdet till cirka 16 miljarder USD[1] och förväntas uppgå till 60 miljarder USD år 2030 i linje med att allt fler nya cellterapier godkänns och implementeras globalt. Om vi lyckas med vårt arbete med att integrera automatiserade moduler för cellbearbetning i en betydande del av de framtida systemen för cellterapiproduktion utgör cellterapimarknaden en mycket attraktiv affärsmöjlighet. Det som gör denna verksamhet särskilt intressant är att våra processmoduler sannolikt kommer att vara avsedda för användning för enskilda patienter för att undvika risk för kontaminering mellan patienter. Ur ett finansiellt perspektiv är detta mycket intressant då det har potential att skapa en betydande ström av återkommande intäkter. Vi uppskattar för närvarande att varje behandling kan generera 1 000-1 500 USD i intäkter för AcouSort. Det är för tidigt att säga hur mycket detta kan betyda i årlig omsättning, men med mer än 20 miljoner nya cancerfall diagnostiserade varje år globalt är det rimligt att säga att detta marknadssegment representerar en betydande potential även om bara en bråkdel av dessa patienter behandlas med cellterapi."

Vi aktieägare hoppas alla att er första partner inom patientnära diagnostik snart formellt kommer att lansera sin nya generation av det system som innehåller AcouSort-teknologi. Vi förstår att det redan har godkänts för klinisk användning både i USA och i Europa. Kan ni utveckla vilka andra tillämpningar och affärsmöjligheter denna AcouSort-enhet representerar.

“Vi är naturligtvis mycket stolta över de kliniska milstolpar som vår partner nått för deras diagnostiska instrument som innehåller vår teknologi, och vi delar er spänning för effekterna av en formell lansering av detta system.”

”AcouPlasmaOptical utvecklades tillsammans med vår partner för att ge optisk tillgång till blodplasma. Utanför vår partners område fortsätter vi att kommersialisera denna ursprungligen avsedda tillämpning av enheten som möjliggör Point-of-Care-blodtest.”

”AcouPlasmaOptical-enheten kan emellertid också användas för att ge optisk åtkomst i andra miljöer. Ett område i stort behov av detta är cellterapiproduktion, som för närvarande saknar sätt att integrera kvalitetsövervakning i sina slutna cellterapisystem. Genom att kombinera AcouPlasmaOptical-tekniken med ett bildanalyssystem skulle man kunna skapa en effektiv och integrerad lösning för kvalitetsövervakning. Det är fortfarande för tidigt att bedöma genomförbarheten av en sådan lösning, men det är en väg som vi har för avsikt att utforska.”

AcouSort kommunicerade under 2023 ett nytt samarbete med ett stort life science-bolag inom flödescytometriområdet. Vilken teknik tänker AcouSort använda inom detta område och är den i första hand avsedd för forskning eller kan den också användas klinisk?

”Projektet vi genomförde med denna nya life science-partner var inriktad på automatisering av ett specifikt arbetsflöde i provberedningsprocessen, som för närvarande utförs manuellt. Vårt bidrag till en automatiserad lösning fokuserar på celltvätt- och celluppkoncentrations-processerna, och vi diskuterar för närvarande att bygga en prototyp i samarbete med vår partner. Om vi lyckas, kan den nya produkten fylla ett behov i såväl forskningsapplikationer som i applikationer för klinisk diagnostik och patientövervakning."

Även om AcouSorts huvudsakliga kommersiella strategi är att tillhandahålla automatiserad provberedning och processlösningar som OEM-komponenter för integration i större life science-företags nyckelfärdiga system, har ni fortfarande två stationära forskningssystem, AcouWash och AcouTrap, som innehåller teknologi som ni tillhandahåller för forskningsapplikationer och för stöd för era OEM-partnerskap. Som ni nämnde i er senaste Q4-rapport levde försäljningen av benchtop-system inte riktigt upp till era förväntningar under 2023. Vidtar ni några åtgärder för att förbättra försäljningen av dessa system under 2024 och framåt?

"Försäljningen av benchtop-system under 2023 var definitivt under våra förväntningar. Under hösten har vi gjort en grundlig analys av situationen för att identifiera de specifika applikationer där våra system gör störst skillnad för forskare och för att förstå varför våra nuvarande försäljningsinsatser inte har resulterat i fler placeringar.”

"Slutsatsen är att vi har spridit ut vårt sälj- och marknadsfokus för tunt. Våra benchtop-system har en mängd olika tillämpningar, men vår analys visade att det applikationsområde där vi kan göra en tydlig skillnad är inom insamling och upprening av extracellulära vesiklar.”

"Vår ambition är därför att etablera strategiska samarbeten med Key Opinion Leaders (KOL) för att generera ytterligare externa verifieringar av AcouTrap-systemet vad gäller bearbetning av exosomer och extracellulära vesiklar. Vi för i nuläget diskussioner med två potentiella samarbetspartners i Nordamerika och en i Europa. Om allt går enligt plan kommer vi att placera AcouTrap-system på alla tre platserna under våren 2024. Vi kommer också att delta i relevanta internationella kongresser för att presentera vår teknologi för potentiella kunder med hjälp av referensdata som skapats vid dessa KOL-laboratorier."

[1] *https://www.expertmarketresearch.com/reports/cell-therapy-market

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION OM ACOUSORT, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Torsten Freltoft, vd
Telefon: +45 2045 0854
E-post: torsten.freltoft@acousort.com

OM ACOUSORT
AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett innovativt teknologiföretag som fokuserar på att utveckla produkter och lösningar för integrerad hantering av biologiska prover. Med hjälp av ljudvågor kan företagets produkter separera blodceller från varandra, koncentrera, rena upp och färga in celler, exosomer och bakterier från biologiska prover. Teknologin bakom bolagets produkter är akustofluidik, där ljudvågor i kombination med mikrofluidik möjliggör automatiserad hantering av prover inom en rad applikationsområden från forskning kring nya biomarkörer till utveckling av nya diagnostiska system för patientnära testning – så kallade Point-of Care (POC) system. Bolagets kommersialiseringsstrategi bygger på den redan validerade affärsmodellen, att tillhandahålla separationsmoduler till diagnostiska systemtillverkare för integrerad provhantering så väl som att fortsätta kommersialiseringen av företagets forskningsinstrument. Med hjälp av bolagets produkter effektiviseras forskning och utveckling av patientnära tester, nya diagnostiska system och behandlingar som adresserar några av vår tids mest utmanade sjukdomsområden: cancer, infektionsmedicin och hjärt- och kärlsjukdomar. AcouSort AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

AcouSort - I dag