Fifax
Beslut vid Fifax ordinarie bolagsstämma och styrelsens konstituerande möte (MFN)

2024-05-23 11:30

FIFAX Abp, Bolagsmeddelande, 23 maj 2024 kl. 12.30

Beslut vid Fifax ordinarie bolagsstämma och styrelsens konstituerande möte

FIFAX Abp:s ordinarie bolagsstämma hölls torsdagen den 23 maj 2024 kl. 10.00 (finsk tid) i Suomitalo vid adressen Lönnrotsgatan 5 (tredje våningen), 00120 Helsingfors, Finland.

Bolagsstämman fastställde bokslutet för räkenskapsåret 2023, beslöt att räkenskapsårets förlust överförs till kontot för ackumulerade vinstmedel och att medel inte utdelas från det utdelningsbara egna kapitalet, samt beviljade ansvarsfrihet för de personer som under räkenskapsåret 2023 fungerat som bolagets styrelseledamöter eller verkställande direktör.

Därtill beslöt den ordinarie bolagsstämman om följande ärenden:

Styrelsens sammansättning och arvoden
Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att antalet styrelseledamöter är sex (6) och att Panu Routila, Ulf Toivonen, Eduard Paulig, Robin Blomqvist och Lars Eric Gustafsson återväljs till styrelseledamöter för en mandatperiod som upphör vid utgången av den ordinarie bolagsstämma som följer närmast efter valet, samt att Riikka Koskenohi väljs till ny ledamot i styrelsen för samma mandatperiod. Panu Routila återvaldes till styrelseordförande, i enlighet med styrelsens förslag.

Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att de månatliga arvodena för styrelsemedlemmarna bibehålls på deras nuvarande nivå och utbetalas enligt följande:

• Styrelseordförande: 3 000 euro
• Övriga styrelseledamöter: 1 500 euro var

Enligt bolagsstämmans beslut betalas därtill dagtraktamente enligt gällande allmänna villkor och alla resekostnader kompenseras.

Revisor och revisorns arvode
Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att återvälja revisionssamfundet PricewaterhouseCoopers Oy till bolagets revisor för en mandatperiod som upphör vid utgången av den ordinarie bolagsstämma som följer närmast efter valet. PricewaterhouseCoopers Oy har meddelat att Ylva Eriksson, CGR, kommer att fungera som huvudansvarig revisor.

Bolagsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att arvode till revisorn skall utgå enligt löpande räkning.

Bemyndigande av styrelsen att besluta om emission av aktier samt om emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier
Bolagsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om emission av nya aktier och/eller överlåtelse av egna aktier som innehas av bolaget samt om emission av i 10 kap. 1 § den finska aktiebolagslagen avsedda särskilda rättigheter som berättigar till aktier, i enlighet med styrelsens förslag som beskrivits i sin helhet i bolagsstämmokallelsen.

Antalet aktier som kan emitteras med stöd av detta bemyndigande kan uppgå till högst 15 033 910 aktier, vilket motsvarar cirka 20 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsen beslutar om alla villkor för emission av aktier och emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier. Emission av aktier och emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier kan ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till aktier (riktad emission).

Bemyndigandet är i kraft fram till utgången av följande ordinarie bolagsstämma, dock inte längre än fram till den 21 november 2025.

Styrelsens konstituerande möte

Vid sitt konstituerande möte efter bolagsstämman, valde styrelsen Ulf Toivonen till styrelsens vice ordförande.

Ulf Toivonen valdes till ordförande för revisionskommittén, och Robin Blomqvist och Riikka Koskenohi valdes till kommitténs övriga medlemmar.

Eduard Paulig valdes till nomineringskommitténs ordförande och Robin Blomqvist och Panu Routila till kommitténs övriga medlemmar.

Ytterligare information:

Samppa Ruohtula
Verkställande direktör, FIFAX Abp
samppa.ruohtula@fifax.ax

Certifierad rådgivare:
Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Fifax i korthet

Fifax vision är att vara en föregångare inom storskalig fiskodling med minsta möjliga miljöavtryck, så att våra kunder kan njuta av lokalt producerad, hållbar fisk året om. Fifax, grundat år 2012, använder sig av en ultraintensiv implementering av ett recirkulerande vattenbrukssystem RAS (Recirculating Aquaculture Systems) som bygger på ett så gott som helt slutet vattenkretslopp och där fiskarna lever i stora landbaserade bassänger inomhus. Inomhusbassängerna skyddar fiskodlingen betydligt bättre från externa faktorer, och anläggningens miljöbelastning och utsläpp är betydligt mindre jämfört med traditionell fiskodling i vattendrag.

FIFAX Abp:s aktier har noterats på Nasdaq First North Growth Market Finland.

Fifax Abp - I dag