Deere grundades år 1837 av plogsmeden John Deere som beslutade sig för att starta företag inom jordbruksindustrin. I början av företagets historia låg fokuset på att tillverka och sälja en egenutvecklad plog av gjutstål. Plogen var starkare i jämförelse med de befintliga järnplogarna och blev därför en succé. Grundaren John Deere, som föddes i Rutland (Vermont), dog 1886 när han var 82 år gammal.
Waterloo Boy
I slutet av 1910-talet försökte bolaget utveckla och tillverka sina egna traktorer. Men efter ett tag gav bolaget upp sin egen satsning och köpte istället upp företaget Waterloo Gasoline Engine Company som tillverkade Waterloo Boy-traktorn.
Deere drog då nytta av Waterloos expertis och började tillverka traktorer under sitt eget varumärke. Den mest anmärkningsvärda traktorn under denna period var Model B-traktorn som blev en storsäljare i drygt 20 år.
Under bolagets långa historia har man alltid lyckats hänga med i olika teknikskiften. Förutom att vara på tårna i egen produktutveckling har det genomförts ett antal förvärv som varit viktiga för bolaget. Exempelvis köptes GPS-pionjären Navcom på 90-talet. Ett annat viktigt förvärv ägde rum 2017 då den ledande tillverkaren av vägbyggnadsutrustning Wirtgen köptes för 5,2 miljarder dollar.
Bolaget är idag noterat under namnet Deere & Company och har ett börsvärde på 100 miljarder dollar. Huvudkontoret är beläget i Moline i delstaten Illinois. På fem års sikt är aktien upp nästan 150 procent men på tre år är däremot aktiekursen i princip oförändrad. I år har kursen inte hängt med i börsrallyt och är ner nästan 10 procent.
Bolaget tillverkar tung utrustning för jordbruks-, bygg- och skogsbruksindustrin (exempelvis traktorer och skogsmaskiner). Företaget tjänar pengar genom att sälja denna utrustning och relaterade tjänster som service, reservdelar och mjukvaruabonnemang. Deere har dessutom en finansiell del där man hjälper sina återförsäljare och slutkonsumenter att finansiera utrustningsinköpet. Företagets produkter hjälper jordbrukare att spara in på driftskostnaderna (exempelvis bränsle, kemikalier och arbetskraft).
Lite mindre än 70 procent om av omsättningen kommer från jordbruksmaskinsdelen. Anläggnings- och skogsmaskiner står för runt 25 procent och resterande del kommer från finansieringsverksamheten.
Av den totala försäljningen, som uppgår till cirka 58 miljarder dollar, kommer ungefär 60 procent från Nordamerika. Latinamerika och Västeuropa står för 13 procent vardera av omsättningen.
Deere har ett starkt och etablerat varumärke där många av kundrelationer bestått i flera decennier. Dessutom skall man inte underskatta det omfattande återförsäljarnätverket Deere har byggt upp.
Bolaget lägger runt fyra procent av sin försäljning på forskning och utveckling vilket innebär att 2,2 miljarder dollar plöjdes ner under 2023. Bolaget är också relativt aktiva på förvärvsfronten där exempelvis teknikbolagen Blue River Technology och Bear Flag köpts upp.
Företaget är dessutom aktieägarvänligt där man gör både aktieåterköp och ger utdelning. Historiskt har runt 60 procent av det egengenererade kassaflödet gått till punkterna ovan.
Även om Deere historiskt inte varit lika cyklisk som andra bolag inom sektorn så är det uppenbart att det finns en cyklikalitet i affären.
I samband med den senaste rapporten, som släpptes den 16:e maj, föll aktien runt 5 procent. Under kvartalet minskade både försäljningen och vinst per aktie med 12 procent vardera. Det handlar om volymtapp som prishöjningarna inte kunde kompensera för. Den tuffa marknaden fick Deere att för andra gången sänka sina förväntningar för 2024. Värt att tillägga är att man i början av juni genomförde personalnedskärningar. Bland anledningarna till den tuffare marknaden finns högre räntor och att priset på grödor (exempelvis majs och sojabönor) har fallit, vilket påverkat böndernas plånböcker.
Något som är intressant i Deere är att affärsmodellen håller på att omvandlas till det bättre. Ledningen har sagt att de kommer påskynda övergången till att göra affären mer exponerad mot återkommande intäkter där marginalerna är högre. Exempelvis står mjukvarudelen idag för mindre än en procent av omsättningen och målet är att samma siffra ska ligga runt 10 procent under 2030. I den senaste telefonkonferensen sade man följande : “Vi är säkra på vår förmåga att visa högre avkastningsnivåer genom cykeln samtidigt som vi dämpar variationen i vår prestation över tid. Detta kommer att leda till högre toppar och högre dalar för vår verksamhet”.
En annan intressant aspekt är all data som bolaget får genom sina uppkopplade maskiner. Denna stora datamängden är kritisk för att kunna fortsätta utveckla mjukvaran. Ett exempel på där bolaget använder sig av AI är See & Spray-tekniken med kameror som tar 20 bilder per sekund. Baserat på dessa bilder kan AI bedöma skillnaden mellan odlade växter och ogräs. Med hjälp av detta kan användningen av bekämpningsmedel reduceras kraftigt.
Ett minus i Deere är att det inte finns någon ägarfamilj kvar. I toppskiktet finns i princip bara institutioner. Bill Gates investmentbolag Cascade är dock storägare i företaget.
Deere | 2024e | 2025e | 2026e |
Oms till,% | -18 | 2 | 6 |
Ebit marg,% | 20 | 20 | 20,5 |
Ev/ebit | 18 | 17 | 16 |
P/e | 14,5 | 14 | 13 |
Baserat på innevarande års prognoser handlas Deere-aktien till 14,5 gånger årsvinsten och ev/ebit uppgår till 18. Under 2025 förväntas multiplarna falla 14 respektive 17. Konkurrenten Agco har ett p/e-tal på 8. Agco presterar dock sämre när det gäller exempelvis marginal och avkastning på kapital. Dessutom har eps-tillväxten inte sett lika bra ut historiskt. Värderingen i Deere är inte avskräckande.
Placera anser att Deere är ett fint bolag som bör kunna rida på digitaliseringen av jordbrukssektorn i många år framöver. När bolaget väl kommer ut ur denna tuffa cykel bör aktien följa med. Köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Deere & Co. | Köp | 365,13 | - |