Fifax
Fifaxin varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset (MFN)

2024-05-23 11:30

FIFAX Oyj, yhtiötiedote, 23.5.2024, klo 12.30

FIFAX Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin torstaina 23.5.2024 klo 10.00 Suomitalossa Helsingissä, osoitteessa Lönnrotinkatu 5 (kolmas kerros), 00120 Helsinki, Suomi.

Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen tilikaudelta 2023, päätti että tilikauden tappio merkitään kertyneiden voittovarojen tilille ja että varoja ei jaeta jakokelpoisesta omasta pääomasta ja myönsi vastuuvapauden kaikille tilikauden 2023 aikana yhtiön hallituksen jäseninä tai toimitusjohtajana toimineille henkilöille.

Lisäksi varsinainen yhtiökokous päätti seuraavista asioista:

Hallituksen kokoonpano ja palkkiot
Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistetaan kuusi (6) ja että Panu Routila, Ulf Toivonen, Eduard Paulig, Robin Blomqvist ja Lars Eric Gustafsson valitaan uudelleen hallituksen jäseniksi toimikaudeksi, joka päättyy valintaa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä, ja että Riikka Koskenohi valitaan uudeksi hallituksen jäseneksi samalle toimikaudelle. Panu Routila valittiin uudelleen hallituksen puheenjohtajaksi hallituksen ehdotuksen mukaisesti.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että hallituksen jäsenille maksettavat kuukausipalkkiot pidetään nykyisellä tasolla ja ne ovat siten seuraavat:

• Hallituksen puheenjohtaja: 3 000 euroa
  • Hallituksen muut jäsenet: 1 500 euroa kullekin

Yhtiökokouksen päätöksen mukaan päiväraha maksetaan voimassa olevien yleisten ehtojen mukaisesti ja kaikki matkakulut korvataan.

Tilintarkastaja ja tilintarkastajan palkkio
Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti valita tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy:n uudelleen yhtiön tilintarkastajaksi toimikaudeksi, joka päättyy valintaa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. PricewaterhouseCoopers Oy on ilmoittanut, että päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Ylva Eriksson.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilitarkastajan palkkio maksetaan juoksevaa laskutusta vastaan.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta
Yhtiökokouskutsussa kokonaisuudessaan kuvatun hallituksen ehdotuksen mukaisesti yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden antamisesta sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 15 033 910 osaketta, mikä vastaa noin 20 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

Hallitus päättää kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista. Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti).

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 21.11.2025 saakka.

Hallituksen järjestäytymiskokous

Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi varapuheenjohtajakseen Ulf Toivosen.

Ulf Toivonen valittiin tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi ja valiokunnan muiksi jäseniksi valittiin Robin Blomqvist ja Riikka Koskenohi.

Eduard Paulig valittiin nimitysvaliokunnan puheenjohtajaksi ja muiksi valiokunnan jäseniksi valittiin Robin Blomqvist ja Panu Routila.

Lisätietoja:

Samppa Ruohtula
Toimitusjohtaja, FIFAX Oyj
puh +358 40 559 8812
samppa.ruohtula@fifax.ax

Hyväksytty neuvonantaja:
Aktia Alexander Corporate Finance Oy

Fifax lyhyesti

Fifaxin visiona on olla edelläkävijä suurimittaisessa kalankasvatuksessa mahdollisimman pienellä ympäristövaikutuksella, jotta asiakkaat voisivat nauttia paikallisesti ja vastuullisesti tuotetusta kalasta ympäri vuoden. Vuonna 2012 perustettu Fifax hyödyntää tuotannossaan RAS-kiertovesimenetelmän (Recirculating Aquaculture System) ultraintensiivistä toteutusta, joka perustuu lähes täysin suljettuun veden kiertoon, jossa kalat elävät suurissa maan päällä sisätiloissa sijaitsevissa altaissa. Sisätiloissa sijaitsevat altaat antavat parempaa suojaa ulkopuolisilta tekijöiltä, ja laitoksen ympäristökuormitus ja päästöt ovat merkittävästi pienemmät verrattuna perinteiseen vesistöissä tapahtuvaan kalankasvatukseen.

FIFAX Oyj:n osake on listattu Nasdaq First North Growth Market Finlandissa.

Fifax Abp - I dag