IPO
HEMNETS VD RÄDS INTE HÖG VÄRDERING INFÖR NOTERING (Direkt)

2021-04-20 17:57

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) I slutet av april är det Hemnets tur att ringa i klockan på Stockholmsbörsen. Med en värdering i häradet 10 miljarder kronor är förväntningarna högt ställda, men vd Cecilia Beck-Friis känner sig trygg.

Det säger bostadsplattformens vd i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen.

Foto: Nyhetsbyrån Direkts reporter Adam Wahlfeldt intervjuar Hemnets vd Cecilia Beck-Friis till höger.

Hemnet grundades 1998 på initiativ av mäklarbranschen som tröttnat på att spendera stora summor på annonser. Femton år senare började man att ta betalt av säljarna och därmed inleddes kommersialiseringen av plattformen. Resten är som det brukar heta historia och i dag är antalet svenska bostadsköpare och säljare som inte känner till Hemnet lätträknade.

De senaste tre åren har bolaget haft en tillväxt på i genomsnitt 21 procent per år med en ebitda-marginal om 37-38 procent. Det finns inget springande kapitalbehov och inför noteringen görs ingen nyemission. I stället säljer befintliga ägare motsvarande cirka 18 procent av bolaget.

Vilka är de främsta anledningarna till att ni går till börsen nu?

"Vi har jobbat i många år med att förbereda bolaget för att möta de krav som finns i en publik miljö, så det känns som ett naturligt och viktigt steg. Ägarna och styrelsen och vi som bolag har samma syn att vi tror att det är ett bra sätt att leda och styra verksamhet av den här storleken och kanske framförallt den här betydelsen", svarar Hemnet-chefen.

Värderingen ser ut att bli hög - i området runt 10 miljarder kronor – och ni går in på börsen med en kostym som det finns utrymma att växa i. Från ditt perspektiv som vd, ser du några utmaningar med så högt ställda förväntningar?

"Det är ju inte jag som sätter värderingen utan marknaden, men jag känner mig väldigt trygg i vår affär. Tittar man på Hemnet som bolag så ser man att vi har haft en väldigt fin tillväxt under lång tid. De senaste tre åren har vi vuxit med 31 procent och sett till besökstillväxten har vi vuxit med 24 procent per år de senaste sju åren, och vi har visat att vi kan utveckla nya produkter som skapar värde för kunderna."

Ni är odiskutabelt nummer ett på den svenska marknaden i dag. Hur mycket marknadspotential finns det kvar egentligen?

"Vi har en väldigt fin och stark position i Sverige och för oss handlar vår resa framåt mycket om att öka intjäningen av det som vi redan jobbar med samt att bredda och utveckla vår affär från den positionen."

Enligt era mål ska ni fortsätta växa med 15-20 procent per år - var ska den tillväxten komma ifrån?

"Vår affärsmodell står på två ben. Vi har 60 procent av våra intäkter från vår säljarbetalda annonsering, sedan har vi en del som är business-to-business som står för 40 procent. Vi ser att det i båda de här benen finns möjlighet att öka intjäningsförmågan i kombination med att fortsätta utveckla produkter. Vi har utvecklat många nya produkter de senaste åren. Vi kommer fortsätta att göra det och vi kommer fortsätta driva användandet av produkterna, samtidigt som vi kommer att fortsätta jobba med pris."

Ni ska även öka marginalen från dagens 37 procent till 45-50 procent, hur ska ni göra det?

"Dels finns det i den affärsmodell vi har en inbyggd skalbarhet och vi har som sagt skapat många nya produkter där vi ser en fortsatt hävstång, samtidigt som vi fortsätter att utveckla vår affär och parallellt jobba smart med våra resurser."

Mäklarna är er största tillgång, men också en risk om de skulle flytta till konkurrenter. Hur stor bedömer du att den risken är?

"Jag skulle vilja zooma ut lite och titta på partnerskapet med mäklarbranschen. Det går tillbaka till sedan Hemnet grundades för över 20 år sedan och har utvecklats över tid. Vi har en väldigt nära och transparent dialog med mäklarbranschen skulle jag säga. Dels genom att vi skapar bra produkter - vi har köparna på vår plattform - men vi har också ett nära samarbete där vi gemensamt skapar värde och mäklarna är med på vår resa. Mäklarna är och förblir våra viktigaste partners."

Inför noteringen gör Hemnet ingen nyemission, i stället säjer befintliga ägare aktier för omkring 1,9 miljarder kronor, om teckningskursen hamnar i mitten av det satta spannet 95-115 kronor per aktie.

Morgan Stanley, Carnegie och Citigroup är de huvudsakliga finansiella rådgivarna åt Hemnet i samband med noteringen.

Teckningsperioden pågår från 19 till den 26 april. Första beräknade handelsdag på Stockholmsbörsen är den 27 april.

Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -