REVOLUTIONRACE
UTVÄRDERAR NYA MARKNADSPLATSER - VD (Direkt)

2023-12-06 11:33

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Revolutionrace har sedan 2020 samarbetat med e-handelsjätten Amazon kring merförsäljning. Friluftsklädbolaget utvärderar nu även andra marknadsplatser för att öka omsättningen.

"Det är en modell som har funkat väldigt bra", säger Revolutionrace vd Paul Fischbein till Nyhetsbyrån Direkt.

För Revolutionrace, som primärt säljer sina produkter direkt till konsument via sin hemsida, är den amerikanska e-handelsjätten ett sätt att nå nya kundsegment.

Enligt bolaget var försäljningen från Amazon omkring 7–8 procent av de totala intäkterna för det senaste räkenskapsåret, eller 115–125 miljoner kronor.

"Men man ska komma ihåg att vi är en provisionsbaserad handlare där det är vi som styr över prissättning och sortiment. Vi har exponerat i runda slängar 10 procent av vårt sortiment på Amazon och ser det mycket som ett sätt att introducera vårt varumärke för en målgrupp som är lojal och som handlar främst på Amazon. I USA och Tyskland är det många som gör det, och i USA är det närmast som ett stängt ekosystem. Tanken är att om man exempelvis köper ett par byxor på Amazon så behöver man komma direkt till oss för att köpa en jacka eller väska", säger Paul Fischbein.

Hur viktigt är Amazon för er med tanke på att ni vill växa i USA och Kanada?

"Vi vet att det är en modell som har funkat väldigt bra när det gäller vår verksamhet i Tyskland, och jag tror att det kan funka väldigt bra även i USA där Amazon är mycket större".

I Revolutionrace årsredovisning under kategorin "Strategier och mål" skriver bolaget att det kontinuerligt utvärderar "att nylansera Revolutionrace på andra marknadsplatser om det tillåter en lönsam och varumärkesbyggande geografisk expansion i ytterligare länder utan att det inkräktar på den befintliga digitala D2C-affärsmodellen".

"Det finns olika alternativ som vi utvärderar, både i Europa och på sikt kanske även i Asien där vi har doppat tårna i Sydkorea och Japan där både Amazon och Rakuten finns. Sedan finns det andra i Europa som Allegro i Polen och Bol i Nederländerna som vi kanske ska titta på, men som inte är jättehögt upp på agendan. Vi har nyligen öppnat upp Amazon i Spanien till exempel. Vi tar det steg för steg", fortsätter Paul Fischbein.

Hur ser du på försäljningsandelen om 7–8 procent?

"Jag tycker att den är ganska lagom. Det är klart att vi vill balansera tillväxt med våra marginaler och det är ingen hemlighet att det kostar en slant att sälja via Amazon jämfört med vår egna plattform. Det gäller att hitta en balans".

Hur ser du på möjligheten att öppna egna butiker?

"Vi har inte valt bort det, utan har mer fokuserat på vår digitala modell som har tjänat oss väl. En butik i Stockholm hade säkert byggt varumärket något, men inte bidragit nämnvärt till omsättningen, kanske 10–20 miljoner och det gör inte så mycket för totalen. Det skulle vara en relativt stor ansträngning för en relativt liten försäljning. Sedan om den skulle ligga i Stockholm eller i Tyskland kan man fråga sig, men det är inget som är aktuellt. Däremot kan jag nämna att vår butik i Borås (en pop-up-butik, reds anm) varit väldigt populär".

Varför säljer ni inte era produkter via återförsäljare?

"Vi får ofta förfrågningar, men vi har valt att vara fokuserade på vår modell där vi vill skippa alla mellanhänder. Det är det som gör att vi kan upprätthålla konkurrenskraftiga priser samtidigt som vi då kan upprätthålla en god marginal. Skulle vi ha en retailaffär så skulle vi behöva dela på marginalen med någon och det skulle vara svårt just nu. Sedan kan man alltid fundera över om man ska göra det med en liten del av sortimentet, men historiskt har vår modell visat sig vara bra", säger Paul Fischbein.

Graf: Kursutveckling Revolutionrace vs OMXSPI

Källa: Infront

Gustaf Andersson +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt


RVRC Holding - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -