Även om senaste veckornas oro kring bankernas finansiella situation fått marknaden att prisa in räntesänkningar, finns det fortfarande en hel del utmaningar för konsumenten. Förutom höjda räntor, har konsumenten en fortsatt kamp med höga priser på både livsmedel och energi. Utifrån Nikes perspektiv är det dock svårt att se några tecken på en svag konsument, oavsett region.
Nike, som missgynnas av en stark dollar, rapporterade intäkter om 12,8 miljarder dollar. Det innebar en intäktstillväxt om 14 procent och rensat för valuta var tillväxten 19 procent. Bruttomarginalen på 43 procent försämrades något på grund av att Nike sänkt priser för att minska lagret, valutamotvind och höjda priser på inköp och frakt. Vinsten per aktie rapporterades till 0,79 dollar per aktie, vilket var bättre än analytikernas förväntningar men något sämre än motsvarande period förra året.
Region | Q3 2022 | Q3 2023 | Tillväxt | Tillväxt ex. valuta |
Nordamerika | 3800 | 4900 | 27% | 27% |
EMEA | 2800 | 3250 | 17% | 26% |
Kina | 2150 | 2000 | -8% | 1% |
Asien & Latinamerika | 1450 | 1600 | 10% | 15% |
Källa: Nike Q3 (dec - feb)
I de stora och viktiga marknaderna Nordamerika och EMEA (Europe, Middle East & Africa) växer intäkterna nästan 30 procent, rensat för valutor.
Att Nordamerika, med en stark arbetsmarknad och mindre utmaningar med energipriser, visar på en stadig tillväxt är inte särskilt förvånande. Mer överraskande är den starka försäljningsutvecklingen i Europa där konsumenten haft det betydligt mer utmanande under perioden.
Kina som är en viktig marknad har under senaste åren visat på negativ tillväxt på grund av restriktionerna kopplat till pandemin. Trenden har nu vänt och Nike visade på en tillväxt i regionen rensat för valutor. Bolagets VD, John Donahoe, förklarade i samband med rapporten att de sett en tydlig acceleration av försäljningen i Kina under januari och framförallt februari.
Produktkategori | Q3 2022 | Q3 2023 | Tillväxt | Tillväxt ex. valuta |
Skor | 6700 | 8000 | 20% | 25% |
Kläder | 3200 | 3400 | 5% | 10% |
Utrustning | 390 | 400 | 3% | 8% |
Converse | 560 | 600 | 8% | 12% |
Totalt | 10850 | 12400 | 14% | 19% |
Källa: Nike Q3, (dec - feb)
Förutom att de två största regionerna växer starkt, är det även Nikes största produktkategori som visar på bäst försäljningstillväxt. Försäljning av skor som stod för majoriteten av de totala intäkterna, växte med 20 procent under kvartalet. Inom skosegmentet har Nike flera lyckade samarbeten med kända atleter, där samarbetet med Michael Jordan och Lebron James sticker ut som väldigt framgångsrika och drivit en stor del av tillväxten inom produktkategorin.
Nikes lager fortsätter att växa på årsbasis och ökade med 16 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Lagernivåerna sjönk dock sekventiellt, vilket de även gjorde i förra kvartalet.
2023E | 2024E | 2025E | |
Försäljning, MSUD | 50800 | 54500 | 59200 |
Ebitmarginal, % | 10 | 11,5 | 12,5 |
EPS, USD | 3,2 | 4 | 4,8 |
P/E | 37 | 30 | 25 |
Källa: Marketscreener
Enligt S&P Global Intelligence är det idag 39 analytiker som täcker Nike. De förväntar sig att försäljningen växer med cirka 7 procent per år kommande två åren samtidigt som förbättrade marginaler ger en skjuts i vinsttillväxten. Vinsten förväntas växa med 50 procent fram till 2025. De senaste årens framgångar visar sig tydligt i värderingen aktien handlas på över 30 gånger nästa års förväntade vinst.
Aktien som under tisdagen gick starkt på börsen föll tillbaka med nästan fem procent på en allmänt sur amerikansk börs. Det ska dock ses i ljuset av att Nike handlas på höga multiplar samtidigt som aktien är upp nästan 50 procent sedan botten i höstas.
Nike - kursgraf fem år
Det finns flera faktorer som talar för att Nike bör lyckas förbättra marginalerna framåt. Framförallt fokuserar de på att fortsätta öka försäljningen via digitala och egna säljkanaler. Av den totala försäljningen sker nu en tredjedel av försäljningen via digitala kanaler, vilket är en betydligt större andel än tidigare. Under 2019 skedde endast en tiondel av den totala försäljningen via digitala kanaler. Den egna direktförsäljningen som sker via nätet och fysiska butiker har också stadigt växt senaste åren.
Även om Nike har en stark historik med över 20 år av utdelningshöjningarna är det främst aktieåterköpen som imponerar. Under kvartal återköpte bolaget aktier för 1,5 miljard dollar vilket motsvarar cirka 1 dollar per aktie, samtidigt som de delade ut 0,34 dollar per aktie. I juni 2022 annonserade Nike ett fyraårigt återköpsprogram på totalt 18 miljarder dollar. Per utgången av februari i år hade bolaget exekverat på cirka 3,4 miljarder dollar av det programmet.
Nike visar återigen motståndskraft och hur de konsekvent lyckas växa genom ett starkt varumärke, lojala kunder och en global kundbas. Med Nikes historik och marknadsposition lär aktien fortsätta värderas på höga multiplar framåt. Kortsiktigt är det ingen brådska att köpa aktien även om vi tror att Nike blir en fortsatt långsiktig vinnare.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Nike Inc | Köp | 119,48 | - |