Detaljen som blir allt viktigare för bolag i oroliga tider

ANNONS På grund av omvärldsläget är situationen osäkrare än på länge för transportberoende företag. Då väljer allt fler att teckna skräddarsydda försäkringar.

– Oro i leveranskedjan är högt upp på de här företagens agenda, att köpa rätt sorts försäkring är ett sätt att arbeta med den risken, säger Christopher Hesselbrandt hos försäkringskoncernen QBE i Norden.

I en nysläppt rapport analyserar QBE – ett av världens ledande försäkrings- och återförsäkringsbolag – framtiden för den svenska och danska exportbranschen. Båda länderna är beroende av export och transport, och enligt rapporten kommer ländernas ekonomier påverkas negativt under 2023 för att sedan återhämta sig under 2024 och ytterligare stärkas 2025.

Men det finns orosmoln vid horisonten. Elpriserna är ett sådant, det ansträngda geopolitiska läget är ett annat. Christopher Hesselbrandt på QBE Norden – ser hur allt fler bolag väljer att teckna transportförsäkringar speciellt anpassade för sin verksamhet, för att minska och kontrollera sina risker.

”Typiskt sett vill företag köpa sig mer försäkring under tuffa och oroliga tider. Oro i leveranskedjan är högt upp på företagens agenda, att köpa rätt sorts försäkring är ett sätt att arbeta med den risken”, säger han.

Läs mer om hur QBE kan hjälpa ditt bolag med försäkringar här!

Eftersom Sverige och Danmark är så import och exportberoende jämfört med många grannländer kan risken vara större för bolag verksamma i de regionerna. Oro eller störningar i de globala leveranskedjorna påverkar länderna i en större utsträckning. Rätt sorts försäkring kan göra så att många på företagen andas lite lättare under ansträngda perioder.

Christopher Hesselbrandt på QBE Norden

Chistopher Hesselbrandt tar Suez-olyckan som ett exempel.

”Det största problemet när båten hamnade på tvären där var att godset blev försenat, snarare än skadat. En förseningsskada är normalt undantaget i varuförsäkringsskyddet, och tecknas vanligtvis separat. Transporterar du produkter som är känsliga för försening, så som färskvaror eller säsongsbetonade produkter, kan det därmed vara särskilt klokt at se över sitt försäkringsskydd.

Transportbranschen är också speciell i och med att ersättningen som en transportör behöver utge till dem som lidit skada, genom exempelvis en tappad container eller ett borttappat paket, är starkt begränsad.

”Ersättningen som transportören behöver betala är begränsad till en viss summa per skadat kilo gods. Om en vägtransportör i Sverige skadar eller förlorar sitt gods under transport är ersättningen normalt begränsad till 150 kronor per kilo skadat gods. Med lätta men värdefulla produkter kommer den pengen inte att räcka långt, och det blir en dyrköpt läxa för den som äger godset.”

I dagens oroliga omvärldsläge kan det också vara en tanke att försäkra produkterna ifall de fastnar vid en landsgräns.

”Kvarhållande eller merkostnader för ändrad rutt eller transportväg, ett fartyg som måste byta destination på grund av en konflikt, går också att försäkra emot. Då får man till exempel ersatt de merkostnader som transporten av varorna kostar från den nya hamnen till den plats där de egentligen skulle hamna.”

QBE erbjuder sina kunder flexibla lösningar på de här aktuella problemen.

”Jag tror att vårt erbjudande kommer bli ännu viktigare i de oroligheterna vi ser idag. Sanningen igår kan vara en helt annan imorgon och då måste du ha affärspartners, inklusive försäkringsgivare, som kan anpassa sig efter de ändrade förutsättningarna. Parterna måste kunna ställa upp med vad som behövs för att du som kund ska kunna fortsätta bedriva din verksamhet”, avslutar Christopher Hesselbrandt.

Läs mer om hur QBE kan hjälpa ditt bolag med försäkringar här!

Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -