Sex lyxvarubolag går fem ronder

Aktiekommentar Placera ställer sex lyxvarubolag mot varandra i en match över fem ronder. Bedömningen omfattar bland annat vinsttillväxt, bolagsvärderingar och analytikerkårens riktkurser. Överraskande nog är det ett bolag med den kortaste börshistoriken som kammar hem segern.

Förra veckan sänkte det franska lyxvarukonglomeratet Kering den europeiska lyxsektorn genom att varna för minskad vinst på grund av svaga Gucciförsäljningar i Asien. Det resulterade i en nedgång på 11 procent för Kering-aktien, medan sektorkollegan LVMH sjönk med 1,4 procent.

Dessa nedgångar kan ses mot bakgrund av den starka utvecklingen för de europeiska lyxbolagen under de senaste två månaderna, drivna av en motståndskraftig global tillväxt och förväntningar om räntesänkningar från centralbanker.

För investerare är det ofta lockande att investera i lyxföretag. Dessa företag har tidlösa varumärken och en förmåga att höja priserna, vilket resulterar i höga marginaler och imponerande kursuppgångar. Inom få branscher har prishöjningar potentialen att inte bara öka lönsamheten utan också stärka varumärkets attraktionskraft ytterligare.

Placera har valt ut sex europeiska lyxbolag för att bedöma vilket som är mest köpvärt utifrån fem kriterier: Värdering, vinstrevideringstrend, riktkurspotential, analytikerrekommendationer och vinstutveckling.

Bland de utvalda bolagen finns världens största lyxvarukonglomerat LVMH, som omfattar över 70 varumärken, inklusive Christian Dior och Louis Vuitton. Med ett börsvärde på 412 miljarder euro är det Europas näst största bolag mätt i börsvärde efter danska Novo Nordisk.

Hermès, grundat 1837 som en seleverkstad i Paris och känt för sina ikoniska läderväskor Birkin och Kelly, är också med på listan. Bolaget har gått i arv och leds nu av Axel Dumas, den sjätte generationen i familjen.

Fransk-italienska Moncler som tillverkar lyxiga dunjackor och sportkläder finns med tillsammans med det italienska modehuset Brunello Cucinelli, grundat 1978 av Brunello Cucinelli, kallad "kungen av kashmir".

Det yngsta bolaget på listan är italienska Ermenegildo Zegna, som fokuserar på kläder av högsta kvalitet för den klädmedvetne mannen.

Som så många andra italienska varumärken är Zegna ett familjeföretag sedan flera generationer tillbaka. Idag leds företaget av tredje generationen, där Gildo Zegna har VD-posten i företaget. Historien började redan 1910 i den lilla staden Trivero där Ermenegildo Zegna köpte sin fars väveri för att förverkliga sin vision om att tillverka de bästa tygerna och kläderna i världen.

Värt att notera är att Ermenegildo Zegna noterades på New York-börsen via en Spac när börsintroduktionerna var som allra hetast den 20 december 2021. Aktien sjönk som en sten under inledningen på 2021, precis som marknaden i övrigt. När det var som allra mörkast hade nästan en fjärdedel av börsvärdet gått upp i rök.

Värdering

I första ronden handlar det om aktiens värdering. Placera har analyserat värderingen för innevarande och nästkommande år baserat på analytikernas prognoser. För att bedöma om bolagen handlas med rabatt jämförs snittvärdet för de kommande två åren med snittvärderingen under de fem senaste åren.

Det är inte överraskande att Kering, som vinstvarnat, erbjuder en av de största rabatterna på 40 procent. Snittvärderingen de senaste fem åren är 25,3 medan dagens värdering för 2024 och 2025 ligger på 15,2, vilket är den lägsta i urvalsgruppen.

Ermengildo Zegna har den största värderingsrabatten på 51 procent, men historiken baseras bara på de senaste två åren istället för fem år. P/e-talssnittet under den perioden är 46 jämfört med ett framåtblickande p/e-tal på 22,6.

Hermès, som alltid hör till de dyraste aktierna i Europa, har handlats till ett p/e-tal på 51 under de senaste fem åren. Snittet för det framåtblickande p/e-talet är på samma nivå, vilket inte ger någon rabatt.

Poängen har fördelats från 6 ner till 1 beroende på rabattens storlek. Ermenegildo Zegna får full poäng med 6 för den största rabatten, medan Kering får 5 poäng för näst största rabatten. Moncler får endast 1 poäng eftersom den framtida värderingen ligger precis över det historiska snittet på p/e-tal 26,4.

Vinstrevideringar

I nästa gren bedöms bolagens vinstrevideringar, vilket anses vara en betydande faktor för att driva aktieuppgångar.

Under den nästan tre månader långa tidsperioden sedan årsskiftet, inklusive en rapportperiod, tar Kering en unik plats med sin vinstvarning som resulterat i en nedjustering av årets vinstestimat med 40 procent och nästkommande års vinstestimat med 35 procent. Detta placerar bolaget långt ned i tabellen och ger endast ett poäng.

Ermenegildo Zegna är det andra bolaget med nedjusterade vinstestimat för innevarande år, vilket ger bolaget 2 poäng.

Samtliga övriga bolag i urvalsgruppen har antingen oförändrade eller uppskruvade vinstestimat. De två största bolagen mätt i börsvärde, LVMH och Hermès, har de största uppjusteringarna av estimaten. Hermès vinner denna runda före LVMH med minsta möjliga marginal och tilldelas därmed 6 poäng.

Riktkurspotential

Enligt analytikernas genomsnittliga riktkurser från S&P Global Market Intelligence har Kering den mest positiva potentialen med en riktkurs på 435 euro, vilket är 21 procent över dagens kurs på 360 euro. Detta ger Kering full poäng och 6 poäng totalt.

Brunello Cucinelli har näst störst kurspotential med nästan 12 procent, följt av LVMH med mer blygsamma 4,5 procent i kurspotential. De tilldelas därmed 5 respektive 4 poäng.

De återstående tre bolagen har negativ kurspotential enligt analytikernas riktkurser. Hermès har den mest negativa potentialen, aktien handlas på 2 405 euro, vilket är 8 procent över den genomsnittliga riktkursen på 2 213 euro, vilket signalerar att kursen är mer än fullvärderad. Därmed tilldelas Hermès endast 1 poäng i den tredje ronden.

Analytikerrekommendationer

Enligt analytikerkollektivet är både Ermenegildo Zegna och LVMH populära. Hela 71 procent av aktieanalytikerna ger köprekommendationer för Ermenegildo Zegna, medan 14 procent har neutrala respektive säljrekommendationer för aktien. Detta ger bolaget full pott och 6 poäng totalt.

Likaså attraherar LVMH köprekommendationer från två tredjedelar av de 24 analytikerna som lämnat en rekommendation, medan resterande tredjedel har satt en neutral stämpel och ingen analytiker har gett aktien en säljstämpel. Detta ger LVMH också full pott med 6 poäng.

Däremot kostar det att vinstvarna. Kering har den lägsta andelen köprekommendationer på endast 29 procent. Den stora majoriteten av analytikerna, 63 procent, har valt en neutral rekommendation, medan 8 procent har en säljrekommendation trots att aktien är historiskt billig. Den låga andelen köprekommendationer ger Kering sämsta placering och endast 1 poäng.

Även Hermès återfinns i botten med 37 procent köprekommendationer, 53 procent neutrala rekommendationer och 8 procent som ger aktien en säljrekommendation. Detta ger Hermès 2 poäng.

Vinstutveckling

Ännu en gång befinner sig Ermenegildo Zegna i topp när det gäller vinstutveckling, denna gång tillsammans med Hermès. Båda bolagen visar imponerande vinsttillväxt de kommande två åren.

Ermenegildo Zegnas vinst per aktie förväntas växa med 27 procent i år och fortsätta öka med 21 procent under 2025. Detta ger bolaget full poäng med 6 poäng totalt. Å andra sidan spås Hermès ha något högre vinsttillväxt i år, men takten förväntas avta till 9 procent nästa år, vilket är den lägsta i urvalet. Trots det visar Hermès ändå imponerande tillväxt och tilldelas 5 poäng.

Brunellon Cucinelli uppvisar den klart jämnaste vinttillväxten med 14 respektive 15 procent, vilket ger 4 poäng. 

Kering har inte oväntat negativ vinsttillväxt i år på 9 procent. Nästa år förväntas vinsten, trots de stora negativa vinstrevideringarna, öka med 15 procent. Trots detta placerar bolaget sig som sämst i klassen och tilldelas endast 1 poäng.

LVMH förväntas ha en vinsttillväxt på 7 procent i år och ytterligare 11 procent under 2025. Denna tillväxt räcker inte långt i den snabbväxande lyxsektorn och ger endast totalt 2 poäng.

Efter fem rundor står det klart att Ermenegildo Zegna, det minsta bolaget mätt i börsvärde och även det yngsta på börsen, har presterat bäst. Bolaget från Trivero tar hem segern med imponerande 22 poäng och vinner tre av de fem rundorna.

LVMH, skapat av Bernard Arnault, tar andraplatsen med 20 poäng. Den franska lyxvarugigantens prestation liknar mer en vinnare i Tour de France med sin uthållighet och höga placeringar i alla grenar, även om den inte vinner någon enskild etapp.

Trots en historiskt låg värdering hamnar Kering längst ned i rankingen med 14 poäng och bottenplaceringar i tre av de fem områdena.

Resultaten visar på en mycket konkurrenskraftig och dynamisk lyxvarusektor som erbjuder en vinsttillväxt långt över börssnittet.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på finansmarknaden.

Följ mig gärna på X

Följ Placera på Facebook , LinkedInXYouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -