Analys: Uppsidan lockar i Embracers avknoppning

Det nya börsbolaget Coffee Stain verkar inte vara någon ihopförvärvad häxblandning, och strategin är på många sätt diametralt motsatt den som Embracer haft. Coffee Stain har mer likheter med Paradox – men aktien prissätts än så länge inte därefter.

Coffee Stain December 2025

Idag, 14:25

Coffee Stain
Börskurs: 24,50 kr
Antal aktier: 223,2 m
Börsvärde: 5 468 Mkr
Nettokassa: 465 Mkr
VD: Anton Westbergh
Ordförande: Jacob Jonmyren

Igår startade handeln med den senaste avknoppningen från datorspelskoncernen Embracer. Det nya bolaget heter Coffee Stain (24,50 kr) och får ett börsvärde på 5,5 miljarder kronor.

Coffee Stain fokuserar på PC- och konsolspel och sysselsätter 250 anställda fördelat på 13 förhållandevis små studior. Bolaget är lönsamt, omsätter cirka 1 miljard kronor och får runt 90% av sina intäkter från sex stora varumärken. En översikt av dessa finns här i bolagets presentationsmaterial.

Vårt huvudscenario
2024/25
2025/26E
2026/27E
2027/28E
Omsättning
1 089
958
1 006
1 057
 - Tillväxt
+0,4%
-12,0%
+5,0%
+5,0%
Rörelseresultat
322
215
272
312
 - Justeringar
162
120
100
100
"Cash Ebit"
484
335
372
412
 - Rörelsemarginal
44,4%
35,0%
37,0%
39,0%
Resultat efter skatt
192
180
283
313
Vinst per aktie
1,39
0,81
1,27
1,40
Utdelning per aktie
-
0,00
0,50
0,75
Direktavkastning
-
0,0%
2,0%
3,1%
Avkastning på eget kapital
12%
7%
8%
8%
15%
10%
10%
10%
5,1x
-1,7x
-2,3x
-2,5x
17,7x
30,2x
19,3x
17,5x
10,3x
14,9x
13,4x
12,1x
4,6x
5,2x
5,0x
4,7x
Kommentar: Justeringarna mot resultatet utgörs i huvudsak av två poster: (i) återläggning av förvärvsrelaterade avskrivningar på ca +160 Mkr/år, samt (ii) justeringen från Justerad Ebit till Cash Ebit där avskrivningar byts ut mot faktiska investeringar samtidigt som leasingkostnader dras av, vilket sammanlagt påverkade rörelseresultatet med -60 Mkr under föregående räkenskapsår 2024/25. Föregående räkenskapsår innehöll utöver detta även en nedskrivning av immateriella tillgångar på 73 Mkr. Vinst per aktie för 2024/25 är beräknat av Afv med hänsyn taget till dessa justeringar. Bolaget har brutet räkenskapsår som löper 1 april-31 mars.

Datorspelsundret i Skövde

Coffee Stain grundades 2010 av sammanlagt nio medgrundare varav en är nuvarande VD Anton Westbergh som suttit på posten sedan start.

Fakta

Mer om Goat Simulator

Lanserades 2014 samt i ny tappning 2022 och har totalt sålt för 1 400 Mkr. Intäktsmodellen bygger primärt på att sälja upplagor men i viss mån även expansionsmaterial. Den senaste expansionen Baadlands: Furry Road släpptes nu i november och säljs för ca 160 kr. Spelserien utvecklas av Coffee Stain North med totalt 32 anställda.

Bolaget är på många sätt byggt runt framgången med datorspelet Goat Simulator – ett skämtsamt och kaotiskt spel där användaren antar skepnaden av en get med målet att ställa till så mycket oreda som möjligt. Goat Simulator är än idag ett av koncernens viktigare varumärken.

Fakta

Mer om Deep Rock Galactic

Lanserades 2018 och har sålt för totalt 1 250 Mkr. Intäktsmodellen bygger primärt på att sälja upplagor. Nytt innehåll introduceras i ”säsonger” som är gratis att delta i men kommer med nytt extramaterial att köpa i spelet. Just nu utvecklas det nya spelet Deep Rock Galactic: Rogue Core som väntas lanseras 2026. Spelserien utvecklas av danska Ghost Ship Games med 47 anställda.

Med hjälp av kassaflödet från det spelet lades grunden till nuvarande strategi. Bland annat startades en förlagsaffär upp. Och en minoritetsinvestering i danska Ghost Ship Games genomfördes, som ligger bakom spelet Deep Rock Galactic vilket är ett annat av koncernens stora varumärken.

2018 sålde Coffee Stain sig till Embracer. Ett ganska naturligt steg efter att bolaget rönt en del framgångar samtidigt som det bland det stora gänget medgrundare fanns lite olika idéer kring vad man ville göra framöver.

Som del av Embracer har Coffee Stain växt kraftigt till dagens 13 studior. Det har skett både genom egna förvärv men bolaget har också tagit över fem studior från Embracer inför avknoppningen.

Inte som huvudägaren

Tre största ägare i Coffee Stain
Värde (Mkr)
Andel
Lars Wingefors AB
884
20,1%
Savvy Gaming Group
410
7,5%
DNB Asset Management AS
390
7,1%
Största insider utanför topp tre
Värde (Mkr)
Andel
Anton Westbergh (VD)
15
0,3%

Vi tycker man ganska snabbt kan konstatera att Anton Westbergh verkar vara en helt annan typ av ledare för Coffee Stain, än vad Lars Wingefors varit för Embracer. Även om vi inte skulle gå så långt att kalla det en kulturkrock mellan huvudägaren och ledningen i Coffee Stain.

Embracer-bygget präglades av en hetsig jakt på tillväxt genom mängder av förvärv. Det slutade som de flesta vet i stor överskuldsättning och andra problem som är bakgrund till att Embracer nu delat upp sig i tre mindre börsbolag.

I Coffee Stain jobbar man i stället med små men skickliga grupper som utvecklar nischade datorspel med blygsam budget, ibland kallade indiespel. Anton Westbergh verkar skeptiskt inställd till förvärv där man köper ut 100% av entreprenörernas ägande. Och han beskriver sig som ”allergisk mot transmedia” – det vill säga den idé som delvis präglade Embracer där det skulle finnas stora synergier i att kombinera datorspel med annan media som brädspel, film och böcker.

Vi uppfattar inte den här hållningen som ett sätt för Coffee Stain att distansera sig från Embracers stökiga historik. Snarare verkar det vara en genuin önskan att utveckla bra datorspel som lyser igenom hos Anton Westbergh, som också själv är just datorspelsutvecklare i grunden.

Hem till indieutvecklare

Nu är Coffee Stain som sagt hem för 250 anställda fördelat på 13 decentraliserade spelstudior med i de flesta fall runt 5-30 anställda vardera, varav merparten är utvecklare. Utöver det finns två förlagsbolag samt ett litet centralt moderbolag.

Fokus har hela tiden varit på PC- och konsolspel. Gemensamt är att flera av spelen till en början utvecklats av bara ett fåtal personer, men sedan skalats upp i takt med att framgångarna växt.

Coffee Stain lägger knappt några pengar alls på marknadsföring. I stället försöker bolaget bygga en stark gemenskap kring spelarna, som också ofta har bra idéer kring hur de vill att spelen ska utvecklas framöver.

Till börsen i svacka

Fakta

Mer om Welcome to Bloxburg

Lanserades 2016 men förvärvades av Coffee Stain under 2022. Har sedan lanseringen sålt för totalt 1 350 Mkr, men intäkterna har dalat sedan 2022 på grund av en del dåliga utvecklingsbeslut samt hårdare konkurrens på Roblox, som är spelets huvudsakliga plattform. 2024 skruvades intäktsmodellen om så att spelet blev gratis att spela, men med möjlighet att köpa extra förmåner i spelet. Utvecklas av Coffee Stain Göteborg med 17 personer.

Inför avknoppningen är Coffee Stain dock i något av en svacka. Hittills under räkenskapsårets första halvår (april-september) har intäkterna fallit 16% jämfört med föregående år. Det förklaras till ungefär hälften av den starkare kronan, men till viss del också av något färre nya lanseringar av nya spel och nytt innehåll. På marginalen kan också nämnas att spelet Welcome to Bloxburg haft vissa egna problem.

Finansiella innovationer

Vad gäller just nya lanseringar har Coffee Stain tagit fram en rapporteringsmässig innovation som vi uppskattar. Bolaget delar nämligen upp försäljningen i vad man kallar ”Baseline” samt ”Launch uplift effect”.

  • Baseline är den återkommande komponenten som drivs av den befintliga spelkatalogen.
  • Launch uplift effect är i stället den tillfälliga skjuts som kommer när ett nytt spel eller nytt innehåll lanseras. Detta inkluderar försäljning som sker inom 60 dagar efter lansering.

Fakta

Mer om Valheim

Valheim blev en enorm succé när det slog igenom under 2021. Trots att spelet fortfarande är ofärdigt (så kallad "Early Access" på speldistributionsplattformen Steam) har det sålt 16 miljoner exemplar med totala intäkter på 2 000 Mkr. Den första kompletta versionen väntas lanseras under 2026, och spelet tillgängliggörs då sannolikt även på Playstation 5. Coffee Stain är förläggare av Valheim och äger även 30% av utvecklaren Iron Gate med 16 personer baserade i Skövde.

Mätt på det här sättet är Baseline-intäkterna någorlunda stabila kring 800 Mkr på årsbasis. Den mer tillfälliga lanseringseffekten har senaste två åren legat kring 200 Mkr, men varierat kraftigt över tid och mellan kvartal. Räkenskapsåret 2022/23 uppgick lanseringseffekten exempelvis till över 900 Mkr. Då släpptes bland annat det omtalade vikingaspelet Valheim som är ännu ett av koncernens största spel.

En annan innovation är bolagets mått ”Cash Ebit”. Likt bolagets justerade rörelseresultat har Coffee Stain i det här måttet återlagt förvärvsrelaterade immateriella avskrivningar, vilket är allmänt accepterat. Utöver det har bolaget bytt ut avskrivningar mot faktiska investeringar i framför allt spelutveckling, och därtill dragit av leasingkostnader. Den här justeringen har varit negativ de senaste åren vilket gör Cash Ebit något lägre än bolagets justerade rörelseresultat. Generellt tycker vi Cash Ebit är ett rättvisande mått.

Fokus på befintliga spel

Fakta

Mer om Satisfactory

Satisfactory släpptes som Early Access på speldistributionsplattformen Steam under 2019 och har sedan dess sålt för totalt 1 100 Mkr. 2024 lanserades den första fullskaliga versionen av spelet. Intäktsmodellen bygger på att sälja upplagor av spelet. Nu i november har distributionen av spelet utökats från att bara säljas till PC till att även finnas på konsol. Spelet utvecklas av Coffee Stain Studios med 31 personer.

Blickar vi framåt ligger fokus först och främst på att utveckla redan befintliga spelserier. Av bolagets rörelsekostnader på strax över 0,5 miljarder kronor går ungefär 80% till att utveckla befintliga spel med exempelvis nytt innehåll och breddning till nya spelplattformar. Ett sådant exempel är spelet Satisfactory som nyligen lanserades till konsol från att tidigare bara funnits på PC.

I andra hand ska helt nya spel utvecklas, och hit går resterande 20% av nuvarande rörelsekostnader.

I tredje hand ska tillväxten komma från förvärv, och här verkar minoritetsinvesteringar i nya spelstudior vara den väg som VD Anton Westbergh föredrar. Balansräkningen är stark med en nettokassa på strax under 0,5 miljarder kronor efter avknoppningen.

Fakta

Mer om Teardown

Teardown lanserades 2020 och har sålt för totalt 450 Mkr. Intäktsmodellen bygger primärt på att sälja upplagor men i viss mån även expansionsmaterial. Näst på tur står att lansera ett flerspelarläge. Teardown är utvecklat på en helt egen spelmotor av Malmöbaserade Tuxedo Labs med 15 personer.

Coffee Stain har historiskt inte varit någon frekvent förvärvare inom Embracer-gruppen. Malmöbaserade Tuxedo Labs som står bakom spelet Teardown är exempelvis ett av de senaste tillskotten, men förvärvades inte av Coffee Stain utan av Embracer-bolaget Saber Interactive under 2022. Men håller nu alltså på att integreras i Coffee Stain i stället.

Svårt med prognoser

Vad tillväxten kan tänkas bli är svårt att förutspå. Så pass svårt att bolaget själva inte tycker det varit meningsfullt att sätta upp något finansiellt tillväxtmål inför avknoppningen. Andemeningen är ungefär att tillväxt och finansiell framgång kommer följa om bolaget lyckas utveckla framgångsrika spel – men kan inte vara det överordnade målet.

Vi tror 2025 kommer innebära ett väsentligt resultattapp. Därefter har vi blygsamma förväntningar på tillväxten (+5%) men hoppas att bolaget kan nå marginaler på 35-40% vilket är något under de cirka 40-50% bolaget presterat historiskt.

I verkligheten lär dock omsättning och resultat svänga kraftigt över tid beroende på när nya lanseringar sker, och hur väl de presterar. Den stora uppsidan finns ifall bolaget skulle lyckas lansera någon ny storsäljare. Det finns en sådan option i det här bolaget, som är svår att sätta ett värde på.

Så värderas datorspelsbolagen

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Coffee Stain (Afv)
-
19,3x
13,4x
5,0x
37,0%
5,0%
Paradox
-16%
23,2x
18,0x
6,3x
35,2%
6,7%
Take-Two
33%
31,3x
24,8x
5,2x
21,0%
18,9%
Electronic Arts
24%
21,9x
18,1x
6,2x
34,3%
4,9%
Ubisoft
-54%
19,7x
17,2x
1,1x
6,4%
9,8%
Capcom
4%
25,2x
16,6x
6,8x
41,3%
8,5%
Square Enix
38%
28,8x
15,7x
2,5x
15,9%
5,1%
Nintendo
28%
26,0x
18,3x
4,2x
23,1%
8,8%
Genomsnitt
8%
20,7x
14,6x
4,9x
34,3%
5,9%
Källa: Factset

Mer Paradox än Embracer

Vi tycker Coffee Stain ger ett kvalitativt intryck. Detta är ingen ihopförvärvad häxblandning utan en samling relativt likartade studior som huvudsakligen är baserade i Sverige och inriktade på små men framgångsrika indiespel. 90% av omsättningen är koncentrerad till sex etablerade varumärken som alla har funnits runt 5-10 år på marknaden.

Vi föreställer oss att Coffee Stain kommer ha betydligt mer gemensamt med Paradox framöver, än gamla Embracer. Just nu är värderingen (13,4x Cash Ebit) dock ett par hack under Paradox (18,0x Ebit).

Omkring 80% av nuvarande intäkter kommer från mer stabil försäljning ur den befintliga katalogen. Nylanseringarna ser dock ut att bli något färre i år, och valutamotvind ovanpå det gör att Coffee Stain kommer till börsen med fallande resultat. Det riskerar göra marknaden osäker, och bolaget möter troligen även ett tufft tredje kvartal.

Aktien är spännande och uppsidan lockar. Vi väljer dock att syna ytterligare något kvartal för att se hur djup svackan kan tänkas bli innan det vänder. Att avknopparen Embracer finns på Stockholmsbörsen medan avknoppningen Coffee Stain hamnar på First North skulle också kunna leda till lite turbulens i ägarlistan närmsta tiden.

Tio största ägare i Coffee Stain
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Lars Wingefors AB
884
20,1%
20,1%
Savvy Gaming Group
410
7,5%
7,5%
DNB Asset Management AS
390
7,1%
7,1%
Matthew Karch
306
5,6%
5,6%
Alecta Tjänstepension
166
3,0%
3,0%
Andrey Iones
162
3,0%
3,0%
SEB Funds
146
2,6%
2,6%
Vanguard
145
2,6%
2,6%
Norges Bank Investment Management
134
2,4%
2,4%
Carnegie Fonder
129
2,4%
2,4%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Anton Westbergh
15
0,3%
0,3%
Henrik Tjärnström med familj
9
0,2%
0,2%
Kicki Wallje-Lund
0
0,0%
0,0%
Jacob Jonmyren
0
0,0%
0,0%
Erik Sunnerdahl
0
0,0%
0,0%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
20,5%
20,5%
Ämnen i artikeln

Coffee Stain Group B

Senast

22,76

1 dag %

1,13%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån