Björn Borg når rekordomsättning för ett andra kvartal
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.

Idag, 07:49
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Idag, 07:49
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade också.
"Den starka starten på året håller i sig även under årets andra kvartal, med en försäljningsökning på 6 procent till 226 MSEK. Det är vår högsta omsättning någonsin för ett andra kvartal. Även rörelseresultatet utvecklas positivt jämfört med föregående år och ökar med 11,5 procent till
10,6 MSEK. Vår ambitionsnivå är visserligen högre, men jag tycker att vi levererar ett godkänt andra kvartal – och därmed ett bra första halvår", uppger vd Henrik Bunge.
Han skriver att den största framgången under kvartalet utan tvekan är den fortsatta tillväxten för klädkollektionen, som ökade med 45 procent.
Omsättningen steg 6,0 procent till 225,9 miljoner kronor (213,2). Valutaneutralt ökade nettoomsättningen med 8,9 procent.
Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 26,3 procent till 51,6 miljoner kronor (40,8), omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 97,4 miljoner (88,2). en ökning om 10,5 procent.
"Tillväxten under perioden drivs av samtliga produktkategorier utom skor. Väskor ökar med 38 procent, underkläder med 11 procent, och – som nämnts – sportkläder med 45 procent. Skoförsäljningen minskar i kvartalet, men det förklaras av att vi under motsvarande period
föregående år i princip hade hela första halvårets skoförsäljning samlad, till följd av att vår tidigare licenspartner gick i konkurs under Q1 2024. Denna effekt gäller dock enbart grossistverksamheten. Inom vår egen e-handel utvecklas skoförsäljningen mycket starkt, med en ökning på 56 procent under kvartalet", skriver Bunge.
Geografiskt var det särskilt stark tillväxt i största marknaden Sverige som ökade med 23 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 50,6 procent (51,8). Valutaneutralt uppgick bruttovinstmarginalen till 47,5 procent, en minskning om 4,3 procentenheter.
Rörelseresultatet blev 10,6 miljoner kronor (9,5), med en rörelsemarginal på 4,7 procent (4,5).
Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (6,5), en minskning med 38,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,16 kronor (0,26), vilket innebär en minskning med 38,5 procent mot föregående år.
"Vårt fokus för 2025 ligger fast: att driva lönsam tillväxt genom att prioritera våra strategiska områden – sportkläder, skor, vår egen e-handel och den tyska marknaden. Efter årets första halvlek bedömer jag att vi är på rätt väg. Inte alltid i det tempo jag önskar – men vi tar oss konsekvent framåt. Jag vill särskilt lyfta sportkläder, e-handel och Tyskland som tre områden med exceptionellt stark utveckling", kommenterar Henrik Bunge.
Björn Borg, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
---|---|---|---|
Nettoomsättning | 225,9 | 213,2 | 6,0% |
Rörelseresultat | 10,6 | 9,5 | 11,6% |
Rörelsemarginal | 4,7% | 4,5% | |
Nettoresultat | 4,0 | 6,5 | -38,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,16 | 0,26 | -38,5% |
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Idag, 07:49
Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade också.
"Den starka starten på året håller i sig även under årets andra kvartal, med en försäljningsökning på 6 procent till 226 MSEK. Det är vår högsta omsättning någonsin för ett andra kvartal. Även rörelseresultatet utvecklas positivt jämfört med föregående år och ökar med 11,5 procent till
10,6 MSEK. Vår ambitionsnivå är visserligen högre, men jag tycker att vi levererar ett godkänt andra kvartal – och därmed ett bra första halvår", uppger vd Henrik Bunge.
Han skriver att den största framgången under kvartalet utan tvekan är den fortsatta tillväxten för klädkollektionen, som ökade med 45 procent.
Omsättningen steg 6,0 procent till 225,9 miljoner kronor (213,2). Valutaneutralt ökade nettoomsättningen med 8,9 procent.
Nettoomsättningen för egen e-handel ökade med 26,3 procent till 51,6 miljoner kronor (40,8), omsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 97,4 miljoner (88,2). en ökning om 10,5 procent.
"Tillväxten under perioden drivs av samtliga produktkategorier utom skor. Väskor ökar med 38 procent, underkläder med 11 procent, och – som nämnts – sportkläder med 45 procent. Skoförsäljningen minskar i kvartalet, men det förklaras av att vi under motsvarande period
föregående år i princip hade hela första halvårets skoförsäljning samlad, till följd av att vår tidigare licenspartner gick i konkurs under Q1 2024. Denna effekt gäller dock enbart grossistverksamheten. Inom vår egen e-handel utvecklas skoförsäljningen mycket starkt, med en ökning på 56 procent under kvartalet", skriver Bunge.
Geografiskt var det särskilt stark tillväxt i största marknaden Sverige som ökade med 23 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 50,6 procent (51,8). Valutaneutralt uppgick bruttovinstmarginalen till 47,5 procent, en minskning om 4,3 procentenheter.
Rörelseresultatet blev 10,6 miljoner kronor (9,5), med en rörelsemarginal på 4,7 procent (4,5).
Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (6,5), en minskning med 38,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,16 kronor (0,26), vilket innebär en minskning med 38,5 procent mot föregående år.
"Vårt fokus för 2025 ligger fast: att driva lönsam tillväxt genom att prioritera våra strategiska områden – sportkläder, skor, vår egen e-handel och den tyska marknaden. Efter årets första halvlek bedömer jag att vi är på rätt väg. Inte alltid i det tempo jag önskar – men vi tar oss konsekvent framåt. Jag vill särskilt lyfta sportkläder, e-handel och Tyskland som tre områden med exceptionellt stark utveckling", kommenterar Henrik Bunge.
Björn Borg, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
---|---|---|---|
Nettoomsättning | 225,9 | 213,2 | 6,0% |
Rörelseresultat | 10,6 | 9,5 | 11,6% |
Rörelsemarginal | 4,7% | 4,5% | |
Nettoresultat | 4,0 | 6,5 | -38,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,16 | 0,26 | -38,5% |
Börsen
Rapporter
Aktieanalyser
Kryptovalutor
Inflation
Wingefors försäljning
Börsen
Rapporter
Aktieanalyser
Kryptovalutor
Inflation
Wingefors försäljning
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 646,38