H&M höjer utdelningen
Klädjätten höjer utdelningen men inte så mycket som analytikerna räknat med. Resultatet för det fjärde kvartalet var sämre än väntat.

28 januari, 2015
Klädjätten höjer utdelningen men inte så mycket som analytikerna räknat med. Resultatet för det fjärde kvartalet var sämre än väntat.
28 januari, 2015
Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 7.731 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2013/2014.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 7.886 miljoner kronor.
Bruttomarginalen blev 60,4 procent, jämfört med förväntade 60,3 procent.
Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:50), att jämföra med förväntade 9:97 kronor.
H&M:s varulager var vid utgången av det fjärde kvartalet 16 procent högre än för ett år sedan. Varulagret summerades till 19.403 miljoner kronor.
I lokal valuta steg varulagret med 14 procent.
Sammansättningen och nivån av det utgående varulagret betecknar bolaget som "bra".
H&M har som målsättning att öppna cirka 400 nya butiker netto under verksamhetsåret 2014/2015, enligt rapporten.
Enligt SME Direkt räknade analytikerna med att H&M ska öppna 398 butiker. Estimaten i sammanställningen sträckte sig mellan 373 och 449 butiker.
Under 2015 räknar H&M med att ta sitt första steg med butiksöppningar in i de nya länderna Indien, Sydafrika, Peru, Taiwan och Macao, vilket är en upprepning av vad bolaget tidigare kommunicerat.
H&M kommer under hösten 2015 börjar att lansera H&M Beauty - ett nytt och brett koncept inom make-up, kropps- och hårvård.
H&M Beauty, som ersätter bolagets nuvarande egenproducerade kosmetik, kommer redan i år att lanseras i cirka 900 H&M-butiker på cirka 40 marknader samt på onlinemarknaderna.
Klädjätten höjer utdelningen men inte så mycket som analytikerna räknat med. Resultatet för det fjärde kvartalet var sämre än väntat.
28 januari, 2015
Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 7.731 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2013/2014.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 7.886 miljoner kronor.
Bruttomarginalen blev 60,4 procent, jämfört med förväntade 60,3 procent.
Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:50), att jämföra med förväntade 9:97 kronor.
H&M:s varulager var vid utgången av det fjärde kvartalet 16 procent högre än för ett år sedan. Varulagret summerades till 19.403 miljoner kronor.
I lokal valuta steg varulagret med 14 procent.
Sammansättningen och nivån av det utgående varulagret betecknar bolaget som "bra".
H&M har som målsättning att öppna cirka 400 nya butiker netto under verksamhetsåret 2014/2015, enligt rapporten.
Enligt SME Direkt räknade analytikerna med att H&M ska öppna 398 butiker. Estimaten i sammanställningen sträckte sig mellan 373 och 449 butiker.
Under 2015 räknar H&M med att ta sitt första steg med butiksöppningar in i de nya länderna Indien, Sydafrika, Peru, Taiwan och Macao, vilket är en upprepning av vad bolaget tidigare kommunicerat.
H&M kommer under hösten 2015 börjar att lansera H&M Beauty - ett nytt och brett koncept inom make-up, kropps- och hårvård.
H&M Beauty, som ersätter bolagets nuvarande egenproducerade kosmetik, kommer redan i år att lanseras i cirka 900 H&M-butiker på cirka 40 marknader samt på onlinemarknaderna.
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 434,06