Lanserar rosécider

Kopparbergs Bryggerier tar steget in i vinsegmentet, avslöjar bolagets vd, som tillägger att försäljningsvolym börjat utmana bolagets bryggerikapacitet.


25 augusti, 2016

Kopparbergs Bryggerier tar i höst steget in i vinsegmentet genom att lansera en sparkling rosé, en rosécider i två olika smaker.

Redan i våras uppgav vd:n för Direkt att Kopparbergs sneglade på vinsegmentet, en "väldigt stor marknad som ligger och väntar på en förnyelse".

"Vi ska ligga i framkant och vara ett dynamiskt dryckesbolag", sade Peter Bronsman utan att vid det tillfället med säkerhet uppge när en färdig produkt skulle kunna nå marknaden.

"Under hösten kommer vi att lansera en sparkling rosé. Nu blir det av, men jag kan inte namnge kunderna ännu. Vi kommer att lansera på vissa utvalda marknader i Europa med Storbritannien som huvudmarknad. Det är som en champagneflaska på 75 centiliter, som riktar sig mot vinsegmentet med en image mot champagnehållet", säger Kopparbergs-vd:n.

Enligt Peter Bronsman rör det sig om en ny typ av produkt, en rosécider som är anpassad vad gäller både alkoholhalt och sötma. Målgruppen är bland annat de som i dag väljer det italienska mousserande vinet Prosecco eller spanska Cava.

Att Kopparbergs Bryggeriers omsättning sjönk i det andra kvartalet, visserligen marginellt, beror till största delen på en förändrad produktmix och bara till viss del på försvagningen av det brittiska pundet.

Det säger Kopparbergs vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

I det andra kvartalet landade nettoomsättningen exklusive dryckesskatt på 588 miljoner kronor, jämfört med 592 miljoner motsvarande period 2015.

"Det är självfallet lite valutor. Pundförsvagningen har påverkat omsättningen negativt, men inte i någon större omfattning. Den största delen är produktmixen. Det kan vara så att vi framför allt på den engelska marknaden lanserat lite mindre förpackningar, fast med en högre intjäning. Det kan slå lite mellan kvartalen, men på ett helt år brukar det jämna ut sig", säger Peter Bronsman.

Storbritannien är en av huvudmarknaderna för Kopparbergs ciderförsäljning.

Kopparbergs andra kvartal bjöd på stigande marginal, 16,1 procent jämfört med 15,5 andra kvartalet 2015. Förutom en ökad försäljning av vissa ölsorter med högre lönsamhet förklaras förbättringen också av att andelen cider av den totala försäljning ökat i relation till ölandelen som generellt har en lägre marginal än cidern.

Kopparbergs har fortfarande en viss vattenförsäljning (någon procent av omsättningen), men om man ser på enbart cider och öl är de bägge produktsegmentens andelar nu ungefär 75/25, enligt vd:n.

Enligt Peter Bronsman har Kopparbergs nu kommit upp i en försäljningsvolym som börjar utmana bolagets bryggerikapacitet.

"Vi håller nu på att titta på hur vi ska göra. Det är ingen superpanik just i dag, men till nästa år måste vi göra någonting. Det finns två alternativ när man ska öka volymen. Antingen bygger vi ut bryggeriet i Kopparberg eller så hyr vi in oss på andra bryggerier", säger vd:n.

Ämnen i artikeln

Kopparbergs B

Senast

116,20

1 dag %

0,35%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,92%

Senast

2 434,06

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.