Nvidia är den klart ledande designern av grafikbehandlingsenheter som förbättrar upplevelsen på datorplattformar. Bolaget är specialiserade inom visuell datorteknik och erbjuder ett flertal produkter som grafikkort, grafikbehandlingsenheter (GPU) och artificiell intelligens (AI).
Företagets hårdvaruprodukter används på en mängd slutmarknader. Det omfattar allt från avancerade datorer för spel, stora molnbaserade datacenter och inom AI och inte minst framtidsområdet självkörande fordon.
Under de senaste åren har företaget utvidgat sitt fokus från traditionella PC-grafikapplikationer för spelindustrin, molnbaserade datacenter och till viss del en viktig spelare inom så kallad kryptovalutamining, till mer komplexa och gynnsamma möjligheter inom artificiell intelligens och automatisk fordonskörning. De två sistnämnda områden utnyttjar företagets grafiska processorenheter med hög prestanda för att klara av att behandla mycket information snabbt.
Nvidia är i mångt och mycket en klassisk representant för det dynamiska och progressiva Silicon Valley. Bolaget grundades 1993 och börsintroducerades bara sex år senare 1999, året före den stora internet-kraschen. Huvudkontoret är i Santa Clara, Kalifornien. En av bolagets tre grundare Jensen Huang är fortfarande kvar som VD och styrelseordförande och har som många andra framgångsrika tech-entreprenörer en examen från Stanford universitet som ligger i hjärtat av Silicon Valley.
Jensen Huang
Nvidia är marknadsledande och i mångt och mycket upphovsmannen till dagens avancerade grafik genom GPU:er. De närmaste konkurrenterna är AMD, Intel, Broadcom, Xilinx och Qualcomm. Men enligt många har Nvidia en betydande fördel i många av konkurrenterna behöver licensera viss IP från Nvidia och integrera i sina egna produkter.
Nvidias framgångar har historiskt varit en väl tilltagen forskningsbudget i förhållande till många av konkurrenterna. Man har kontinuerligt förnyat sig, vilket varit en nyckelfaktor för att behålla en hög marginal. Bolaget har många patent relaterade till hårdvarudesignen för sina GPU:er förutom de mjukvaru- och ramverk som används för att dra nytta av GPU:erna inom spel, design, visualisering och andra grafikintensiva applikationer.
Dessutom kräver de senaste PC-spelen vanligtvis systemprogramvaruuppdateringar (drivrutiner) som optimerar prestanda för GPU:erna. Nvidia anses erbjuda mer tillförlitliga drivrutiner för de flesta spel som gör det möjligt för spelare att dra full nytta av sina GPU:er, medan konkurrenter som AMD inte kan matcha Nvidias i bredd och konsistens av drivrutinsuppdateringar.
Stora delar av Nvidias historiska försäljningstillväxt har varit drivet av spelindustrin som har utvecklat allt mer avancerade och grafiskt krävande spel. Till viss del har även det bitvis stora intresset för kryptovalutor drivit tillväxten men toppens 2018. Här spås tillväxten mattas av någon men den kraftigt växande intresset för e-sport kan mycket väl göra att marknaden är lite för konservativ i sina tillväxtantaganden.
Nvidia har även tagit steg att bredda sina produkter till andra marknader. Nvidias molnbaserade datacenter-segment växer också i snabb takt men sannolikt har den största tillväxten redan varit. Här ökade man tempot genom förvärvet av molntjänst- och nätverksspecialisten Mellanox Technologies våren 2019. Den första affären som breddade Nvidias verksamheten från grafikkort och GPU:er till närliggande verksamheter. Ett viktigt förvärv som lade en bra bas att växa inom superdatorer och det snabbväxande AI-området.
Bolaget dominerar idag delar av artificiell intelligens (AI) området. Ett område som snabbt går framåt och spås omvandla de flesta branscher på sikt. Nvidia har gjort sina GPU:er till något av en dators hjärna inom 3D-grafik, snabba beräknar och hantering av stora mängder data.
Nvidias GPU:er används idag för att påskynda beräkningar med målet att träna AI-system som behövs för bland annat självkörande bilar och att utföra snabba och precisa medicinska diagnoser.
Nvidias produkter används inom beräkningsintensiva områden. GPU:er används idag inom heta det AI-området som heter djupinlärning. Hit räknas bland annat taligenkänning som Apples Siri, Google Now och Amazons Alexa. Och även fotoigenkänning och rekommendationsmotorer som används både av aktörer som Netflix och Amazon.
För att träna en dator för att känna igen talade ord eller bilder måste den utsättas för massiva datamängder med målet att utbilda sig själv. Träningsprocessen är perfekt för grafikprocessorer som har så kallad parallellarkitektur bestående av tusentals mindre kärnor designade för att hantera flera uppgifter samtidigt.
2006 startade man samarbete med Tesla inom självkörande bilar. Efter det har man idag partnerskap med flera ledande biltillverkare som Toyota, Volkswagen-gruppen och nu senast Daimler Mercedes-Benz.
Det handlar om att skapa datorsystem i fordon med hjälp av AI-datainfrastruktur. På sikt ska nästa generations Mercedes-Benz-fordon utrustas med uppgraderbara automatiserade körfunktioner från Nvidia. För Nvidias del handlar det om att vara en leverantör grafikkort, programmjukvara, back end-datacenter och AI-modellutbildning. Den heter NVIDIA DRIVE-plattformen. Och innehåller en fullständig systemmjukvara utformad för automatiserad körning.
På sikt kommer den typen av plattformar att installeras i miljontalsfordon. Ett hett tillväxtområde som de traditionella konkurrenterna till Nvidia och sneglar på. Men även nya aktörer vill ha en del av den framtida tillväxten inom självkörande bilar. Tesla satsar på att utveckla en helt egen plattform och nu senast flaggade världens största teknikbolag Apple för att de är klart intresserad av både den framtida elbilsmarkanden och självkörande fordons teknologin.
Sist men inte minsta är Nvidia på väg att förvärva det Cambridgebaserade kretskortstillverkaren Arm från japanska Softbank. En affär som annonserades den 13 september och räknas vara klar i början på 2022 och är på 40 miljarder dollar.
Affären stärker Nvidia inom smarttelefonteknologin och även inom AI, molnbaserade datacenters, självkörande bilar och inte minst inom robotiseringstemat.
Värderingen av Nvidia är onekligen hög baserad på 2020 års vinstprognoser, men bolaget växer snabbt de närmaste åren. Enligt Factsets prognoser kommer omsättningen att växa med närmare 100 procent fram till 2022. Det är över Nvidias historiska omsättningstillväxt på 17 procent.
Samtidigt förväntas vinsten per aktie växa med 150 procent från 2020 års vinst på 4,6 dollar per aktie till vinstprognosen om 11,6 dollar per aktie 2022. Även det över den 21-procentiga tillväxten för vinst per aktie Nvidia har uppvisat de senaste fem åren.
Det gör att Nvidias P/e-talsvärdering kommer ner från 100 för 2020 års vinst till 47 för vinstprognosen 2022. Det är under Nvidias snittvärdering för de senaste fem åren på 48,3.
Vi tror att Arm-förvärvet stärker och breddar Nvidia. Och att bolaget kommer att fortsätta att vara marknadsledare på nya snabbväxande områden genom sin innovationskraft. Nvidia är ett intressant bolag för den som är långsiktigt och vill ta del av tillväxtresan för nya områden som AI och självkörande fordon. Vi ger ett köpråd.
Gå till Placera.se och läs fler artiklar
Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
NVIDIA | Köp | 541,27 | - |