Räkna inte med några feta vinster

Aktieanalys Viktminskningsbolaget WW Internationals aktie har gjort en formidabel vändning i år med en uppgång på 170 procent. Finns det mer att hämta?

WW International erbjuder en av de mest heltäckande viktminskningslösningarna på marknaden. Programmen innehåller bland annat coaching, företagets egenutvecklade SmartPoints-system, sömnregistrering, träningsvanor, WW-märkta snacks, måltider, köksredskap och kokböcker.

65 procent av intäkterna genereras i USA, 23 procent i Kontinentaleuropa, 5 procent i Storbritannien och drygt 4 procent i Kanada.

WW International var tidigare känt som Weight Watchers. Det är ett företag som haft stor påverkan på hälso- och viktminskningsbranschen.

Weight Watchers grundades av Jean Nidetch 1963 i Queens i New York. Nidetch hade själv kämpat med viktproblem och startade en stödgrupp för vänner som också ville gå ner i vikt. Det blev starten för bolaget.

Jean Nidetch

Organisationen växte snabbt i popularitet och började fokusera på en holistisk syn på viktminskning som inkluderade kost, motion och emotionellt stöd.

Under 1970-talet spreds Weight Watchers-konceptet över hela USA.

I mitten av 1970-talet lanserade man ett poängsystem, där mat och aktiviteter tilldelades poäng baserat på näringsvärde och svårighetsgrad.

Under 1980-talet och 1990-talet utökade Weight Watchers sitt utbud genom att erbjuda produkter som färdiga måltider och böcker om hälsa och viktminskning.

Bolaget började även expandera internationellt och etablerade sig som en global aktör inom hälso- och viktminskningsindustrin.

I början av 2000-talet försökte Weight Watchers omdefiniera sig som ett hälsoföretag i stället för att enbart fokusera på viktminskning. De betonade vikten av att förbättra människors övergripande hälsa genom kost, motion och livsstilsförändringar.

Under de senaste åren har företaget genomgått en digital transformation. De har lanserat digitala verktyg och appar som gjort det möjligt för medlemmar att följa olika hälso- och viktminskningsprogram.

I september 2018 bytte man namn från Weight Watchers till WW International. Bakom namnändringen ligger just att man vill fokusera på hälsa ut ett bredare perspektiv.

WW International är visserligen ett välkänt bolag men de har under de senaste åren brottats med krympande intäkter och allt högre kostnader för försäljning- och marknadsföring.

De problemen kan nu höra till historien. Även om senaste kvartalsrapporten var relativt svag, valde vd Sima Sistani att höja utsikterna för helåret.

En positiv nyhet i senaste kvartalsrapporten var att antalet prenumeranter återigen steg. Antalet prenumeranter uppgår nu till 4,1 miljoner. Samtidigt förbättrades rörelsemarginalen.

En viktig orsak till att det ser ljusare ut för WW International är förvärvet i april i år av hälsobolaget Sequence som är en digital hälsoplattform som också säljer de populära viktminskningspreparaten Wegovy och Ozempic.

WW International-aktien bevakas av sex analytiker. Tre av dessa köpstämplar bolaget. Den genomsnittliga riktkursen ligger på 11,40 dollar.

WW International står sannolikt inför en period med stigande tillväxt och Sequence-förvärvet bidrar till att öka exponeringen mot den snabbt växande läkemedelssektorn för viktminskning.

Bolaget har dessutom meddelat att de kommer att dra ner på lågavkastande delar som till exempel konsumentprodukter.

Tillväxten väntas framför allt ta fart under 2024 och 2025, då även rörelsemarginalen spås stiga.

År 2022 2023 2024 2025
Omsättning MUSD 1 041 904 979 1 133
Rörelsemarginal 14,70% 9,27% 15,10% 18,80%
VPA/ USD -3,58 -1,29 0,30 0,74
Utdelning/ EUR - - - -
Källa: Marketscreener        
         

Idag gör bolaget förlust och väntas vända till vinst först helåret 2024.

Det finns också risker i form av konkurrenter som kan påverka prissättningskraften.

Andra risker inkluderar till exempel det europeiska standardiserade näringspoängsystem Nutriscore. Det skulle kunna sägas konkurrera med WW Internationals SmartPoints-system.

Den globala hälso- och välmåendemarknaden är ganska fragmenterad. Det talar ändå för att WW International skulle kunna växa och konsolidera marknaden med ytterligare uppköp inom hälsa, fitness, kost, utseende, sömn och mindfulness.

Efterfrågan lär det dessutom inte vara något fel på. Bara i USA räknas runt 40 procent av befolkning vara överviktig och ännu fler lider av hälsoproblem.

Trots det har börsen sannolikt redan ut tagit ut för mycket i förskott när årets uppgång summeras till 170 procent. Vi väljer att avvakta innan bevisen på att de feta vinsterna är på väg visat sig.

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
WW International Neutral 10,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -