Apple – moget bolag i motvind
Apple har fortfarande en solid affär med hög lönsamhet och stark konkurrensposition, menar Söderström.
"Alla som har möjlighet tror jag äger en iPhone, men det är samtidigt problemet. Det är en välpenetrerad marknad och de har inte någon större volymtillväxt längre", säger han.
Samtidigt har bolaget tappat marknadsandelar i Kina. Valutamotvind och brist på produktnyheter tynger också.
"Och på det har vi tullar och Donald Trumps prat om att iPhones ska tillverkas i USA. Totalt tycker jag att Apple ser lite oinspirerande ut. Förra kvartalsrapporten var lite sisådär. Och jag förväntar mig något liknande även det här kvartalet."
Finns det inte ändå potential i tillväxtmarknader?
"Jo, det stämmer ju. Indien är en marknad de har förväntningar på vet jag. Det är en positiv drivkraft. I och med att folk får det bättre i emerging markets så växer medelklassen och fler skaffar iPhones."
Samtidigt är livslängden för en iPhone längre idag och andrahandsmarknaden ökar.
"Jag har aldrig köpt en ny iPhone. Jag köper begagnat från Swappie eller liknande. De nya modellerna är inte så mycket bättre", säger Söderström.
Vad skulle Apple behöva göra för att väcka köplusten igen?
"Jag hade ju hoppats att Apple skulle komma med någonting nytt inom AI. Att Siri skulle släppas med en riktigt bra AI-funktionalitet. Men de har inte riktigt fått det på plats än."
Sammantaget tycker Johan Söderström att bolagets värdering i förhållande till tillväxten är negativ.
"Kanske framför allt på lång sikt. Jag gillar bolaget och jag använder produkterna. De är lönsamma, stabila. Väldigt duktiga på att producera hårdvara. Men inte så spännande", säger han.
Apple rapporterar 31 juli.